• 1
  • 2
2025-01-12, 21:23
Medlem
DoktorKnasbolls avatar
Hej!

Jag och min sambo ska flytta till en större bostad i mars, och i samma veva även få vårat första barn till tillsammans. Det är många bollar i luften, och mycket som behöver planeras inför våren.

Vi kommer bo på femte våningen, och ytterdörren är på motsatta sidan av vad sovrummet ligger. Då jag har ganska mycket teknikprylar så har jag börjat fundera på säkerheten om en brand skulle uppstå, och vill skaffa en brandsläckare. Idag är ju väldigt mycket teknik utrustad med just litiumbatteri som brinner kraftigt när något blir fel och de antänder.

Jag har kollat på brandsläckare som är avsedda för just litiumbatteri, men priset på dessa är ju x10 priset på vad en vanlig brandsläckare kostar.
Biter inte en vanlig brandsläckare vid en brand av litiumbatterier?

Någon smart prick där ute som vill förklara vad skillnaden är? Är det bara lurendrejeri, eller är det så att pulversläckare faktiskt inte funkar på dessa batterier?
Hört talas om skräckhistorier från brandmän som haft ganska svårt att släcka bränder på elbilar, och att deras utrustning inte funkar mot de gifter och gaser som uppstår vid en sådan brand.
All hjälp med information, fakta och tips uppskattas!
Senast redigerad av DoktorKnasboll 2025-01-12 kl. 22:16.
Citera
2025-01-12, 21:48
Medlem
sommarlovs avatar
Det är speciella släckare till litium ja.
Men ni måste gå efter era batterier storlek.
Det är bara elbilar som kräver dyra speciella, i ert hem brinner batterier kanske någon sekund, sedan brinner hemmet.
För att släcka hemmet räcker det med vanlig pulver eller skum.
Citera
2025-01-12, 21:52
Medlem
Går nästan inte att släcka. Vissa hävdar att man skall låta dem brinna klart o bara kontrollera elden runt omkring. Halon sägs väl vara aningen bättre, men en rikitig brand är det nog bara att lämna.

Storlek har stor betydelse, så det är svårt att råda dig utan att veta detta.
100WAh per pack är gränsen för batterier som handbagage.

Jag har alla mina större i saftybags. Sen har ju åldern en viss betydelse.
Lipo som puffat åker ut direkt, bar faktiskt ut ett alldeles nyss, haha.

Dock så uppstår de flesta bränder vid kortslutning eller laddning, men jag vet om en brand där det bara började brinna. Ingen vacker syn, men det var i en källare i ett stenhus.

Lösa celler kan istort sett inte börja brinna. Så har du lösa 18650/21700 så är det lugnt. Enskilda celler är specade för att klara kortslutning.
Citera
2025-01-12, 21:53
Medlem
DoktorKnasbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är speciella släckare till litium ja.
Men ni måste gå efter era batterier storlek.
Det är bara elbilar som kräver dyra speciella, i ert hem brinner batterier kanske någon sekund, sedan brinner hemmet.
För att släcka hemmet räcker det med vanlig pulver eller skum.

Hur är det med batterier till elsparkcyklar? Har två avtagbara batterier som jag laddar dagligen på vår/sommar.

En sådan här:
https://elkicken.se/produkt/extrabat...jTDcRySYP0XPKd
Citera
2025-01-12, 22:04
Medlem
Jordgubbes avatar
Du kanske kan kolla på de här, också de är dyra. Min gissning är att sådana finns på flygplan (går ju inte veva ner rutan och kasta ut brinnande laptops). Vore kanske bra att ha hemma. Men du får väl inte in större cykelbatterier.
Citera
2025-01-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorKnasboll
Hur är det med batterier till elsparkcyklar? Har två avtagbara batterier som jag laddar dagligen på vår/sommar.

En sådan här:

360WAh är det. Troligtvis 10s3p.
Kan brinna rejält, speciellt för det priset, mycket brand för pengarna....

Men det finns ju tusentals som dessa, o det är inte speciellt många bränder, så om man bara laddar under övervakning o med påse så är nog inte risken så stor. Du kan ju lägga ut dem på balkongen när man inte använder dem. Börjar det ryka så kasta ut dem direkt.
Citera
2025-01-12, 22:20
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nxp
360WAh är det. Troligtvis 10s3p.
Kan brinna rejält, speciellt för det priset, mycket brand för pengarna....

Men det finns ju tusentals som dessa, o det är inte speciellt många bränder, så om man bara laddar under övervakning o med påse så är nog inte risken så stor. Du kan ju lägga ut dem på balkongen när man inte använder dem. Börjar det ryka så kasta ut dem direkt.

Inte så ofta kanske men tycker man läser då och då om batterier som startar eldsvådor. Problemet är att man ofta laddar dessa i hallen och på det sättet stänger man sig själv inne om det nu är en lägenhet på femte våningen.

Till TS, en pulversläckare kommer göra jobbet, börjar det brinna så är det mer lägenhet än batteri som kan brinna.
Citera
2025-01-12, 22:43
Medlem
Som många skriver: Ladda nära balkongen så du kan kasta ut batteriet om det brinner. De flesta bränder i bilar är anlagda så relativt ovanligt med spontanbränder. Däremot bra med brandsläckare av normal typ och minst två brandvarnare. Laddar min mobil i sängen men det är ju också något man kan undvika😉 Bra att du tar brand på allvar - många som måste uppleva det själva innan de förstår hur varmt och rökigt det blir på bara en kort stund.
Citera
2025-01-12, 22:57
Medlem
DoktorKnasbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alreadyexperienced
Som många skriver: Ladda nära balkongen så du kan kasta ut batteriet om det brinner. De flesta bränder i bilar är anlagda så relativt ovanligt med spontanbränder. Däremot bra med brandsläckare av normal typ och minst två brandvarnare. Laddar min mobil i sängen men det är ju också något man kan undvika😉 Bra att du tar brand på allvar - många som måste uppleva det själva innan de förstår hur varmt och rökigt det blir på bara en kort stund.

Tack så mycket för ditt svar! Det jag däremot ifrågasätter lite är ju om man verkligen kan ta i ett objekt som börjar brinna. Så som jag förstår det så går det väldigt fort för branden att eskalera när det kommer till just litiumbatterier. Rent instinktivt tänker man ju: Batterier = frätande.

Viktigast är att ingen kommer till skada så klart.

Sedan är det ju jävligt surt om man åker på att stå för hela kalaset för att åtgärda skadorna på lägenheten (hyresrätt). Sådant har man ju läst om.
Citera
2025-01-12, 23:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorKnasboll

En sådan här:

En hink eller balja med vanligt vatten är utmärkt att slänga i brinnande batterier i. Det är enklaste sättet att släcka en sådan brand. Man bör ha ca 10 liter vatten för ett elcykelbatteri.
Citera
2025-01-13, 00:21
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
En hink eller balja med vanligt vatten är utmärkt att slänga i brinnande batterier i. Det är enklaste sättet att släcka en sådan brand. Man bör ha ca 10 liter vatten för ett elcykelbatteri.

Då får man hoppas att inte kontakten fortfarande sitter ansluten mellan batteri och vägg
Citera
2025-01-13, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Då får man hoppas att inte kontakten fortfarande sitter ansluten mellan batteri och vägg
Att dra ur kontakten blir faktiskt bara prio 2 då. Megaforce har rätt och problemet med vatten som släckmedel är i princip bara att det aldrig finns tillräckligt av det. En hink med vatten kan släcka branden eller åtminstone göra den så långsam att man kan bära ut hinken. Om laddaren är av typ "väggvårta" eller "klump på sladd" så behöver den inte hamna i vattnet och inget värre än branden kan egentligen hända. Om laddarens AC-sida är inbyggd och också hamnar i vattnet, ja då bör jordfelsbrytaren lösa ut. Dvs ett strömavbrott som knappast är värre än själva branden, men givetvis kan vara problematiskt om man plötsligt inte ser något.

Stor hink/balja med vatten är faktiskt den enda reella lösningen om man inte vill ha stora mängder med skitdyra lijon-släckare hemma och/eller lust att sanera efteråt. Vattnet inte bara klarar av att släcka branden, det utgör också en stor termisk last och ångentalpin binder åtskilliga kWh av energi från batteriet (och den energi ett batteri kan ge ifrån sig vid brand är i princip jämförbar med dess kapacitet att leverera elektrisk energi).

Problemet är förstås, att en stor balja eller hink med vatten tar plats och blir sunkig och måste fyllas på p.g.a. avdunstning. Ett tips är att klä den med ett membran som lätt går att ha sönder genom att slänga ett batteri igenom det.

Edit: Kontexten är, förstås, laddbara batterier av lijon- eller LiFePO4-typ. Primärlitium, LiFeS4-batterier förekommer inte i cykelbatterier och liknande (var populärt som kamerabatterier och finns i AA- och AAA-storlek) är mig veterligen de enda batterityperna som har metalliskt litium fritt som alltså i egenskap av alkalimetall reagerar våldsamt med vatten. Men att vanliga, laddbara lijon-batterier skulle vara farliga med vatten (alltså farligare än batterier i allmänhet) är en myt. Vatten är ett utmärkt släckmedel för lijon-batterier men problemet är att man inte kan tillföra tillräcklig mycket tillräcklig snabbt (vid t.ex. en bilbrand). En hink, däremot, kan.
Senast redigerad av DjILY 2025-01-13 kl. 02:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in