Citat:
Ursprungligen postat av
Emerain
Ja, det skulle eventuellt vara olagligt att sätta upp det där staketet du menar. Mycket troligt vara olagligt.
Eller är det så att skogsägare per automatik måste gilla och tillåta kreti och pleti att vistas där under vissa former (allemansrätten) och att detta "urminnes hävd" som även innebär att renar får vistas och beta där ska gälla och då tillåts det inte att man på något sätt stänger ute någon av dessa grupper?
I princip så är svaret "ja, men du behöver inte tycka om det. Bara acceptera att det är så det är".
Rennäringen behöver inte vara nödvändig för att den ska ha funnits där först, och därför vara något man får acceptera som markägare och skogsägare.
Sverige är en rättsstat, och allemansrätten är reglerad genom lag. Konflikter är reglerade genom lag. Det spelar ingen roll om samebyn skulle vilja ha extrapengar bara för att, det är något de kan rent lagligt. Och det Rally gjorde var äckligt på en principiell nivå. "Kommer ni inte överens, vänta in i det sista, lämna in ansökan, och kör på ändå som du vill". Detta med "enklare att be om ursäkt efteråt" är inte något man sysslar med i ett civiliserat land, vi ser till att det är schysst innan. Och blir det ett problem som här så betyder det bara att Rally inte satte igång i tid och hade jag varit enväldig så hade jag av det principiella skälet förbjudit rallyt i tre år, samt de ansvariga från att anordna andra rally-liknande event under samma tid. De började försent, och det ska vara deras problem och inte någon annans.
På riktigt alltså? Om jag har köpt, fått lagfart och äger ett stycke mark - oavsett om det är en stor skog eller en industritomt så ska jag alltså själv inte få bekosta och sätta upp stängsel runt min egen egendom för att få ha den för mig själv? Är man helt rättslös gällande det man själv äger? Låter väldigt totalitärt om det stämmer. Att sen bekosta ett högt staket runt flera hektar skog är det knappast någon förutom möjligen militären som finner försvarbart men nu pratar jag om principen.
Jag skulle vilja säga att konflikter inte är reglerade enligt lag men kan prövas juridiskt. Jag kan stämma vem jag vill godtyckligt och få det rättsligt prövat. Saknas det grund för min stämning kommer jag sen givetvis att förlora målet men jag har all rätt att få det prövat. I juridiska processer används sedan olika taktiker som förhalningar och överklaganden och det är upp till båda parter att spela ut detta inom de ramar som tillåts. Ju dyrare advokat, desto bättre på att tillämpa dessa taktiker kan man säga - och det kan man givetvis ha åsikter om.
Det är detta Rally Sweden har gjort i detta fall. Man hade också kunnat stämma samebyn ekonomiskt för att de medvetet hade försökt stoppa rallyt på för lösa grunder och medvetet flyttat renar till platser och på tider som annars inte varit tillämpligt för att orsaka fördyrningar och andra olägenheter men jag gissar att man inte såg någon större vinning med att dra igång en lång, dyr och rätt menlös process som ändå inte skulle leda till något konkret än möjligen en förlikning där man fortfarande skulle stå på status quo. Med andra ord: det bli enklare/billigare/snabbare att ge dem en påse pengar - och det var också exakt detta som samebyn ville. Man tillämpar samma förfarande när det ska divideras om gruvor, vindkraftverk, vägar etc. Får man bara en stor påse pengar är man nöjd - men tro inte att gnället slutar för det!
OK. Vi drar det här ytterligare ett steg. Låt oss säga att mina förfäder var en av dessa nybyggare på 1600-talet som fick en bit mark av staten under vissa premisser; man skulle bosätta sig där, bygga ett boningshus, ha boskap etc. Ett rätt vanligt förfarande när Norrlands inland befolkades av nybyggare då och en tid framåt. Då ingick man samtidigt ett muntligt (eller kanske skriftligt?) avtal med markägaren, staten, om att få fiska och jaga, inte bara på sin egen mark utan även på närliggande marker som ägdes av staten. Att få hugga ner träd för att få ved och virke för att kunna bygga nödvändiga byggnader ingick också. Kan jag då som arvinge i rakt understigande led spela ut samma kort: hävda någon slags ärvd rätt att få tillämpa samma jakt- och fiskerättigheter som mina förfäder?