• 1
  • 2
2025-01-11, 03:24
Medlem
SvenHelsings avatar
Betrakta den här filmen https://youtu.be/I6QJt6Np_IU?t=220

Har tidsstämpel där det börjar, typ 3:40. En kille går och filmar en palestinademonstration. En gubbe går i vägen för kameran med flit. Vill inte färga det hela för mycket med min egen beskrivning av händelseförloppet så den beskrivningen får duga, men titta gärna på filmen och bedöm om gubben gör något brottsligt.

Skulle det kunna gå under ofredande? Hade det kunnat leda till en fällande dom i praktiken?

Detta diskuterades i tråden (FB) Vänsterextrem kirurg med ADHD våldför sig på 16-åring men det blev lite OT där.
Senast redigerad av SvenHelsing 2025-01-11 kl. 03:27.
Citera
2025-01-11, 03:31
Avstängd
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Betrakta den här filmen https://youtu.be/I6QJt6Np_IU?t=220

Har tidsstämpel där det börjar, typ 3:40. En kille går och filmar en palestinademonstration. En gubbe går i vägen för kameran med flit. Vill inte färga det hela för mycket med min egen beskrivning av händelseförloppet så den beskrivningen får duga, men titta gärna på filmen och bedöm om gubben gör något brottsligt.

Skulle det kunna gå under ofredande? Hade det kunnat leda till en fällande dom i praktiken?

Detta diskuterades i tråden (FB) Vänsterextrem kirurg med ADHD våldför sig på 16-åring men det blev lite OT där.
2 personer som flummar. Det är inte ofredande. Tror inte polisen eller åklagare skulle bry sig.
En fällande dom skulle vara helt sjukt (men systemet är ju sjukt så vet inte)
Citera
2025-01-11, 03:35
Medlem
nickeh84s avatar
Jag tror i alla fall att det beror på i hur stor omfattning. Ställer man sig i vägen ett par gånger lär det inte leda till något.

Om en person däremot konstant under lång tid följer efter en annan människa och ställer sig framför den när den filmar allmän plats eller ställer sig ivägen där man försöker gå, trots att man byter sida av vägen, byter gata etc. upprepade gånger så utgöra det ofredande eller trakasserier.

Nu är ju videon kraftigt redigerad, så vi vet inte hur länge gubben ofredade killen. Om det t.ex. var i fem minuter eller två timmar.
Citera
2025-01-11, 03:37
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Jag kollade 10sek + från timestampen du nämnde.

Det är absolut inte ofredande din jävla idiotjävel., en random person går framför någon som filmar, icke ofredande!!

Man har rätt att stå vart fan man vill oavsett om man blockerar en bögs videofilm fattar du inte det själv är du hjärndöd, men ja det är du .

En random går framför en kamera och du tror det är ofredande?

Du e galen!

Obs! Varför jag bara syftat på denna sekvens är för att det är den timestamp du nämner, så håll käft.
Jag vet att det inte är ofredande, men det var OT i förra tråden så jag startade den här tråden istället. Tittar du i den länkade tråden så framgår det med all tydlighet. Och du blir inte mer övertygande för att du är ett otrevligt arsle. Snarare motsatsen.
Citera
2025-01-11, 03:39
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Jag tror i alla fall att det beror på i hur stor omfattning. Ställer man sig i vägen ett par gånger lär det inte leda till något.

Om en person däremot konstant under lång tid följer efter en annan människa och ställer sig framför den när den filmar allmän plats eller ställer sig ivägen där man försöker gå, trots att man byter sida av vägen, byter gata etc. upprepade gånger så utgöra det ofredande eller trakasserier.

Nu är ju videon kraftigt redigerad, så vi vet inte hur länge gubben ofredade killen. Om det t.ex. var i fem minuter eller två timmar.
Låter som att du har börjat ändra dig från det här inlägget?

Citat:
Att följa efter någon vart personen än går med uppsåt och stå ivägen för allt en person filmar är utan tvekan ofredande, men du är väl för imbecill för att förstå det antar jag.
Citera
2025-01-11, 03:40
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Låter som att du har börjat ändra dig från det här inlägget?

Nej, att följa efter någon vart personen än går och ställa sig ivägen utgör till slut ett ofredande eller trakasserier. Frågan är dock hur länge det sker/i hur stor omfattning.
Citera
2025-01-11, 03:48
Avstängd
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Och du tror att random fb-användare vet svaret? Det är fullt av idioter på Flashback. Fråga en utbildad jurist istället.
Men skulle Polisen/Åklagaren bry sig? Spelar ju egentligen inte så stor roll vad som är "lagligt/olagligt" det som spelar roll är om någon åklagare bryr sig.

Lagligt sett ligger nog Lulle ganska illa till.

Om man beter sig hänsynslöst genom att t.ex. filma en person som inte vill bli filmad på ett sätt som är ägnat att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, kan man göra sig skyldig till ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken.
Familjens jurist

Citat:
Citera
2025-01-11, 03:50
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Men skulle Polisen/Åklagaren bry sig? Spelar ju egentligen inte så stor roll vad som är "lagligt/olagligt" det som spelar roll är om någon åklagare bryr sig.

Om man beter sig hänsynslöst genom att t.ex. filma en person som inte vill bli filmad på ett sätt som är ägnat att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, kan man göra sig skyldig till ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken.
Familjens jurist

[/spoiler]

Nej, Lulle ligger inte illa till överhuvudtaget. Men anmäl honom vettja så får du se om en åklagare bryr sig, återkom gärna i tråden när det har lagts ned.
Citera
2025-01-11, 03:54
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Du visste svaret på din fråga, det är bara idioter som ens skulle kunna påstå att det är ofredande, du vet likt jag att det inte är det (Jag tolkar att du hållet med mig här.)

De som tror annat kan fara åt helvete och är lättkränkta individer, skulle jag anse att det är ofredande om någon ställer sig framför mig? Som den dessutom har rätt till på allmän plats? ADRIG, vet att du inte heller hade brytt dig

Rent tekniskt är det ofredande om någon ställer sig ivägen för dig så fort du går ut genom ytterdörren under ett års tid och följer efter dig vart du än går dessutom och står ivägen för dig så att du är tvungen att gå sicksack hela tiden. Och nej, jag påstår inte att detta sker i den nedklippta videon som idioten som skapade denna tråd postat. Den videon är så nedklippt att det är omöjligt att avgöra hur länge gubben följer efter honom.
Senast redigerad av nickeh84 2025-01-11 kl. 04:02.
Citera
2025-01-11, 04:21
Avstängd
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Nej, Lulle ligger inte illa till överhuvudtaget. Men anmäl honom vettja så får du se om en åklagare bryr sig, återkom gärna i tråden när det har lagts ned.
Nej.

Citat:
Citat:
Jag skulle bli väldigt förvånad om det blev en fällande dom eller ens gick till åtal. Men som jag sa så går ofredande under allmänt åtal, så vill du se gubben fälld så är det bara för dig att anmäla det.

Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
Det är redan anmält.
Vem har anmält gubben?
Citera
2025-01-11, 04:21
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Nej.

Exakt.
Citera
2025-01-11, 04:33
Citat:

Familjens jurist

[/spoiler]

Tror man måste följa efter en person eller typ filma någon på stranden på 50 cm avstånd i 20 minuter för att det ska bli fråga om ofredande, att filma en demonstration på lagom avstånd annat än när man går fram och ställer frågor är inte ofredande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in