• 1
  • 2
2025-01-11, 05:56
Avstngd
Muslimfritt2035s avatar
Min granne, Muhammed, har invandrat till Sverige frn ett land i MENA-regionen som flykting. Han talar inte svenska flytande och r fr nrvarande arbetsls. Trots detta verkar han ha en god ekonomisk situation, eftersom han kr en finare modell av BMW. Detta vcker frgor om hans frsrjning och mjlig koppling till den svarta ekonomin eller skuggsamhllet, vilket kan kopplas till organiserad brottslighet.

Det jag undrar r: varfr kan inte svenska myndigheter redovisa de faktiska kostnaderna fr individer som inte bidrar till samhllsekonomin? Det r ofta fokus p att framhlla de positiva effekterna av produktiva invandrare, men vad hnder nr ngon inte bidrar? Vilka r de lngsiktiga ekonomiska och sociala kostnaderna fr skattebetalarna nr en individ har svrt att integreras eller nr vrderingar och attityder riskerar att skapa ytterligare problem?

Under mnga r har svenska politiker undvikit att granska denna frga i detalj. Det r viktigt att frst bde frdelarna och nackdelarna med invandring. P 70- och 80-talet var Lars-Inge Svartenbrandt en av Sveriges mest knda brottslingar, men trots sin historia var han fdd i Sverige. Idag str vi infr utmaningen att hantera ett vxande antal personer med utlndska rtter som r involverade i brottslighet av samma kaliber. Frgan r: hur kan vi hitta rtt balans mellan humanitra taganden och samhllsekonomisk hllbarhet?

Har inte det svenska samhllet blivit lite fr verhumant, nr tingsrtten beslutar om utvisning av kriminella utlnningar medan hovrtten upphver domarna? Sverige mste f ett bttre rttsskydd, dr utvisning byggs in i straffet
vid alla grvre brott som utfrs av utlnningar, och domstolarna ska inte kunna upphva utvisningen hur som helst, utan utvisningen mste prvas specialdomstol.
Senast redigerad av Muslimfritt2035 2025-01-11 kl. 06:02.
Citera
2025-01-11, 06:04
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tror verkligen att jag har svarat s hr klockan sex p morgonen. Det finns ingen myndighet eller ngon person som kommer att bertta detta fr dig.
Det bsta r att du blir kompis med Muhammed bjuder in honom p en kopp kaffe.
Det kanske r s att Mohammed har haft ett eget fretag i sitt eget land. Han kanske fr massa bidrag som du ocks kan dra nytta av. Det knns som att det r bttre att ta tag i problemet direkt.
Jag menar han bor i granne s att det kan inte vara ngra svrigheter att frga.
Citera
2025-01-11, 06:04
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfritt2035
Det jag undrar r: varfr kan inte svenska myndigheter redovisa de faktiska kostnaderna fr individer som inte bidrar till samhllsekonomin?
Frgar du hur stor del av budgeten som gr till bidrag?

Budgeten r vl helt ppet fr vem som helst att lsa? Testade du verkligen att googla innan du skapade trden? (Frmodligen inte)

Men antar att r specifikt ute efter att jmfra jmfra skillnaden i bidrag mellan inrikes- och utrikes fdda?

Verkar finnas ocks? Jag googlade i ngra sekunder t dig: https://www.socialstyrelsen.se/globa...022-6-7999.pdf
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-01-11 kl. 06:34.
Citera
2025-01-11, 07:02
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Frgar du hur stor del av budgeten som gr till bidrag?

Budgeten r vl helt ppet fr vem som helst att lsa? Testade du verkligen att googla innan du skapade trden? (Frmodligen inte)

Men antar att r specifikt ute efter att jmfra jmfra skillnaden i bidrag mellan inrikes- och utrikes fdda?

Verkar finnas ocks? Jag googlade i ngra sekunder t dig: https://www.socialstyrelsen.se/globa...022-6-7999.pdf
Allt det du lnkar till r ju bara invandrare (av namnen att dma) som str bakom statistiken om du tittar lngst ner. Undrar varfr kan man tycka?

Inte direkt Gunnar och Terese som str bakom det.
Citera
2025-01-11, 07:14
varje gng din granne Muhammed tankar bilen betalar han skatt till staten.. skert ett par hundra kronor varje tankning.
Citera
2025-01-11, 07:29
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
varje gng din granne Muhammed tankar bilen betalar han skatt till staten.. skert ett par hundra kronor varje tankning.

Precis, blir fin ruljans dr. Pengar in frn staten, pengar tillbaka till staten. Repeat. Alla glada, mest Muhammed dock.
Citera
2025-01-11, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet

Ja o det hjer BNP vilket r superbra.
Lt oss genast elda upp allt vi precis har byggt, fr d kan vi bygga upp det igen.
FY FAN vi kommer bli superrika. VILKEN JVLA ID DU KLCKT.

Det kostar naturligtvis bara ett Netflixabonnemang o en pizza.
No biggie.
Citera
2025-01-11, 13:43
Medlem
Citat:
Min granne, Muhammed, har invandrat till Sverige frn ett land i MENA-regionen som flykting. Han talar inte svenska flytande och r fr nrvarande arbetsls. Trots detta verkar han ha en god ekonomisk situation, eftersom han kr en finare modell av BMW. Detta vcker frgor om hans frsrjning och mjlig koppling till den svarta ekonomin eller skuggsamhllet, vilket kan kopplas till organiserad brottslighet.

Det jag undrar r: varfr kan inte svenska myndigheter redovisa de faktiska kostnaderna fr individer som inte bidrar till samhllsekonomin? Det r ofta fokus p att framhlla de positiva effekterna av produktiva invandrare, men vad hnder nr ngon inte bidrar? Vilka r de lngsiktiga ekonomiska och sociala kostnaderna fr skattebetalarna nr en individ har svrt att integreras eller nr vrderingar och attityder riskerar att skapa ytterligare problem?

Under mnga r har svenska politiker undvikit att granska denna frga i detalj. Det r viktigt att frst bde frdelarna och nackdelarna med invandring. P 70- och 80-talet var Lars-Inge Svartenbrandt en av Sveriges mest knda brottslingar, men trots sin historia var han fdd i Sverige. Idag str vi infr utmaningen att hantera ett vxande antal personer med utlndska rtter som r involverade i brottslighet av samma kaliber. Frgan r: hur kan vi hitta rtt balans mellan humanitra taganden och samhllsekonomisk hllbarhet?

Har inte det svenska samhllet blivit lite fr verhumant, nr tingsrtten beslutar om utvisning av kriminella utlnningar medan hovrtten upphver domarna? Sverige mste f ett bttre rttsskydd, dr utvisning byggs in i straffet
vid alla grvre brott som utfrs av utlnningar, och domstolarna ska inte kunna upphva utvisningen hur som helst, utan utvisningen mste prvas specialdomstol.

Din granne kostar den svenska staten i genomsnitt ca 100.000:- om ret under hans livstid.
Exempelvis kommer han i 25 rs ldern till Sverige och genomsnittlig livslngd r vl 82.
S 100.000:- x 57 = 5.700.000:- r ungefrlig kostnaden fr en person i 25 rs ldern.
Kostnaden varierar allts med ldern p personen d personen anlnder till Sverige.
Vissa utbildar sig och brjar direkt vara sjlvfrsrjande, men snittet r 100.000:-/r.
Det betyder att ven de som r helt sjlvfrsrjande ven betalar fr dom som inte r det.
S kostnaden fr personer som jobbar i tgrder eller inte alls r mycket mycket hgre.
Sen tillkommer utgiften om 1.000.000:- per person frn de allmnna pensionsfonderna.
Fr alla personer som uppnr 67 r eller redan uppntt 67 ska in i garantipension systemet.
Gller alla som ftt uppehllstillstnd eller medborgarskap & r bosatta i Sverige.
Hoppas du nu ftt svar om din granne och faktiska kostnader per person.
Citera
2025-01-11, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Din granne kostar den svenska staten i genomsnitt ca 100.000:- om ret under hans livstid.
Exempelvis kommer han i 25 rs ldern till Sverige och genomsnittlig livslngd r vl 82.
S 100.000:- x 57 = 5.700.000:- r ungefrlig kostnaden fr en person i 25 rs ldern.
Kostnaden varierar allts med ldern p personen d personen anlnder till Sverige.
Vissa utbildar sig och brjar direkt vara sjlvfrsrjande, men snittet r 100.000:-/r.
Det betyder att ven de som r helt sjlvfrsrjande ven betalar fr dom som inte r det.
S kostnaden fr personer som jobbar i tgrder eller inte alls r mycket mycket hgre.
Sen tillkommer utgiften om 1.000.000:- per person frn de allmnna pensionsfonderna.
Fr alla personer som uppnr 67 r eller redan uppntt 67 ska in i garantipension systemet.
Gller alla som ftt uppehllstillstnd eller medborgarskap & r bosatta i Sverige.
Hoppas du nu ftt svar om din granne och faktiska kostnader per person.

Saknas en nolla.

100.000.tcker inte ens socialbidraget. Sen har du sfi,.sjukvrd,.tolk, frtidspension, rttegng, barnbidrag etc etc.
Citera
2025-01-12, 00:29
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Under mnga r har svenska politiker undvikit att granska denna frga i detalj..
finns det inga politiker p hgerkanten som har stuerat detta?
Citera
2025-01-12, 00:43
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Min granne, Muhammed, har invandrat till Sverige frn ett land i MENA-regionen som flykting. Han talar inte svenska flytande och r fr nrvarande arbetsls.
hur mycket just du betalar r svrt att avgra, men bertta
1. hur mycket betalar du i inkomstskatt per r?
2. vilka bidrag har han?
S skall du f veta det du vill.
-------
Men det rr sig nog inte om mnga kronor per mnad fr dig fr just din granne Muhammed.
10 re per r hgst?
muhammeds sociala std: 200.000 per r
Antalet lntagare som delar p den kostnaden 2 mille
Det blir tio re fr denna phittade historia.
Citera
2025-01-12, 04:44
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Allt det du lnkar till r ju bara invandrare (av namnen att dma) som str bakom statistiken om du tittar lngst ner. Undrar varfr kan man tycka?

Inte direkt Gunnar och Terese som str bakom det.
Haha, va? Om det r dina bsta argument(-ationsfel) s stller jag mig utan tvekan p deras sida. D har du inte mycket ktt p benen

Matematik inte ogiltigt baserat p vem som framfr det. 1+1=2 oavsett vem som framfr det, ven om det r djvulen sjlv

Behver du anvnda s efterblivna argumentationsfel s blir jag snarare bara mer vertygad om att det r du som har fel.

Hade du haft ngot riktigt argument s hade du sklart framfrt det. Jag hade lyssnat. Men det har du uppenbarligen inte, s det vore idiotiskt att lyssna p dig nu

Vad rapportens slutsats r bryr jag mig inte s mycket om, men tramsargument, fientlighet mot verkligheten/vetenskap kommer jag att reagera p. Och drfr svarade jag dig, fr du hvdar att data inte finns tillgnglig trots att det uppenbarligen visst gr det. Att du inte r kapabel att anvnda Google r allvarligt men det r frmodligen ditt egna fel

Jag gillar inte namnet, allts r det fel r sklart en fullkomligt utvecklingsstrd argumentation. D vljer jag att lyssna p icke-mongoliden
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-01-12 kl. 05:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in