2025-01-11, 20:38
Medlem
Hej Flashback! Jag skriver detta med tårar sprutandes ur ögonen för att jag är så orolig. Jag är just nu i Thailand sedan den 1 januari. Var så taggad på denna resan. Det skulle bli en avslappnande, skön getaway men har blivit rena motsatsen. Allt började med att jag hade svårt att sova, vilket är vanligt pga jetlag så inget jag tänkte närmare på. Detta blev dock värre och värre och tillslut kunde jag inte sova alls. Har sovit kanske max 3-4 timmar varannan natt och någon gång på dagen också, annars har jag varit vaken. Vad jag än gör så går det liksom inte att sova. Får sån panik. Har också börjat få ångestattacker på kvällarna här, så illa att hela kroppen skakar okontrollerat. Kan inte fokusera och slappna av under dagarna för att jag är så ångestfylld och orolig. Min partner tycker att jag överdriver men han förstår inte. Har provat melatonin och hydroxzin inget av skiten hjälper. Har inte haft dessa problem innan på detta sättet och känner mig orolig över att jag håller på att bli galen eller något. Vad ska jag göra? Någon som har varit med om liknande?
Citera
2025-01-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annisseen
Hej Flashback! Jag skriver detta med tårar sprutandes ur ögonen för att jag är så orolig. Jag är just nu i Thailand sedan den 1 januari. Var så taggad på denna resan. Det skulle bli en avslappnande, skön getaway men har blivit rena motsatsen. Allt började med att jag hade svårt att sova, vilket är vanligt pga jetlag så inget jag tänkte närmare på. Detta blev dock värre och värre och tillslut kunde jag inte sova alls. Har sovit kanske max 3-4 timmar varannan natt och någon gång på dagen också, annars har jag varit vaken. Vad jag än gör så går det liksom inte att sova. Får sån panik. Har också börjat få ångestattacker på kvällarna här, så illa att hela kroppen skakar okontrollerat. Kan inte fokusera och slappna av under dagarna för att jag är så ångestfylld och orolig. Min partner tycker att jag överdriver men han förstår inte. Har provat melatonin och hydroxzin inget av skiten hjälper. Har inte haft dessa problem innan på detta sättet och känner mig orolig över att jag håller på att bli galen eller något. Vad ska jag göra? Någon som har varit med om liknande?

Vad gör ni om dagarna, slappar ni bara? Gör en utflykt och rör på fötterna. Svettas lite, kan dock bli slitigt nu om du inte sovit bra.

Semesterstress är vanligt, man stressar över att man är på semester och att allt måste vara perfekt. Men så är livet bara att acceptera.
Citera
2025-01-11, 20:46
Av den här och din tidigare trådstart att döma så misstänker jag att du är orolig och känslig utav dig.
Jag vet inte vad du ska göra, hade du inte varit orolig och känslig hade jag bett dig gå och köpa cannabis som är lagligt i i Thailand.

Ta några öl/drinkar så du slappnar av.
Förespråkar absolut inte alkohol, men det hjälper vid kris som avslappning.
Två 50cl öl räcker!
Senast redigerad av El0l 2025-01-11 kl. 20:49.
Citera
2025-01-11, 20:58
Medlem
De flesta apotek, även de som huserar på 10 kvadrat med ett hål i väggen kan nog hjälpa dig.
Citera
2025-01-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Av den här och din tidigare trådstart att döma så misstänker jag att du är orolig och känslig utav dig.
Jag vet inte vad du ska göra, hade du inte varit orolig och känslig hade jag bett dig gå och köpa cannabis som är lagligt i i Thailand.

Ta några öl/drinkar så du slappnar av.
Förespråkar absolut inte alkohol, men det hjälper vid kris som avslappning.
Två 50cl öl räcker!

Ja jag är väldigt oroligt lagd dessvärre:/ ska svepa några drinkar under morgondagen och se hur det ändrar sig. Tack
Citera
2025-01-11, 21:06
Medlem
zombie-nations avatar
Tar du andra mediciner? Skulle gissa att du är en duktig tjej som har stängt in ditt inre kaos och nu börjar fasaden rämna. Att du förnekat delar av dig. Planerar duktigt och tänker igenom. Allt ska bli perfekt.

Eller hur? Nu förstår du att detta inte är ditt jag och när du skulle slappna av kom de negativa känslorna igen, de som du stängt inne på jobbet. Jag skulle råda dig att kolla på en sorglig film och bara storböla tills du tröttat ut dig.
Citera
2025-01-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tar du andra mediciner? Skulle gissa att du är en duktig tjej som har stängt in ditt inre kaos och nu börjar fasaden rämna. Att du förnekat delar av dig. Planerar duktigt och tänker igenom. Allt ska bli perfekt.

Eller hur? Nu förstår du att detta inte är ditt jag och när du skulle slappna av kom de negativa känslorna igen, de som du stängt inne på jobbet. Jag skulle råda dig att kolla på en sorglig film och bara storböla tills du tröttat ut dig.

Nej jag har inga mediciner för tillfället. Du har rätt i det du säger, kanske är någon slags stressreaktion som utlösts när kroppen får tillfällighet att slappna av. Har haft mycket stress under en lång period, både mentalt men även i mitt dagliga liv. Kan det vara en anledning till att det blivit såhär? Att kroppen kanske reagerar i efterhand?
Citera
2025-01-11, 21:44
Medlem
knark-kungens avatar
Du ska träna, kör riktigt hårt på gymmet, efteråt kör du ett långt cardiopass också.

Eller varför inte lite simning i havet?
Citera
2025-01-11, 23:01
Moderator
Maviels avatar
Jetlag i kombination med att det kanske finns mer läge att flippa ut nu och reagera?

Gå långa promenader och andas dig igenom stressen. Försök att vara i nuet och njuta av omgivningarna. Inga känslor varar för evigt. Varken bra eller dåliga så this too shall pass.

Om du springer så ge dig ut en lång löprunda så du blir trött i kroppen och gör dig av med stresshormon.
Citera
2025-01-11, 23:34
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Stress.

Människor är ej byggda för det moderna samhället.

Vi behöver lugn och ro och natur dygnet runt.

Ej skärmar. Ej jobb. Ej pengar.

Kroppen berättar för dig vad den behöver.

Den varnar dig just nu.

Lär dig leva ett enkelt liv utan alla moderna bekvämligheter.

Köp en kolonilott.

Odla dina egna grönsaker
Citera
2025-01-11, 23:38
Medlem
Vad tänker du på brossan när du vaken ,vad stressar dig 🤗
Citera
2025-01-12, 01:46
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Någon som har varit med om liknande?
ja.
Kroppen slappnar av och släpper fram det som ligger gömt.
Vad det är som ligger där nu hade du med dig från Arlanda.
Du kan se vilka lugnande mediciner du ka få.
Drick ingen alkohol överhuvudtaget och ägna dig åt fysiska aktiviteter - inte för mycket. men ligg inte still och sola hela tiden.
GÖR grejer!
När du kommer hem får du gå till läkaren och göra exakt som hen säger.
EXAKT!
det låter som stress, utmattning, oro, utmaningar som du inte kan hantera eller förutsäga.
men vad vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in