• 1
  • 2
2025-01-12, 13:21
Medlem
Alltså nu är jag så trött så jag håller på att gå under. Jag tror jag har haft 5 förkyldningar sedan början av november. Känns som jag blir sjuk för minsta lilla. Och tidigare i veckan blev jag äntligen frisk från senaste viruset och idag kom halsont och täppt i näsan igen. Så roligt när man har tenta imorgon….

Vafan kan detta bero på? Jag är frisk i övrigt och tar både D-vitamin. C-vitamin, omega 3 och zink. Jag rör på mig i form av 1h promenad om dagen och jag äter allsidig. Är 23 år förövrigt.

Någon som har något förslag på vad som kan hjälpa??? Eller vafan detta kan bero på.
Citera
2025-01-12, 13:52
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Alkohol, socker och skräpmat samt tobak gör dig mer mottaglig för att insjukna. Sluta med dessa medel och se om du blir bättre.
Citera
2025-01-12, 13:55
Medlem
Beställ tid på VC för koll, hälsan ska tas på allvar. De tar blodprov och undersöker. Kanske hittas inget fel, kanske finns t.ex. en järnbrist, då kommer TS må bättre efter tillskott. Viktigast: utesluta allvarliga sjukdomar som kan ge sämre immunförsvar.
Citera
2025-01-12, 13:56
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du kan ha haft otur och fått både covid-19, influensa och mykoplasma. Umgås du med mycket människor i din vardag?
Citera
2025-01-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Alkohol, socker och skräpmat samt tobak gör dig mer mottaglig för att insjukna. Sluta med dessa medel och se om du blir bättre.

Dricker inte och har aldrig konsumerat tobak så det är inga problem. Men är absolut inte perfekt när det kommer till socker och snabbmat. Men har minskat rejält och ska minska ännu mera. Tack för tips!
Citera
2025-01-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Beställ tid på VC för koll, hälsan ska tas på allvar. De tar blodprov och undersöker. Kanske hittas inget fel, kanske finns t.ex. en järnbrist, då kommer TS må bättre efter tillskott. Viktigast: utesluta allvarliga sjukdomar som kan ge sämre immunförsvar.

Skickade faktiskt in på 1177 nyss att jag önskar få prata med en läkare samt ta prover.
Citera
2025-01-12, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Du kan ha haft otur och fått både covid-19, influensa och mykoplasma. Umgås du med mycket människor i din vardag?

Alltså inte jätte mycket. Men var en del umgänge där runt jul och då blev jag sjuk direkt. Men jag handlar ju i mataffären och sånt såklart så. Men undviker alltid att pilla i ansiktet osv och tvättar händerna noggrant så fort jag kommer hem.
Citera
2025-01-12, 14:16
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladbollar4567
Alltså inte jätte mycket. Men var en del umgänge där runt jul och då blev jag sjuk direkt. Men jag handlar ju i mataffären och sånt såklart så. Men undviker alltid att pilla i ansiktet osv och tvättar händerna noggrant så fort jag kommer hem.
Dom här sjukdomarna sprids ju när en infekterad person nyser, hostar, talar eller bara andas ut så det är svårt att inte bli smittad bara man går utanför dörren typ. Sen hade du nog lite nedsatt immunförsvar från första förkylning och då rullar det på.

Men krya på dig, nu finns det (nästan) inget mer du kan få!
Citera
2025-01-12, 14:40
Medlem
Ta nu inte illa upp ts, men det kan inte vara en liten släng av hypokondri eller överanvändande av nässpray?

Lite täppt kan man ju absolut vara och ändå skriva tenta…
Citera
2025-01-12, 14:50
Medlem
Jordgubbes avatar
Hälften av dina inlägg handlar om att du har en inflammation i munnen, så det är väl en härd.
Citera
2025-01-12, 14:50
Medlem
321js avatar
Testa rå finhackad/pressad vitlök, låt den stå minst 10 minuter för att allicin ska bildas.

https://4health.se/darfor-ska-du-pre...ns-halsoeffekt
Vill man tillaga vitlöken är det bra att låta den stå 5-10 minuter efter press/hackning för att mer allicin ska hinna bildas.
Citera
2025-01-12, 15:34
Avstängd
AbstinentKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladbollar4567
Alltså nu är jag så trött så jag håller på att gå under. Jag tror jag har haft 5 förkyldningar sedan början av november. Känns som jag blir sjuk för minsta lilla. Och tidigare i veckan blev jag äntligen frisk från senaste viruset och idag kom halsont och täppt i näsan igen. Så roligt när man har tenta imorgon….

Vafan kan detta bero på? Jag är frisk i övrigt och tar både D-vitamin. C-vitamin, omega 3 och zink. Jag rör på mig i form av 1h promenad om dagen och jag äter allsidig. Är 23 år förövrigt.

Någon som har något förslag på vad som kan hjälpa??? Eller vafan detta kan bero på.
Har du kollat så du inte har HIV?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in