• 1
  • 2
2025-01-12, 14:48
Medlem
Funderar på att köpa 2:a i Stockholm.

Kikar på Täby, Abrahamsberg, Blackeberg och Solna. Hur är dessa områden enligt er? Någon att föredra? Ser ut som KVMpris är hyfsat lika dock lite dyrare i Abrahamsberg och Solna. Något att föredra?

Mvh
Citera
2025-01-12, 15:06
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Varför skulle någon vid sina sinnens fulla bruk få för sig att flytta till Stockholm? Är du p.g.a. av jobb nödd och tvungen eller vad är anledningen?
Man vill slippa dumma fördomsfulla bönder.
Citera
2025-01-12, 15:09
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey

Om det spelar någon roll är jag född och uppvuxen i Stockholm
Citera
2025-01-12, 15:09
Medlem
Citat:

Ja, jag vill flytta till Stockholm då jag gillar Stockholm. Men frågar var inte varför utan ville gärna ha åsikt kring dessa områden?
Citera
2025-01-12, 15:12
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusegud
Ja, jag vill flytta till Stockholm då jag gillar Stockholm. Men frågar var inte varför utan ville gärna ha åsikt kring dessa områden?

Anledningen att jag frågade är för att de skiljer en del rent geografiskt, och personligen skulle ta hänsyn till var jag kommer jobba eftersom varken kollektivtrafik eller rusningstrafik i Stockholm är några roliga upplevelser. Pratar vi Solna eller Täby är nyckelfrågan var i Solna eller Täby, medelinkomsten så att säga varierar en del.
Citera
2025-01-12, 15:13
Medlem
Citat:
Anledningen att jag frågade är för att de skiljer en del rent geografiskt, och personligen skulle ta hänsyn till var jag kommer jobba eftersom varken kollektivtrafik eller rusningstrafik i Stockholm är några roliga upplevelser. Pratar vi Solna eller Täby är nyckelfrågan var i Solna eller Täby, medelinkomsten så att säga varierar en del.

Förstår. Har jobb centralt i Stockholm.
Citera
2025-01-12, 15:19
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Det är bra områden.
Du kan inte förvänta dig mycket bättre om du bor utanför tullarna.
Själv har jag mest bott österut i Nacka och Värmdö.
Det kan bli riktigt lantligt, men ändå nära Stockholm.
Men det är bussar som gäller, än så länge
Citera
2025-01-12, 15:22
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Förstår. Har jobb centralt i Stockholm.

Alright. Ja då funkar säkert vilket som.

Abrahamsberg och Blackeberg ligger inte jättelångt ifrån varandra, men Blackeberg ligger närmre kända problemområden som Grimsta och Hässelby gård/Hässelby Strand. Större affärer eller systembolag finns inte heller, på gott och ont. Rätt nära ner till Mälaren så fina möjligheter till natur och bad om man så önskar.

Solna är i strikt mening inte Stockholm utan just Solna Stad, men om vi frånser från det så finns det olika områden inom Solna. Vissa är superfina, typ delar av Råsunda, men det finns mindre gentrifierade områden också. Så det beror som sagt på var i Solna.

Täby har jag mindre koll på, men det är också stort mer stor variation så långt jag vet.

Varför inte ta en helg och åka runt och känna på områdena och bilda dig en känsla?
Citera
2025-01-12, 15:28
Medlem
Citat:
Det är bra områden.
Du kan inte förvänta dig mycket bättre om du bor utanför tullarna.
Själv har jag mest bott österut i Nacka och Värmdö.
Det kan bli riktigt lantligt, men ändå nära Stockholm.
Men det är bussar som gäller, än så länge

Tack!
Citera
2025-01-12, 15:28
Medlem
Citat:
Alright. Ja då funkar säkert vilket som.

Abrahamsberg och Blackeberg ligger inte jättelångt ifrån varandra, men Blackeberg ligger närmre kända problemområden som Grimsta och Hässelby gård/Hässelby Strand. Större affärer eller systembolag finns inte heller, på gott och ont. Rätt nära ner till Mälaren så fina möjligheter till natur och bad om man så önskar.

Solna är i strikt mening inte Stockholm utan just Solna Stad, men om vi frånser från det så finns det olika områden inom Solna. Vissa är superfina, typ delar av Råsunda, men det finns mindre gentrifierade områden också. Så det beror som sagt på var i Solna.

Täby har jag mindre koll på, men det är också stort mer stor variation så långt jag vet.

Varför inte ta en helg och åka runt och känna på områdena och bilda dig en känsla?

Tack!
Citera
2025-01-12, 15:38
Medlem
Retsinas avatar
Citat:

Kikar på Täby, Abrahamsberg, Blackeberg och Solna. Hur är dessa områden enligt er? Någon att föredra? Ser ut som KVMpris är hyfsat lika dock lite dyrare i Abrahamsberg och Solna. Något att föredra?

Mvh
Jag hade valt Vårby. Abrahamsberg är helt uteslutet.
Citera
2025-01-12, 15:42
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Mvh
Täby är Roslagsbanan.
Abrahamsberg är grön linje t-bana, liksom Blackeberg, som är längre bort.
Solna är pendel, tvärbana eller blå linje, dvs bättre kommunikationer (och lägre kommunalskatt än Stockholm, som dina övriga mål ligger i, förutom Täby).

Du söker närförort, kolla då även Sundbyberg, som tar alla kommunikationer, och står du ut att bo söderut, Gröndal med omnejd, gröna linjen och tvärbana.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in