• 1
  • 2
2025-01-11, 21:16
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Allright. Att judarna är mästare på att producera både filmer och blaskor vet vi alla, men nu börjar jag undra: vad är egentligen hönan och ägget här?

Härom kvällen fick jag den förvisso ganska omdömeslösa och smaklösa idén att helt okritiskt botanisera bland SVT:s "filmtips", för att hitta något gott att se till maten.

Eftersom jag är både religiöst och kulturellt intresserad har jag sedan länge "knäckt judekoden" när det kommer till film och serier. Dvs jag har lärt mig att känna igen den judiska berättartraditionen, en tradition jag inte gillar. Jag finner den faktiskt vidrig, ja den gör mig nästan fysiskt illamående.

Hur känner man då igen judiskt berättande? Låt mig återkomma till detta inom kort!

Så vad hände? Jag började kolla på den ena filmen efter den andra, och stoppde lika snabbt eftersom de var så uppenbart judiska. Dessa filmer åsyftas:

* Spelaren (1992)

* While we're young (2014)
- En sann judisk neuros, så obehaglig att skådespelarna verkar uppenbart medtagna i inledningsscenen med en skrikande bebis

* Jerry & Marge go large (2022)

* My Salinger year (2020)

* The way way back (2013)
Förvisso en bra film, men början känns väldigt judisk: speciellt när mannen sätter betyget 3/10 på sin bonusson. Sånt gör väl bara judar?

Så ikväll bestämmer jag mig för att se på filmen Licorice Pizza (2021), även den på SVT. Jag ignorerar den judiska inledningen; dvs intensivt, meningslöst pladder om ingenting, förklätt till en intellektuell och kvick dialog där kvickheten mestadels utgjordes av dialogens tempo (väldigt Seinfeld) och tittade vidare.

Noterade att huvudpersonen hade en tydlig kroknäsa, ignorerade även det för filmen verkade ändå trevlig och jag tänkte att det kan ju vara en oskyldig slump att en av skådespelarna är judinna. 26 minuter in i filmen brakar judehelvetet loss: en judisk familj (kroknäsans familj, surprise surprise) sitter runt matbordet och sjunger en judisk matsång. Kippan är på och hela jävla faderullan.

Nu undrar jag, är det jag som inbillar mig att "alla" dessa filmer just nu är judiska, eller är det rakt av en pågående psykologisk krigföring vi ser på SVT - en propagandaoperation med anledning av det ökande hatet mot Israel?

Tacksam för era tankar om detta!

God kväll Flashback 🙂
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-01-11 kl. 21:23.
Citera
2025-01-11, 21:26
Avstängd
eatmypoos avatar
Judarna äger Hollywood sen 100 år. De äger även Disney. Folk borde sluta att mata fienden. Svaret på båda frågor är ja.
Citera
2025-01-11, 21:30
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eatmypoo
Judarna äger Hollywood sen 100 år. De äger även Disney. Folk borde sluta att mata fienden. Svaret på båda frågor är ja.

Tack! Vilka frågor? Jag ställer flera frågor i TS.
Citera
2025-01-11, 21:32
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Jag tycker ditt inlägg är mycket märkligt. Men det är sant att SVT är extremt pro-sionistiskt. Det märker man om man tittar på deras rapportering om folkmordet i Gaza.

100%.

Vari ligger det märkliga? Jag är som sagt kulturellt intresserad, och har läst så mycket böcker att jag känner igen en judisk berättelse på mils avstånd. Det är väl inte märkligt?

Märkvärdigt möjligen, men knappast märkligt..?
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-01-11 kl. 21:36.
Citera
2025-01-11, 21:34
Avstängd
eatmypoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Tack! Vilka frågor? Jag ställer flera frågor i TS.

De frågor du hade innan du ändrade ditt inlägg. I ditt redigerade inlägg svarar jag även ja på alla frågor.

Judarna finns överallt i filmindustrin. Det är ingenting du inbillar dig så har det varit i åtminstone 100 år.
Citera
2025-01-11, 21:36
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eatmypoo
De frågor du hade innan du ändrade ditt inlägg. I ditt redigerade inlägg svarar jag även ja på alla frågor.

Judarna finns överallt i filmindustrin. Det är ingenting du inbillar dig så har det varit i åtminstone 100 år.

Bra! Då är ju svaret NEJ på frågan "inbillar jag mig detta"?

Pheeeeew! Jag trodde fan jag höll på att få psykos där ett tag 😆
Citera
2025-01-11, 21:38
Medlem
zombie-nations avatar
Klart att det finns många judar inom filmkonsten. Det betyder inte att ett snabbt samtal är judiskt, det är ju befängt.
Citera
2025-01-11, 21:42
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Statsteve visar nästan uteslutande amerikanska och brittiska filmer av det mer populära slaget, plus en och annan svensk B-rulle för att blidka sverigevännerna, och kanske någon enstaka gång något utanför detta smala fält. Världen är tämligen liten i statsteves raster, och inkluderar inte Kina, Japan och Korea eller andra cineastiska stormakter.

Statsteve har en given och stående agenda kring förintelsen och antisemitism, och detta kommer förstås även till uttryck i urvalet av nöjen. Statsteves uppgift är just att indoktrinera genom att framföra de rätta värderingarna i olika slags skildringar, i nyheter med mera. Det blir alltså mycket propagandafilm.
Citera
2025-01-11, 21:42
Avstängd
eatmypoos avatar
Citat:

Dessa länkar säger det mesta:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Jewish_actors
https://www.imdb.com/list/ls063864172/
https://www.imdb.com/list/ls051080020/?ref_=otl_1
Citera
2025-01-11, 21:45
Medlem
Men om de smartaste människor i världen? kanske inte så konstigt de föredrar göra film,musikbranscen ,skriva böcker mm än jobba i gruvan ,köra buss 😀
Citera
2025-01-11, 21:50
Medlem
TrixieDixies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Statsteve visar nästan uteslutande amerikanska och brittiska filmer av det mer populära slaget, plus en och annan svensk B-rulle för att blidka sverigevännerna, och kanske någon enstaka gång något utanför detta smala fält. Världen är tämligen liten i statsteves raster, och inkluderar inte Kina, Japan och Korea eller andra cineastiska stormakter.

Statsteve har en given och stående agenda kring förintelsen och antisemitism, och detta kommer förstås även till uttryck i urvalet av nöjen. Statsteves uppgift är just att indoktrinera genom att framföra de rätta värderingarna i olika slags skildringar, i nyheter med mera. Det blir alltså mycket propagandafilm.
De få gånger de visar en film från t.ex. Asien så är den ofta intellektuell och "svår", tror de visade en rysk film hyfsat nyligen också på det temat (vilket förvånade mig m.t.p. kriget, men regissören kanske var oppositionell, vad vet jag?). Ser inte framför mig att SVT skulle göra en TV6 och köra hongkongactionhelg liksom. Så det jobbar kanske en ensam kulturellt förfinad, något pretentiös, cineast på redaktionen som nån gång ibland får en syl i vädret.
Citera
2025-01-11, 21:51
Medlem
Citat:

Du trodde alltså att du höll på att få psykos? Du som är så otroligt insatt blir så förvånad när där du kollar tv-tablån att du nästan förlorar förståndet.

Du kanske tramsar eller är svagsint?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in