• 1
  • 2
2025-01-13, 11:27
Medlem
Sedan länge har jag lovat en god vän att försöka hjälpa till med råd när han ska försöka sälja sin gamla bil. Sedan före år 2000 äger han en Volvo 264 GLE 1978. Han har nästan inte kört med den utan i stort sett bara haft den uppställd i ett varmgarage i mer än 25 år. Ibland har jag frågat vad han ska göra med den och fått svaret att han ska sälja den när tiden är mogen.
För några år sedan kollade jag med bilregistret och hittade att det fanns färre än tio Volvo GLE 1978 kvar registrererade i Sverige. Jag brukar skoja med honom och undrar om han inte ska sälja den till f.d. amerikanske utrikesministern Colin Powell - han lär ju samla på gamla 264 GLE.
Nu är dock tiden tydligen inne för avsalu så nu frågar han efter mina råd och jag känner mig ganska ställd. Vad finns det för sajter där en sån här försäljning skulle kunna ordnas? Blocket finns ju och jag hittade bilwebauctions.se där en Volvo GLE av samma årsmodell hade sålts för drygt 2 år sedan. Vad har den sajten för rykte? Finns det andra?
Citera
2025-01-13, 12:14
Medlem
Det finns ju en svensk volvoklubb ta kontakt med dem. Förr fick man väsentligt mer betalt för veteranbilar i Tyskland där intresset är mer utbrett än i Sverige.
Citera
2025-01-13, 13:15
Medlem
TeEsErs avatar
Colin Powell dog 2021 så jag tror inte att han är så aktiv i samlandet längre.

Jag tror inte att det finns NÅGON i Sverige som inte tittar på Blocket när det ska köpas bil, oavsett typ och prisklass. Blocket må ha sina sidor och kvaliteter men ALLA tittar där. Med tanke på växelkursen så är sannolikheten att någon från ett euroland köper den rätt stor. Är du tysk eller holländare och letar 264 GLE så snokar de rätt på att det är blocket som gäller.
Citera
2025-01-13, 13:29
Medlem
Mullrets avatar
Sälj den på Mobile.de

Holländarna är tokiga i Volvo.
Citera
2025-01-13, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsg68
Sedan länge har jag lovat en god vän att försöka hjälpa till med råd när han ska försöka sälja sin gamla bil. Sedan före år 2000 äger han en Volvo 264 GLE 1978. Han har nästan inte kört med den utan i stort sett bara haft den uppställd i ett varmgarage i mer än 25 år. Ibland har jag frågat vad han ska göra med den och fått svaret att han ska sälja den när tiden är mogen.
För några år sedan kollade jag med bilregistret och hittade att det fanns färre än tio Volvo GLE 1978 kvar registrererade i Sverige. Jag brukar skoja med honom och undrar om han inte ska sälja den till f.d. amerikanske utrikesministern Colin Powell - han lär ju samla på gamla 264 GLE.
Nu är dock tiden tydligen inne för avsalu så nu frågar han efter mina råd och jag känner mig ganska ställd. Vad finns det för sajter där en sån här försäljning skulle kunna ordnas? Blocket finns ju och jag hittade bilwebauctions.se där en Volvo GLE av samma årsmodell hade sålts för drygt 2 år sedan. Vad har den sajten för rykte? Finns det andra?
bilwebauctions.se kan mycket väl vara rätt kanal. Då hamnar den också på Blocket.
Citera
2025-01-13, 14:31
Medlem
Orm Ondes avatar
Prova Blocket först. Bilweb auktioner är också ett alternativ förutsatt att bilen är i hyggligt skick och går att köra.
Citera
2025-01-13, 14:34
Medlem
Sålde en bil via bilwebautions och fick mer än jag räknade med för den.
Citera
2025-01-13, 14:45
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Meh, det är ju en bruksbil för 17 gubbar(!)
Bugatti Type 35 1928 - *där* har du en veteranbil.

Inte är det kanske var en bruksbil för nu är den 46 år gammal och kan räknas i ental. Men 264 var inte så överdrivet vanliga ens som ny.
Prisnivån beror sen på miltal, skick och utrustning men är den lågmilad och fin så är den nog värd en del och jag tror som många andra att man får mer betalt utomlands för veteraner. Å andra sidan läser även dessa Blocket så börja där.
Citera
2025-01-13, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Meh, det är ju en bruksbil för 17 gubbar(!)
Bugatti Type 35 1928 - *där* har du en veteranbil.

I Tyskland o Holland är det en eftertraktad veteran. Släpp den inte till nån på Blocket rakt av. Sverige är bara en liten ö. Har han väntat så länge så tycker jag han kan ha lite tålamod nu o ta åtminstone ett halvår på sig så entusiasterna hinner vakna.
Citera
2025-01-13, 21:49
Medlem
Citat:

Denna sida finns också.
https://www.biddershighway.com/sv/se.../live?q=volvo+
Citera
2025-01-13, 23:26
Medlem
IceEyess avatar
Olika Volvo/veteranbilsgrupper på Facebook kan vara ett alternativ då den kanske hamnar hos en riktig entusiast. Blocket är däremot ingen höjdare då det verkar vimla av sista-priset-kompisar, eller de som vill byta mot flygande mattor eller kebabrullar.
Citera
2025-01-13, 23:42
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Finns det andra?

Norge och Danmark kan vara alternativ. Danska kronan står i 1.54 mot den svenska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in