2024-12-31, 02:56
Medlem
Något som hjälper mig är att fantisera ihop något, starta en histora jag visualiserar och lever mig in i och fortsätter på.
Som att vandra längs ett berg och titta på omgivningen, jag ser något, jag gör något, något händer, jag interagerar.

Inte alltid jag har ron, men fungerar när den finns och leder ofta till sköna drömmar.

Försök fantisera något utan att sluta, gå in i det.

Värt ge några chanser. (Utöver allt självklart som dagsljus, föda, stimulans, motion, god sömnhygien osv)
Citera
2024-12-31, 03:12
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Tror ingen nämnt svalt rum. Öppna fönstret lite och släpp in lite frisk luft som sätter lite cirkulation i rummet.

Söv dig med ljud från naturen. kommer kännas som mammas mage.
Jag sover med öppet fönster oavsett väder och vind. Har även en golvfläkt vid sängen. Självklart ska elementet vara avstängt och ett bra duntäcke är ett måste. Sover som en stock. Ingen alkohol men gärna en kopp varm choklad innan sänggåendet. Eller varm mjölk med kanel i.
Citera
2024-12-31, 03:15
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Jag sover med öppet fönster oavsett väder och vind. Har även en golvfläkt vid sängen. Självklart ska elementet vara avstängt och ett bra duntäcke är ett måste. Sover som en stock. Ingen alkohol men gärna en kopp varm choklad innan sänggåendet. Eller varm mjölk med kanel i.

Låter fint det. Blev lite skönt sömnig av att bara läsa hur du tillreder sömnen.
Citera
2024-12-31, 03:20
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Låter fint det. Blev lite skönt sömnig av att bara läsa hur du tillreder sömnen.
Jag lovar dig att det har effekt. Glöm inte stänga av elementet bara då det ändå inte gör nån nytta. För mig spelar det ingen roll hur kallt det är ute. Min investering gjorde jag i duntäcket som kostade några tusen. Värt varje krona och absolut nödvändigt.
Senast redigerad av ziggarillen 2024-12-31 kl. 03:24.
Citera
2024-12-31, 05:25
Medlem
TaxenSixtens avatar
Sömnhygien. Vilket löjligt ord.
Citera
2024-12-31, 05:47
Medlem
Jag kör magnesium, zink varje natt +melatonin tablett om man ej kan sova
Citera
2025-04-02, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
jag höll på i åratal tills jag kom på "mikrodos" av Mirtazapin. En fjärdedels tablett typ, sover hela natten sen dess. Testat sluta 2 ggr inte fungerat bra de nätterna.

Går man upp i vikt av mirtazapin? Har själv mycket stora sömnproblem hjärnan kan inte koppla av.. vet inte längre hur jag fungerar under dagarna
Citera
2025-04-03, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Går man upp i vikt av mirtazapin? Har själv mycket stora sömnproblem hjärnan kan inte koppla av.. vet inte längre hur jag fungerar under dagarna

Jag förstår det som att man går upp av normala doser. Men om det påverkar med så lite jag äter kan jag inte säga säkert. Jag äter Inte så mycket mat och tränar hårt ett par gånger i veckan och har inte märkt något särskilt med vikten. Jag var smal från början så att säga ska sägas.
Citera
2025-04-03, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
Jag förstår det som att man går upp av normala doser. Men om det påverkar med så lite jag äter kan jag inte säga säkert. Jag äter Inte så mycket mat och tränar hårt ett par gånger i veckan och har inte märkt något särskilt med vikten. Jag var smal från början så att säga ska sägas.

Jag är också smal fick 15 mg utskrivet av läkaren, man man få stora biverkningar av dessa piller? Testat melatonin men det fungerar en kväll sen får jag ingen mer effekt av de..
Citera
2025-04-03, 12:34
Medlem
zombie-nations avatar
Min nuvarande läkare, de byts varje år, gav mig bara zopiklon, den före gav bara zolpidem, fick kämpa för zopiklonet men då rök den andra. Suck. Jag har använt dem lite olika, för de beter sig olika för mig och båda behövs, vad insomnin beror på. Jag hade alltså båda och fick 120 tabletter om året. Nu de senaste åren hälften för att de läkare som tog över inte fattade hur den som skrev ut båda tänkte.

Nu har jag slut zopiklon och fick ju inga zolpidem. Jag somnar väldigt bra av melatonin men måste då ta dem varje dag istället för lite då och då, brukade få över av z-medsen för att jag tog dem mer sällan.

Men melatonin gör mig mer och mer deprimerad, så jag måste sluta med den. Har tänkt inte beställa fler. Tycker de ger mysig sömnighet, men det är inte värt att vakna varje dag och känna att man vill dö. Skulle säkert kunna hitta zopiklon illegalt, en kompis har fixat tidigare i små mängder, men känns som en onödig risk nu när de får öppna ens paket. Har också testat allt. Sömnen är den viktigaste doktorn så jag fattar inte riktigt varför det är så snålt med sömntabletter. Min näst bästa sömnmedicin är att sova med någon eller i samma hem, så deras dygnsrytm smittar, men jag kommer bo ensam ett tag nu. Sömnhygien låter inte som ett bra ord. Man kan göra allt rätt och inte kunna somna. Sådana tips är för dem som fått lindriga problem, de fattar inte att det inte hjälper mot svåra sömnstörningar. Så jag har kommit fram till att man får väl skita i att sova. Man somnar ju förr eller senare eller hur? Att ens liv blir förstört spelar ingen roll.
Citera
2025-04-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Min nuvarande läkare, de byts varje år, gav mig bara zopiklon, den före gav bara zolpidem, fick kämpa för zopiklonet men då rök den andra. Suck. Jag har använt dem lite olika, för de beter sig olika för mig och båda behövs, vad insomnin beror på. Jag hade alltså båda och fick 120 tabletter om året. Nu de senaste åren hälften för att de läkare som tog över inte fattade hur den som skrev ut båda tänkte.

Nu har jag slut zopiklon och fick ju inga zolpidem. Jag somnar väldigt bra av melatonin men måste då ta dem varje dag istället för lite då och då, brukade få över av z-medsen för att jag tog dem mer sällan.

Men melatonin gör mig mer och mer deprimerad, så jag måste sluta med den. Har tänkt inte beställa fler. Tycker de ger mysig sömnighet, men det är inte värt att vakna varje dag och känna att man vill dö. Skulle säkert kunna hitta zopiklon illegalt, en kompis har fixat tidigare i små mängder, men känns som en onödig risk nu när de får öppna ens paket. Har också testat allt. Sömnen är den viktigaste doktorn så jag fattar inte riktigt varför det är så snålt med sömntabletter. Min näst bästa sömnmedicin är att sova med någon eller i samma hem, så deras dygnsrytm smittar, men jag kommer bo ensam ett tag nu. Sömnhygien låter inte som ett bra ord. Man kan göra allt rätt och inte kunna somna. Sådana tips är för dem som fått lindriga problem, de fattar inte att det inte hjälper mot svåra sömnstörningar. Så jag har kommit fram till att man får väl skita i att sova. Man somnar ju förr eller senare eller hur? Att ens liv blir förstört spelar ingen roll.

Jag förstår inte varför läkaren gång på gång i min journal påpekar att jag är magerlagd kommer dit för diverse andra problem sömnproblem huvudvärk ändå ska de skriva magerlagd någon mer som fått det skriver på sin journal?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in