• 1
  • 2
2025-01-11, 22:05
Medlem
Med tanke på det som händer i LA och Karlifonien och detta är ju något som är pågående som alltid kommer hända så måste man börja hitta ett nytt sätt att bygga hus.

Hur ska man kunna bygga brandsäkra hus och då menar jag från yttrepåverkan.

Problemet är ju att det blåser så elden hoppar över allt som kan hindra spridning. Kändisarna har ju som sagt stora murar och det verkar ju inte hjälpa som sagt när det brinner eftersom det flyger över.
Citera
2025-01-11, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Med tanke på det som händer i LA och Karlifonien och detta är ju något som är pågående som alltid kommer hända så måste man börja hitta ett nytt sätt att bygga hus.

Problemet är ju att det blåser så elden hoppar över allt som kan hindra spridning. Kändisarna har ju som sagt stora murar och det verkar ju inte hjälpa som sagt när det brinner eftersom det flyger över.

Det ”blåser” för eld drar till sig syre
Som i sin tur leder till värmevåg
Som i sin tur hettar upp närliggande material
Som i sin tur kan lättare antända

Det jag inte förstår däremot är bilderna från platsen visar på områden där det är relativt lite vegetation och annat lättantändligt

Har aldrig sett något liknande utanför USA
Citera
2025-01-11, 22:30
Medlem
Eternitplattor
Citera
2025-01-11, 22:40
Medlem
Mullrets avatar
Det enda jag kan tänka mig är en gigantisk vattentank på tomten. Typ 500m3 fylld med vatten. Och sprinklers som kan vattenbegjuta huset 24/7. En kraftig dieselpump som kan trycka iväg typ 10-20 m3 i minuten.Sedan lär det mesta bli fuktskadat oavsett, men är huset i stål och betong lär det stå kvar.

Bygger man huset med plåtbeklädnad slipper man dessutom risken med gnistor och glöder.
Senast redigerad av Mullret 2025-01-11 kl. 22:43.
Citera
2025-01-11, 23:19
Medlem
Bränn ner grannarnas hus för att skapa en brandgata. Detta ska ni inte pröva hemma.
Citera
2025-01-11, 23:26
Medlem
Sprutbetong?
Citera
2025-01-11, 23:35
Medlem
Eller gräva ner husen.
Sparar fönster, inbrottsäkert och hyfsat jämn temperatur över året.
Citera
2025-01-12, 08:15
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Eternitplattor
Problemet är att eterniten spricker sönder på ett närmast explosivt sätt, när det blir upphettat.
Citera
2025-01-12, 10:03
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:

Reste runt i Australien och gjorde lite avstickare ut i förorterna och där var många villor byggda med tegelfasad och hade fönsterluckor och plåttak.
Fick förklarat av en lokal brandman att det var byggt så för att man skulle kunna klara en bush fire som blåser in över området. Många hade pool också och det var inte med främsta syftet att kunna bada utan för att man skulle ha eget vatten att kunna släcka med och i nödfall även ta skydd i, medan brandfronten blåste förbi.
Det var väldigt viktigt att husen var täta så att det inte kunde "blåsa in" en brand in i huset.
Gissar att de lärt sig den hårda vägen, av tidigare händelser.
Citera
2025-01-12, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Det ”blåser” för eld drar till sig syre
Som i sin tur leder till värmevåg
Som i sin tur hettar upp närliggande material
Som i sin tur kan lättare antända

Det jag inte förstår däremot är bilderna från platsen visar på områden där det är relativt lite vegetation och annat lättantändligt

Har aldrig sett något liknande utanför USA

Jag läste att det ska tydligen finnas en gele som man kan spruta på som gör att det inte brinner.
Citera
2025-01-12, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Reste runt i Australien och gjorde lite avstickare ut i förorterna och där var många villor byggda med tegelfasad och hade fönsterluckor och plåttak.
Fick förklarat av en lokal brandman att det var byggt så för att man skulle kunna klara en bush fire som blåser in över området. Många hade pool också och det var inte med främsta syftet att kunna bada utan för att man skulle ha eget vatten att kunna släcka med och i nödfall även ta skydd i, medan brandfronten blåste förbi.
Det var väldigt viktigt att husen var täta så att det inte kunde "blåsa in" en brand in i huset.
Gissar att de lärt sig den hårda vägen, av tidigare händelser.

Det ska tydligen finnas en speciell gele man kan spruta på huset och växterna som gör att det inte brinner.
Citera
2025-01-12, 14:00
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Det ska tydligen finnas en speciell gele man kan spruta på huset och växterna som gör att det inte brinner.
Det finns det säkert.
I gamla tider fans det ett brandskum tillverkat på hästhovar och annat smått o gott som sprutades upp på närliggande väggar med samma funktion som "brandseglen".
Brandsegel = väv som hängdes upp och vattenbegjöts.
Skumtäcket gled sakta ned längs fasaderna och behövde fyllas på. Ofta fick man spruta vatten på den brandman som stod och sprutade upp skummet på fasaden.
Wilde fire eller busch fire flyttar sig så snabbt att man knappast hinner få på något skum på de brännbara husdelarna.
Då är nog deras system down under med automatiska fönsterluckor, plåttak och obrännbara fasade mer situations-anpassade för den typen av brand. En fördel down under är att deras landskap är rätt platt.
I Kalifornien är det ofta stora höjdskillnader och när en brand löper i en dalgång och sedan sveper upp längs bergssidorna så går det hiskeligt fort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in