2025-01-11, 08:04
Medlem
CalzoneItalias avatar
Låt oss säga att man spelar fotboll och det är match och så glidtacklar jag en brutalt så han faller och får ont och så blir han så arg att han reser sig upp och går fram till mig och skallar mig så att min näsa krossas och blodet forsar. Är det då grov misshandel? Kan jag anmäla honom för detta?

Kan han rent juridiskt bli fälld för misshandel även att det skett på en fotbollsplan ?

Min glidtackling är ju inte misshandel väl eftersom det hör fotbollen till och är bara ett regelbrott man kan få gult alternativt rött kort och bli utvisad för.

Hur fungerar det juridiska på en fotbollsplan?
Citera
2025-01-11, 08:40
Medlem
Mr.RedHats avatar
Om det är en handling enligt spelets regler så enligt rättspraxis råder ansvarsfrihet eftersom det finns ett samtycke (24 kap 7 § BrB)

I annat fall så kan man bli dömd för misshandel eller grov misshandel, se NJA 2018 s. 591 (Lagen.nu)
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-01-11 kl. 08:45.
Citera
2025-01-11, 10:31
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Ja, han kommer troligen dömas för misshandel. Men då det skedde i stridens hetta lär det inte anses lika grovt som om det vore oprovocerat.

Du kanske minns fallet där en hockeyspelare med klubban slog mot en motspelares ansikte så att hela käften slogs ur led och tänderna förstördes.

Domen blev grov misshandel om jag inte minns fel eftersom det inte hör hemma till sporten över huvud taget.
Citera
2025-01-11, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Låt oss säga att man spelar fotboll och det är match och så glidtacklar jag en brutalt så han faller och får ont och så blir han så arg att han reser sig upp och går fram till mig och skallar mig så att min näsa krossas och blodet forsar. Är det då grov misshandel? Kan jag anmäla honom för detta?

Kan han rent juridiskt bli fälld för misshandel även att det skett på en fotbollsplan ?

Min glidtackling är ju inte misshandel väl eftersom det hör fotbollen till och är bara ett regelbrott man kan få gult alternativt rött kort och bli utvisad för.

Du ställer fel fråga:
Är fotbollsspelet sanktionerat av Svenska fotbollsförbundet och därmed RF?
Är fotbollsspelet en verksamhet under en fotbollsklubb?
Är fotbollsspel på fritiden helt privat och löst utan någon organisation?

Är gärningarna under en sanktionerad verksamhet träder förbundets stadgar in som säger att det är RFs disciplinnämnd som skall ta hand om gärningen. Är gärningen grov (som den där en yngling körde upp klubban i munnen på en avbytt spelare) kan disciplinnämnden skicka ärendet vidare för allmänt åtal.

Är det en osanktionerad verksamhet så gäller det som du läser ovan; gärningen skall vara utom verksamheten för att åtal skall ske, annars faller det inom samtyckesgränsen. Nu tillhör varken glidtackling eller boxning fotbollens verksamhet, så båda lär kunna åtalas för misshandel.
Citera
2025-01-11, 16:15
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Är det en osanktionerad verksamhet så gäller det som du läser ovan; gärningen skall vara utom verksamheten för att åtal skall ske, annars faller det inom samtyckesgränsen. Nu tillhör varken glidtackling eller boxning fotbollens verksamhet, så båda lär kunna åtalas för misshandel.
Glidtackling är tillåtet i professionell fotboll under vissa omständigheter.
Citera
2025-01-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Glidtackling är tillåtet i professionell fotboll under vissa omständigheter.

Nu är det väl främst glidtacklingar som leder till varning eller avstängning som vi pratar om, intet sant?
Citera
2025-01-11, 20:20
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Nu är det väl främst glidtacklingar som leder till varning eller avstängning som vi pratar om, intet sant?
Skulle säga att det ändå är lagligt eftersom det faller inom social adekvans.
Citera
2025-01-11, 21:40
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Scenariot du beskriver hade medfört en dom gällande misshandel av normalgraden. Grov misshandel kräver betydligt mer än en skallning.

Straffvärdet är väl 1-2 månader beroende på skadorna, villkorlig dom kombinerar med samhällstjänst är rimligt, ca 15 000 kr i skadestånd gällande kränkningen.
Citera
2025-01-15, 16:56
Medlem
Citat:
Om det uppstår fara för motspelaren. Det finns ingen regel som säger att glidtacklingar i allmänhet är en otillåten taktik.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Skulle säga att det ändå är lagligt eftersom det faller inom social adekvans.
Det skulle nog eventuellt kunna anses som brott om det är uppenbart att syftet är att skada.
Senast redigerad av derfilo999 2025-01-15 kl. 17:01.
Citera
2025-01-17, 22:15
Medlem
Citat:

Det beror helt på omständigheterna. Och vad som skulle anses ske under samtycke i 24 kap. 6 § BrB bemärkelse i en professionell fotbollsmatch behöver inte bedömas på samma sätt i en kompismatch efter jobbet. Det handlar om vad vilken förväntan den som deltar i matchen rimligen kan ha haft. I en match i allsvenskan är det rimligt att förvänta sig en nivå av fysisk kontakt och att den kontakten innebär risk för skada och juridiskt kan det antas att alla som deltar i den matchen är medvetna och samtycker till det, annars skulle de inte spela professionell fotboll. Däremot är det kanske inte självklart att du rimligen bör förvänta dig och automatiskt samtycka till det om du bara sparkar boll med några vänner.

En "glidtackling" är ett bra exempel på något som en professionell fotbollsspelare rimligen bör förvänta sig kunna utsättas för, men det är också något som kan orsaka svåra skador om du inte både vet hur du ska utföra och är tillräckligt vältränad och erfaren att kunna utsättas för, varför det i en "kompismatch" mycket väl skulle anses vara oförsvarligt och således straffbart.

Skallningen är definitivt straffbar.
Citera
2025-01-17, 23:01
Medlem
Citat:

Svenska lag gäller också på en fotbollsplan. Dock så tar lagen höjd för att det finns en samtycket till det som normalt försiggår på en fotbollsplan. Man kan alltså inte bli dömd för en glidtackling, eftersom det är var som normalt är en del av spelet på en fotbollsplan. Skallningar däremot är inget som normalt hör till fotbollspelet och inget som den som deltar i matchen kan ha ansetts gett sitt samtycke till. Därför är det misshandel och den som agerat så lär dömas om anmälan görs och t.ex. vittnen bekräftar det inträffade.

Så sent som i somras dömdes en hockeyspelare för misshandel efter att ha slagit en motspelare med sin klubba i ansiktet. Offret fick käken avslagen på flera ställen och flera tänder utslagna. GM dömdes för misshandel av normalgraden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in