2024-12-29, 18:23
Medlem
Forever Winters avatar
Hallå
Jag har gått på tur en hel del i mitt liv och har alltid använt mig av klassiska Rottefella bindningar för NN75. Jag funderar på att förnya min utrustning och undrar nu hur de nyare bindningarna av BC modell (eller liknande) står sig. Jag är inte riktigt övertygad om deras förträfflighet än.

Någon med erfarenhet av dessa bindningar i kyligare klimat? Hur står de sig utför?
Jag tycker de ser lite bräckliga ut.

Hit me!
Citera
2024-12-29, 18:59
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Hallå
Jag har gått på tur en hel del i mitt liv och har alltid använt mig av klassiska Rottefella bindningar för NN75. Jag funderar på att förnya min utrustning och undrar nu hur de nyare bindningarna av BC modell (eller liknande) står sig. Jag är inte riktigt övertygad om deras förträfflighet än.

Någon med erfarenhet av dessa bindningar i kyligare klimat? Hur står de sig utför?

Hit me!
Personligen gillar jag bindningar som inte kräver speciella pjäxor. Typ EA bindningar.
Citera
2024-12-30, 17:23
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Hallå

Hit me!

Det beror på hur tung packning du bär på, med 25kg på ryggen skulle jag aldrig bege mig ut på kalfjället med BC bindningar. Dagstur? Då är det säkert gångbart.
I flera år använde jag Rottefella med kabel, en hel del problem med att bindningen gick upp, det isade igen, hade ett par Scarpa skidpjäxor, kombon skulle vara stryktåligt, nä!
Numera är det gammaldags kabelbindning som gäller, och stålstavar, det börjar bli svårt att hitta utrustning för hård användning.
Citera
2024-12-30, 19:16
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Det beror på hur tung packning du bär på, med 25kg på ryggen skulle jag aldrig bege mig ut på kalfjället med BC bindningar. Dagstur? Då är det säkert gångbart.
I flera år använde jag Rottefella med kabel, en hel del problem med att bindningen gick upp, det isade igen, hade ett par Scarpa skidpjäxor, kombon skulle vara stryktåligt, nä!
Numera är det gammaldags kabelbindning som gäller, och stålstavar, det börjar bli svårt att hitta utrustning för hård användning.
Jag går mest dagsturer så jag har sällan någon tung packning. Bindningen jag har är Rottefellas 75mm med kabel. Alltså både tåbindning och kabel.
Går jag på platten så spelar det ju ingen roll, men så fort det går utför vill jag ha stabilitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in