2025-01-13, 02:07
Medlem
Är det så för er också? Höger stängs, vänster öppnar. Vänster stängs igen och höger öppnar.

Det har alltid varit så för mig.

Jag känner mig inte täppt, det kommer ut lite luft när jag andas från den näshålan som är stängd.

Vet att många har det så här, någon som känner igen detta?

Har börjat tänka på om det kan ha med mina bihålor att göra.
Citera
2025-01-13, 02:09
Medlem
Smashngrabsthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLugntBajsar
Är det så för er också? Höger stängs, vänster öppnar. Vänster stängs igen och höger öppnar.

Jag känner mig inte täppt, det kommer ut lite luft när jag andas från den näshålan som är stängd.

Mer eller mindre varit så för mig med varför vet jag inte men antagligen svullna slemhinnor.
Citera
2025-01-13, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smashngrabsthlm
Mer eller mindre varit så för mig med varför vet jag inte men antagligen svullna slemhinnor.
Nu har jag haft nedsatt luktsinne i snart 6 veckor sen jag insjuknade i en stark förkylning i början av december. Väldigt jobbigt detta.

Vet inte om detta med ena näshålan stängd kan ha orsakat detta. Fenomenet kallas tydligen för "Deviated Septum", men detta är nog inte det. Det är bara något som kan orsaka samma typ av problematik.

Börjar bli nojig över att det alltid ska vara nedsatt nu.

Vill gärna göra en röntgen för att se om jag har problem med mina bihålor eller slemhinnor i näsan. Men vet ej om vården accepterar detta?
Citera
2025-01-13, 02:37
Medlem
Sn0o0oZs avatar
det kallas näsborrscykeln och är normalt.

Citat:
Nu har jag haft nedsatt luktsinne i snart 6 veckor sen jag insjuknade i en stark förkylning i början av december. Väldigt jobbigt detta.

Vet inte om detta med ena näshålan stängd kan ha orsakat detta. Fenomenet kallas tydligen för "Deviated Septum", men detta är nog inte det. Det är bara något som kan orsaka samma typ av problematik.

Börjar bli nojig över att det alltid ska vara nedsatt nu.

Vill gärna göra en röntgen för att se om jag har problem med mina bihålor eller slemhinnor i näsan. Men vet ej om vården accepterar detta?

du kommer givetvis inte bli röntgad för att du nyligen hade en förkylning.
Citera
2025-01-13, 02:40
Medlem
Smugumins avatar
Citat:

Helt normalt att det skiftar mellan sidorna. Har man nästäppa på samma sida hela tiden ska man dock kolla upp det.
Citera
2025-01-13, 08:32
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:

Ja, se:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4scykeln
Citera
2025-01-13, 10:36
Medlem
gör en go ursköljning med saltlösning bara så löser det sig
Citera
2025-01-13, 15:27
Avstängd
Ähh, gått täppt med sned skiljevägg i 20 år.
Bäst? Vettefanimej, fungerar? Jovars..
Håll ut ett tag och kika om det blir bättre annars får du söka för det i'll guess.
Ska sj göra det, nån gång hehe... Lycka till!
Citera
2025-01-13, 15:29
Medlem
EpicureNo2s avatar
Ja, näscykeln.

Den får många som ligger på sidan när de sover att vända sig, så att den täppta näsborren hamnar överst och den öppna underst när det känns irriterande med ena näsborren täppt och den andra torr. Luften är lite fuktigare närmast kudden och gravitationen hjälper att öppna den täppta näsborren. En bieffekt av detta är att det minskar risken för ömhet i höfter och knän och liggsår.
Citera
2025-01-15, 21:23
Medlem
Alltid varit så för mig med. Det är verkligen aldrig "perfekt" så att man kan andas bra genom båda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in