• 1
  • 2
2025-01-11, 20:44
Medlem
LustigaKurres avatar
Hallobas, som rubriken låter, att sälja en bostadsrätt kontant (I rediga euro eller dollar).

Erfarenheter, idéer, förslag.

Jobba fort nu, alla detaljer behövs inte, vill bara få en idé om hur och ifall det funkar alls.
Citera
2025-01-11, 20:52
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LustigaKurre
Hallobas, som rubriken låter, att sälja en bostadsrätt kontant (I rediga euro eller dollar).

Erfarenheter, idéer, förslag.

Jobba fort nu, alla detaljer behövs inte, vill bara få en idé om hur och ifall det funkar alls.

Hur hade du tänkt att det skulle gå till och varför vill du ha betalt i fysiska kontanter? Ska du dessutom göra det i annan valuta än SEK så försvårar du det ytterligare. Kan inte tänka mig att så särskilt många är intresserad av en sån affär.
Citera
2025-01-11, 21:00
Medlem
Glostrups avatar
Låter som ett utmärkt sätt att dra till sig myndigheternas intresse vad gäller misstänkt pengatvätt. Jag skulle säga att det går förmodligen att sälja bostadsrätten kontant om du hittar någon som vill köpa den kontant, men du skulle få enorma svårigheter att använda pengarna efteråt.
Citera
2025-01-11, 21:25
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Låter som ett utmärkt sätt att dra till sig myndigheternas intresse vad gäller misstänkt pengatvätt. Jag skulle säga att det går förmodligen att sälja bostadsrätten kontant om du hittar någon som vill köpa den kontant, men du skulle få enorma svårigheter att använda pengarna efteråt.

Äh man tar en väska med sig till nån ljusskygg tropisk nation antar jag, så är man kung.

Alla länder har inte lika bra kontroller som Sverige.
Citera
2025-01-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup

Om banken frågar varifrån man fått kontakterna, och om man kan hänvisa till att man sålt sin bostad, varför skulle det vara problematiskt? Eller misstänkt?

Som privatperson har man väl ingen skyldighet, så som banker, att försäkra sig om varifrån pengarna kommer?

Och en bank kan väl inte begära att en privatperson som mottager pengar, godkända lagliga betalningsmedel, då han säljer något, måste undersöka varifrån dessa pengar kommer?

Visst är det udda att köpa dyra saker med kontanter, men det är väl ändå inte olagligt??
Citera
2025-01-11, 21:30
Medlem
Mr.RedHats avatar
Låter extremt omständligt och osäkert. Om vi nu frångår risken att kontanterna är förfalskade eller att du blir rånad strax efter du sålt bostaden så är det extremt svårt med kontanthantering i västvärlden, och i synnerhet i Sverige.

Som andra påpekat så blir man - oavsett det legitima bakom affären - misstänkliggjord med så mycket kontanter. Dessutom i utländsk valuta. Även om du kan bevisa att de kommer från en bostadsförsäljning så kommer ingen bank ta emot dem och ingen växlingsverksamhet kommer godta växlingen eftersom alla är rädda för Finansinspektionen.

Du kommer inte kunna handla med kontanterna i Sverige eftersom de få affärer som tar emot kontanter enbart tar emot SEK.

Du kommer få svårigheter att lämna landet med pengarna eftersom tullen om de hittar en resväska med en miljon eller två. Och även om du lägger fram köpekontraktet, lagfart och annat så kommer pengarna antagligen ändå att beslagtas samtidigt som du blir åtalad för
1. Tullbott ( 4-5 §§ SFS 2000:1225), om du underlåtit att deklarera belopp över 10 000 euro
2. Penningtvättbrott (3-5 §§ SFS 2014:307)

En sak man kan göra med kontanter är att handla på kronofogdens exekutiva auktion. Men där accepterar de bara svenska kontanter.

Kort och gott avråder jag starkt.
Citera
2025-01-11, 21:35
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Om banken frågar varifrån man fått kontakterna, och om man kan hänvisa till att man sålt sin bostad, varför skulle det vara problematiskt? Eller misstänkt?

Som privatperson har man väl ingen skyldighet, så som banker, att försäkra sig om varifrån pengarna kommer?

Och en bank kan väl inte begära att en privatperson som mottager pengar, godkända lagliga betalningsmedel, då han säljer något, måste undersöka varifrån dessa pengar kommer?

Visst är det udda att köpa dyra saker med kontanter, men det är väl ändå inte olagligt??
Banken kommer fortfarande att neka hanteringen av dem eftersom de är rädda för sanktionerade vitesavgifter från FI, som är deras tillsynsmyndighet.

Jag har återkommande stött på liknande problem med banker som ska bråka om mycket mer solklara fall där det inte rör sig om penningtvätt, te.x. vägrar lämna ut pengar som finns på ett klientkonto upprättat av mäklare vid fastighetsförsäljning, frysta konton vid bitcoinhandel m.m.
Citera
2025-01-11, 21:48
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Äh man tar en väska med sig till nån ljusskygg tropisk nation antar jag, så är man kung.

Alla länder har inte lika bra kontroller som Sverige.

Ja typ Portugal.
Citera
2025-01-11, 21:49
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Dom ska inte till banken, principellt motståndare till banker.
Citera
2025-01-11, 21:51
Medlem
Även Kroatien:

https://total-croatia-news.com/news/...rty-purchases/
Citera
2025-01-11, 22:02
Medlem
Duerfs avatar
Det finns några utmaningar med det.

1) Du måste hitta en köpare som vill köpa med kontanter.
2) Styrelsen måste godkänna köparen som medlem i föreningen.
3) Om en mäklare är inblandad måste mäklaren förstå ursprunget på pengarna i enlighet med penningtvättslagen så köparen behöver ha bra dokumentation på ursprunget på sina kontanter.
4) Du kommer naturligtvis ha svårt att få in dina kontanter i banksystemet, om det är planen.
Citera
2025-01-11, 22:46
Medlem
Roidberts avatar
Har du skulder hos KFM du vill slippa betala? Annars låter detta som en mycket dålig idé. Men du skulle kunna sälja till underpris och ta mellanskillnaden i kontanter. Finns säkert en del kriminella som mer än gärna omvandlar sina svarta pengar till en bostadsrätt.

Rent spontant känner jag att det bästa vore att sälja till ett litet underpris och ta mellanskillnaden på max typ 200-300k i kontanter för att minska på skatten. Detta är en summa du realistiskt kan spendera inom loppet av 5 år på vanlig konsumtion (livsmedel, bensin och så vidare).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in