Flashback bygger pepparkakshus!
2025-01-05, 00:02
Medlem
Månsans avatar
Tveklöst handhavandefel — dvs TS har själv ödelagt maten pga inkompetens i köket. Receptet är hur bra som helst, borde ha resulterat i en utmärkt kycklinggryta. Den ytterst ringa mängden kanel kan inte påverkat smaken särskilt mycket, såvida inte kocken tömt halva kryddburken i såsen.

Och varför slänga hela den misslyckade grytan? Kycklingbitarna kunde lätt ha sorterats ut och sen kunde TS bett sin mamma laga en godare gryta med kycklingköttet som bas.
Senast redigerad av Månsan 2025-01-05 kl. 00:07.
Citera
2025-01-05, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Märkligt att i princip alla recept anger deciliter då. Förutom ChatGPT. Som skulle envisas.
Vill man göra brödliknande saker som en sopa så bagar man med deciliter.

Vill man göra det på riktigt använder man bagarens procent, vilket är viktbaserat och inte volymbaserat.

Degar med jäst är generellt känsligare för mjöl:ration andra saker man bakar.

Riktig pizzadeg är en typisk sak där det är hästlängder bättre att använda vikt istället för volym.
Citera
2025-01-05, 00:06
Medlem
zombie-nations avatar
Ser ut som ett normalt recept. Jag är inte förtjust i kanel i mat så jag har inte det. Men svårt att tro att en nypa förstörde. Har lagat mat många gånger med chattbotten och det har blivit bra. Den berättade om ett recept som man kunde göra på många olika sätt och beskrev skillnaden och allt var korrekt. Men när man läser vanliga recept med så måste man ju ändra dem efter vad man tycker om. T ex tycker jag inte om vitlökspulver, kör vitlökspeppar eller färsk vitlök. Håller med om att om såsen inte blir bra så sparar man köttet, man slänger inte ätligt kött. Det är ett djur som dött för dig.
Citera
2025-01-05, 00:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Hej!

I förmiddags så orkade jag inte åka till affären så bad min ai skapa ett recept med det jag hade kylen.

Programvaran tyckte att jag skulle ha 1 ml kanel i min kycklinggryta jag kunde inte äta det han sa att det var populärt i Mellanöstern och Afrika.

Bifogar min Ai recept.

” Krämig kycklinggryta med mycket sås
Ingredienser

500–600 g kycklingfilé (2–4 filéer)
2 lökar (gärna gul eller röd, eller blandat)
1–2 paprikor (valfri färg)
3 msk tomatpuré
5 dl matlagningsgrädde
2 msk soja
1 msk kalvfond
1 tsk senap
1 msk chilisås (eller mer efter smak)
1 nypa kanel (valfritt, testa försiktigt)
Kryddor: 1 tsk paprikapulver, ½ tsk chilipulver, ½ tsk vitlökspulver, salt och peppar
Olja eller smör för stekning
Gör så här
Förbered kycklingen: Skär kycklingfiléerna i mindre bitar eller strimlor. Krydda med salt och peppar.
Bryn kycklingen: Hetta upp en stekpanna med lite olja eller smör. Stek kycklingen tills den får en fin gyllenbrun yta. Ställ åt sidan.
Fräs grönsaker: Hacka löken och paprikan. Stek dem i samma panna tills de mjuknar. Tillsätt tomatpuré och låt fräsa med i 1–2 minuter.
Såsbasen: Häll i grädden, soja, kalvfond, senap och chilisås. Rör om ordentligt. Tillsätt paprikapulver, chilipulver och en liten nypa kanel (om du vågar testa). Låt såsen sjuda i 5 minuter.
Lägg i kycklingen: Lägg tillbaka kycklingen i pannan och låt grytan puttra på låg värme i 10–15 minuter. Smaka av med mer kryddor vid behov.
Servera: Servera grytan med ris, pasta eller potatismos. Perfekt att doppa bröd i den extra såsen!”

Detta var nog det äckligaste jag har ätit jag åt bara potatisen och slängde allt.
Det finns absolut inget äckligt inneboende i receptet. Möjligen att du tog för mycket kanel, som verkligen bör användas konservativt.

Nej, problemet är din autism som gör att du tror du måste följa receptet slaviskt. Snarare bör du se receptet som en inspiration och smala dig fram till något som är gott. Du ska naturligtvis veta redan när grytan står spå spisen att innehållet är gott. Annars fortsätter du jobba med den.
Citera
2025-01-05, 00:35
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haremrum
Det var den första AI:n som skapade ananaspizzan också.

I så fall fanns AI redan på 90-talet när jag ofta bakade busalo med ananas, banan och curry på till kunderna.
Citera
2025-01-05, 00:45
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Hej!
Detta var nog det äckligaste jag har ätit jag åt bara potatisen och slängde allt.
Så lite kanel spelar ingen roll.
Citera
2025-01-05, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Märkligt att i princip alla recept anger deciliter då. Förutom ChatGPT. Som skulle envisas.

Dock sant. Man har i seriösa kretsar (ex. bagare) till stor del frångått att prata om dl etc. för att det är olika beroende på hur packat det är, då är gram bättre, men det är väll lättare att skriva dl i recept för att det "alltid varit så."

Har själv börjat baka med att mäta upp mjöl och andra torrvaror i gram istället. Blir faktiskt bättre...
Citera
2025-01-05, 02:06
Medlem
Lailatjejs avatar
Kanel och kycklinggryta, låter som magmysaren är i farten. Eller Mikael Cock som han kallade sig.
Citera
2025-01-05, 02:19
Medlem
davetheslaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Vad är ens poängen med att ta ett recept skapat av en programvara utan sinnen, istället för ett recept skapat av en kock? Kul i teorin kanske, men alla förstår nog varför det inte är en bra idé.

Den hittar ju receptet från nätet. En människa har gjort det där receptet och lagt ut på internet, varpå AI:n snappar upp det.

Det här receptet är egentligen två ihopsatta, en för grönsaker, kött, ris etc, den andra för kryddningen.
Senast redigerad av davetheslave 2025-01-05 kl. 02:24.
Citera
2025-01-05, 02:32
Medlem
Marchionesss avatar
Kanske skippa kanelen. ChatGPT varnar två gånger för att den inte faller alla i smaken. Valfritt, testa försiktigt och om du vågar testa står det.
Citera
2025-01-05, 02:34
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Då kan du inte laga mat om du har problem att steka i smör.

Ghee ÄR smör.
Det är smörfett.
På svenska kallas det skirat smör eller klarifierat smör.

Duktiga kockar älskar detta smör.

Bönder däremot avskyr ofta det och använder vanligt smör.

Värst är tattare som steker i ister och som dessutom tror att det heter svinfett.
En vettig person använder hellre rapsolja.
Citera
2025-01-05, 02:36
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Den hittar ju receptet från nätet. En människa har gjort det där receptet och lagt ut på internet, varpå AI:n snappar upp det.

Det här receptet är egentligen två ihopsatta, en för grönsaker, kött, ris etc, den andra för kryddningen.

Ja det är ihopsatta recept. Vad kanel gå fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in