Citat:
Ursprungligen postat av
CalzoneItalia
Låt oss säga att man spelar fotboll och det är match och så glidtacklar jag en brutalt så han faller och får ont och så blir han så arg att han reser sig upp och går fram till mig och skallar mig så att min näsa krossas och blodet forsar. Är det då grov misshandel? Kan jag anmäla honom för detta?
Kan han rent juridiskt bli fälld för misshandel även att det skett på en fotbollsplan ?
Min glidtackling är ju inte misshandel väl eftersom det hör fotbollen till och är bara ett regelbrott man kan få gult alternativt rött kort och bli utvisad för.
Hur fungerar det juridiska på en fotbollsplan?
Du ställer fel fråga:
Är fotbollsspelet sanktionerat av Svenska fotbollsförbundet och därmed RF?
Är fotbollsspelet en verksamhet under en fotbollsklubb?
Är fotbollsspel på fritiden helt privat och löst utan någon organisation?
Är gärningarna under en sanktionerad verksamhet träder förbundets stadgar in som säger att det är RFs disciplinnämnd som skall ta hand om gärningen. Är gärningen grov (som den där en yngling körde upp klubban i munnen på en avbytt spelare) kan disciplinnämnden skicka ärendet vidare för allmänt åtal.
Är det en osanktionerad verksamhet så gäller det som du läser ovan; gärningen skall vara utom verksamheten för att åtal skall ske, annars faller det inom samtyckesgränsen. Nu tillhör varken glidtackling eller boxning fotbollens verksamhet, så båda lär kunna åtalas för misshandel.