2024-12-21, 21:23
Medlem
Aristaeuss avatar
Sven Andréasson, alkoholläkare och forskare vid Karolinska institutet, tar upp att Socialstyrelsen har riktlinjer som man kan stämma av mot.

Myndigheten definierar riskbruk av alkohol som tio standardglas eller mer per vecka, även fyra standardglas eller mer per dryckestillfälle en gång i månaden eller oftare.

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/P...vanliga-tecken

Sedan jag var 15 år har jag aldrig druckit, eller haft en vän, som druckit mindre än fyra standardglas per festtillfälle.
Hur ska denna form av nitiska humbugvetenskap fungera preventivt för oss alldagliga svenskar?

Vi har tagit oss igenom högskoleutbildningar, världsresor, giftemål och föräldrarskap men nu är alltså pekpinnen fyra jävla hobbitglas med nektar en domedagskategorisering - fuck off grasshopper!
2024-12-21, 21:28
Medlem
Fick man en ny stämpel då med andra ord ska lägga till den i mitt CV
2024-12-21, 21:34
Medlem
One2Manys avatar
För den som inte vet så är ett standardglas 33cl starköl.

Således, den som dricker tre långburkar starköl vid ett tillfälle under en månad är alkoholist enligt Socialstyrelsen

Det är så djävla efterblivet att det drar ett löjets skimmer över hela deras verksamhet och man kan gott ignorera allt de har att säga.
2024-12-21, 21:41
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Trådar om alkoholism, baksmälla och andra hälsorelaterade tillstånd skall postas i Medicin & Hälsa.

Trådar om trams, fylla och andra ovidkommande saker postas i annat lämpligt forum men INTE i alkohol.

Här diskuterar vi alkoholdrycker, alkoholkultur och därtill hörande spörsmål.

Trådar som avviker från detta kommer att låsas/Mod.

(FB) Viktigt - regler för alkoholforumet!

Tråd låst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in