2025-01-06, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellius
Jag vill uppmärksamma ett återkommande problem som verkar påverka många som använder PostNords tjänster. Efter att ha läst om liknande fall på nätet har jag upptäckt att flera personer har blivit av med sina paket efter att dessa passerat PostNords terminaler. Tyvärr verkar PostNord inte ta tillräckliga åtgärder för att lösa dessa problem eller förhindra att de upprepas.

Jag driver ett nystartat företag inom telekom. För en tid sedan köpte jag in flera nya mobiltelefoner, bland annat två iPhone 16-modeller (Pro och Pro Max), som skulle säljas vidare till ett annat företag. Jag skickade telefonerna med rekommenderat brev den 28 november, efter att ombudet försäkrat mig om att det var ett säkert sätt att skicka värdefulla varor.

Telefonerna registrerades vid Göteborgs brevterminal den 29 november. Några dagar senare kontaktade mottagaren mig och undrade varför paketet inte hade kommit fram. När jag spårade försändelsen såg jag att den fortfarande låg kvar på Göteborgs brevterminal, utan någon uppdatering på över 14 dagar.

Jag tog kontakt med PostNord och skickade in all nödvändig dokumentation, inklusive inköpskvitton. Svaret jag fick var minst sagt nedslående. PostNord meddelade att de inte kunde göra något eftersom varuvärdet översteg 10 000 kronor, och att jag därmed inte hade rätt till någon ersättning. Telefonerna hade kostat mig 31 500 kronor i inköp, och nu står jag utan både varor och ersättning.

Det här är inte bara en stor ekonomisk förlust för mig som småföretagare, utan det väcker också allvarliga frågor om säkerheten hos PostNord och deras vilja att ta ansvar. Jag är djupt besviken över hur detta ärende har hanterats. Det är tydligt att PostNord måste förbättra säkerheten vid sina terminaler och ta sitt ansvar gentemot sina kunder.

På grund av den här upplevelsen kommer jag aldrig mer att använda PostNords tjänster för att skicka värdefulla varor. Jag hoppas att fler som drabbats av liknande situationer vågar dela sina erfarenheter, så att dessa problem får den uppmärksamhet de förtjänar.

Vanligt att saker stjäls, speciellt mobiltelefoner då det ofta är små paket med ca 30 stycken i varje låda. Det är inte grädden på mossen som jobbar i PostNords terminaler.
Citera
2025-01-06, 21:46
Medlem
Jag kontaktade Aftonbladet innan julledigheten då 3 av mina beställda julklappar (parfymer, smycken) mystiskt försvann under en veckas tid från Postnords hantering.

Postnord skickade sms med info "Din vara har levererats till din postläda." Samtliga gånger var jag hemma och gick direkt till postlådan men där ekade det tomt.

Enligt Postnord hade de strul med scanningen och bad att jag skulle vänta några dagar till. Nu är det 3 veckor senare och någon annan har helt enkelt öppnat julklapparna till sig själva.

Aftonbladet verkade inte för intresserade tyvärr men de har väl väder, vind och skjutningar att rapportera om. I det nya Sverige ska vi vänja oss med att vår posthantering är lika havererad som övriga landet.
Citera
2025-01-06, 21:56
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiroba
Tillhör de lyckligt lottade som inte blivit av med paket från Postnord. Det försvann ett paket från Ebay Tyskland (pengarna tillbaks problemlöst och många ursäkter)

Däremot kommer regelbundet SMS om paket, som jag betraktar som bedrägeriförsök och aldrig öppnar länkar eller ringer det telfonummer som det uppmanas till, och när inget paket är på kommer det heller inga märkliga SMS. Så läcka från Postnord sannolik.

Tack för den info
Då har Postnord förfallit till bedräglig status och utnyttjar skamlöst den förtroendegodwill de ännu har. Jag läser inte det finstilta utan förutsätter att det likt allt annat ersätts utan diskussion upp till avtalat maxbelopp.
En JO anmälan?
borde vara lönt att offra någon timme på en anmälan.
Om du inte läser det finstilta är det ditt fel. I det här fallet är det inte något finstilt som du måste leta upp ett fullständigt avtal för att se, utan det står klart och tydligt när du bokar frakt.
Citera
2025-01-06, 22:10
Medlem
ghylds avatar
Beställt 4st paket direkt hem(lämna utanför dörr) med postnord mellan black friday och nu. Två stycken av paketen var öppnade på ett diskret sätt på sidan, en tröja var redan öppnad från sin förpackning som om någon testat tröjan innan, MEN inget saknades som tur var!

Dock hade jag hunnit hem alla gånger innan de kom. Jag antar att de förbereder paketen/kikar vad som finns om man beställer med lämna utan för dörren och gör det på ett diskret på sidan så de kan ta en bild på paketet utan att det ser öppnat ut eftersom postnord inte ansvarar om paketet försvinner efter de tagit bild.
Citera
2025-01-06, 22:11
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Nej, det gör det inte. Det är du som väljer att tolka in det, du kanske borde jobba lite på läsförståelsen.
Och du borde kanske inte vara så autistiskt bokstavstrogen. Om Postmord slarvar bort en försändelse så är de ansvariga. Man borde inte ens betala för rek.
Citera
2025-01-06, 22:47
Medlem
Peppermills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Du menar visst att Postmord är ansvarsbefriade bara för nån villkor i avtalet. Jag anser att saken bör prövas juridiskt.

Ja P.N. är ett jävla skojarföretag som borde ha näringsförbud vad det verkar.
Citera
2025-01-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Varför skickade du inte Rek Extra, där är värdet upp till 25 000. Det framgår ju tydligt av villkoren, att vanligt Rek täcker upp till 10 000.

Som sagt hade han tydligen inte fått ett öre då heller eftersom de tydligen inte ersätter om värdet är över 10tkr resp 25tkr (om han inte hade hävdat att det var mindre värde förstås). Men det är nog inte det som är poängen.

Poängen är ju att postnord inte verkar vara villiga att reda ut vad som hänt, eller saknar lämpliga rutiner för att förhindra att sånt här händer eller när det händer att följa upp det. Men nej, om deras anställda snor för över 10tkr/25tkr så är det bara till att säga till kunden att man får skylla sig själv.
Citera
2025-01-06, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Därför köper man dyra grejer direkt från butik. Visst kan det kosta mer men då får man grejerna i handen. Billigare saker kan man alltid köpa.

Njae, det du behöver bry dig om när man köper saker online är att transportören inte blåljuger om leverans. Det är nämligen så att om du köper något så är det (normalt) på säljarens risk tills du har varan i din besittning (och det är här fraktbolagets lögner kan stå köparen dyrt om de påstår att de överlämnat varan trots att de inte gjort det).

Man får alltså som köpare har för rutiner när det kommer till själva överlämnandet av varan. Vad som händer därinnan är säljarens problem.
Citera
2025-01-06, 23:37
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Det stämmer inte. Du får ersättning upp till det försäkrade värdet, i förekommande fall 10000 kr.

/AI
Enligt deras tjänstevillkor:

Citat:
https://api2.postnord.com/rest/custo...osition=inline

4 Ansvar

Rek
PostNord lämnar ersättning för förlorat eller skadat Rek med
högst 10 000 SEK (betalningsmedel 5 000 SEK). Endast styrkt
förlust ersätts. Ersättningen beräknas på det styrkta marknads-
värdet dock maximalt 10 000 SEK (betalningsmedel 5 000
SEK).
Om Innehållet i ett Rek överstiger ett marknadsvärde om
10 000 SEK (betalningsmedel 5 000 SEK), utgår ingen ersätt-
ning vid förlust eller skada.

Kan tycka det är lite missvisande. Hade för det första enorma problem att hitta villkoren. För det andra verkar villkoren inte bifogas i anslutning till beställning. Och på hemsidan står följande:

Citat:
Om du ska skicka kontanter får det max vara 5 000 kronor.

Vid skada eller förlust ersätter vi dig med max 10 000 kronor respektive 25 000 kronor, beroende på vilken variant av rekommenderat brev du skickar. Ersättningen baseras på innehållets marknadsvärde. Observera att du inte får någon ersättning alls om innehållets marknadsvärde överstiger respektive maxbelopp.

Sen verkar villkoren bara gälla konsumenter. Vill minnas att man ansöker om att bli företagskund för att få ta del av deras villkor till företag.

Prova stäm dem i domstol
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-01-06 kl. 23:40.
Citera
2025-01-07, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellius
Jag vill uppmärksamma ett återkommande problem som verkar påverka många som använder PostNords tjänster. Efter att ha läst om liknande fall på nätet har jag upptäckt att flera personer har blivit av med sina paket efter att dessa passerat PostNords terminaler. Tyvärr verkar PostNord inte ta tillräckliga åtgärder för att lösa dessa problem eller förhindra att de upprepas.

Jag driver ett nystartat företag inom telekom. För en tid sedan köpte jag in flera nya mobiltelefoner, bland annat två iPhone 16-modeller (Pro och Pro Max), som skulle säljas vidare till ett annat företag. Jag skickade telefonerna med rekommenderat brev den 28 november, efter att ombudet försäkrat mig om att det var ett säkert sätt att skicka värdefulla varor.

Telefonerna registrerades vid Göteborgs brevterminal den 29 november. Några dagar senare kontaktade mottagaren mig och undrade varför paketet inte hade kommit fram. När jag spårade försändelsen såg jag att den fortfarande låg kvar på Göteborgs brevterminal, utan någon uppdatering på över 14 dagar.

Jag tog kontakt med PostNord och skickade in all nödvändig dokumentation, inklusive inköpskvitton. Svaret jag fick var minst sagt nedslående. PostNord meddelade att de inte kunde göra något eftersom varuvärdet översteg 10 000 kronor, och att jag därmed inte hade rätt till någon ersättning. Telefonerna hade kostat mig 31 500 kronor i inköp, och nu står jag utan både varor och ersättning.

Det här är inte bara en stor ekonomisk förlust för mig som småföretagare, utan det väcker också allvarliga frågor om säkerheten hos PostNord och deras vilja att ta ansvar. Jag är djupt besviken över hur detta ärende har hanterats. Det är tydligt att PostNord måste förbättra säkerheten vid sina terminaler och ta sitt ansvar gentemot sina kunder.

På grund av den här upplevelsen kommer jag aldrig mer att använda PostNords tjänster för att skicka värdefulla varor. Jag hoppas att fler som drabbats av liknande situationer vågar dela sina erfarenheter, så att dessa problem får den uppmärksamhet de förtjänar.

ovärt köra Postnord idag
finns så många andra bra säkra sätt
instabox budbee
Citera
2025-01-07, 00:16
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdiskahoran
ovärt köra Postnord idag
finns så många andra bra säkra sätt
instabox budbee

Och hur skickar man med Instabox om man inte redan har en omsättning på typ 1000 ordrar per dag?

Har letat men inte hittat nåt, förutom en väldigt shady e-tjänst som enligt alla recensioner verkar vara ett intrikat scam.

Postnord höjer sina avgifter en gång per kvartal, samtidigt som de halverat antalet utdelningsdagar och stjäl kundernas försändelser. Det är inte ens förtal, de har själva erkänt att de snor brev och paket.
Citera
2025-01-07, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Och hur skickar man med Instabox om man inte redan har en omsättning på typ 1000 ordrar per dag?

Har letat men inte hittat nåt, förutom en väldigt shady e-tjänst som enligt alla recensioner verkar vara ett intrikat scam.

Postnord höjer sina avgifter en gång per kvartal, samtidigt som de halverat antalet utdelningsdagar och stjäl kundernas försändelser. Det är inte ens förtal, de har själva erkänt att de snor brev och paket.

Ring prata med dom gör en deal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in