5 866 besökare online
858 502 medlemmar • 45 881 217 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Paranormala fenomen, ockultism och ufologi
Svara på ämne
Ämnesverktyg
caspianaslan
Medlem
caspianaslans avatar
Hm

Ja den berömda "spöktimmen" är ju mellan tolv och ett om natta men jag tror i princip hela nätterna duger bra.. Inbillar mig att det är då man har chansen att bevittna något spökigt.

Tjohilda
Medlem
Tjohildas avatar
Finns ju en bok som heter "Stockholms Spökhus". Köp eller låna. Annars är ett hett tips Statarstugan på Skansen. Det är allmänt känt tom bland personalen att det är en dålig plats.

Fina Herrn
Medlem
Fina Herrns avatar
OM man nu tror på spöken, så lär ju Stadsmuseet eller Stallmästargården, vara intressanta hus att spendera en natt i.
Om man tror på spöken...

caspianaslan
Medlem
caspianaslans avatar
Jag tror på spöken

Fina Herrn
Medlem
Fina Herrns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caspianaslan
Jag tror på spöken

Då föreslår Fina Herrn följande:
Spendera en natt på valfritt ställe som sägs vara hemsökt. ENSAM, inte med sällskap, då sitter ni bara och skrämmer upp varandra. Ta med en väldig massa inspelningsutrustning för ljud och bild. Om du sedan lyckas fånga något övernaturligt på band, går det bra att presentera i denna tråd. Då skulle FH bli rejält skriven på näsan.

Unosoli
Medlem
Det finns massor, men de första jag kommer att tänka på är Mörby slottsruin, Hallgatan i Solna och tunnelbanans ändstation i Kungsträdgården

(nu blev det iofs. hela Storstockholm, trots att det räcker bra med innersta'n).

caspianaslan
Medlem
caspianaslans avatar
Jasså minsann...

..det föreslår fina herrn. Jag totalvägrar göra dylikt för jag är så rädd. Jag tror på spöken men hade jag stött på ett eller fått syn på ett hade jag vänt på klacken och toksprungit därifrån vrålandes för full hals som den lilla skitunge jag är
Senast redigerad av caspianaslan 2008-09-30 kl. 18:14. Anledning: Förlåt, jag gick off topic

brianmolko
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Finns ju en bok som heter "Stockholms Spökhus". Köp eller låna. Annars är ett hett tips Statarstugan på Skansen. Det är allmänt känt tom bland personalen att det är en dålig plats.

kolla så du hittar förlängda upplagan

Celeron
Medlem
Celerons avatar
Här har du lite:

Citat:
Spökslottet, Drottninggatan 116
Stockholms mest kända spökhus. I huset ska finnas både nedgrävda skatter och inmurade skelett efter den första ägaren, och den hiskliga holländske sjörövaren Han Petter Scheffler, som själv ska ligga begravd här. En ond man var också en senare ägare, Jacop von Balthazar Knigge som ska ha ingått förbund med satan. 1796 kom en vagn med svarta hästar fram till huset. Kusken, som hade både horn och svans hämtade Knigge som det var avtalat och försvann i väg bland gnistor och eldslågor. Dessa figurer och även andra har spökat vilt i rummen, så till den grad att när en präst kom för att läsa ut spökena blev han utslängd genom fönstret och bröt benet.

Stockholms slott

Här huserar två spöken, vita frun och grå gubben. Gubben ska vara Birger Jarl och spökena brukar visa sig när någon i kungafamiljen ska dö. I Gustav VI Adolfs gamla bibliotek har många känt av en osynlig närvaro som ingen har kunnat förklara.

Skanskvarn, Gullmansplan
Kvarnen lades ner 1882 och är numera restaurang. Personalen vill inte vara kvar ensam där på kvällen. På övervåningen har det hörts steg, frasande av långa kjolar och släpande ljud som av mjölsäckar. Spöket heter Linda och som var en kraftfull och storvuxen mjölnarhustru på 1800-talet. En dag råkade hon tappa en 300 kilossäck på sin man som dog omedelbart. Sen dess går Linda igen i de övre våningarna och sörjer sin make, men hon är ett fridfullt spöke som inte vill någon människa något illa.

Stora Bryggeriets tegelslott, Hornsberg
De som arbetat på kontoret har ibland sett en jättelik karl dyka upp ur tomma luften. Jätten på Hornsberg har visat sig för en familj som bor nära bryggeriet och hundar börjar skälla och resa ragg vid vissa delar av byggnaden.

Det silverfärgade tåget
På den silverfärgade tunnelbanan är alla passagerarna stela och stirrar rakt fram. Tåget går till den halvfärdiga stationen Kymlinge. En röst säger ”slutstation”, sen försvinner tåget och det finns inte ett spår av passagerarna heller. Det sägs att passagerarna är såna som dött i olyckor i tunnelbanan.

Kåkbrinken, Gamla stan
Natten mellan den 8 och 9 november dansar vålnaderna av de som halshöggs vid Stockholms blodbad nedför Kåkbrinken.

Klara kyrkogård
Under kyrkogården låg ett kloster på medeltiden. En nunna i svart dok vandrar omkring på gravarna nattetid.
Senast redigerad av Celeron 2008-09-30 kl. 18:56.

Fina Herrn
Medlem
Fina Herrns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caspianaslan
..det föreslår fina herrn. Jag totalvägrar göra dylikt för jag är så rädd. Jag tror på spöken men hade jag stött på ett eller fått syn på ett hade jag vänt på klacken och toksprungit därifrån vrålandes för full hals som den lilla skitunge jag är

Tjaaa, det var ju bara ett förslag....

OnT: Något gammalt nedlagt mentalsjukhus byggt någon gång i början av 1900-talet borde ju innehålla alla ingredienser för att vara hemsökt..
(Om man nu tror på sånt...)

VEMDÅJAG
Medlem
Undrar hur många som verkligen sett det där silverfärgade tåget. Det är nog mer en myt, en vandringshistoria.

Tjohilda
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Undrar hur många som verkligen sett det där silverfärgade tåget. Det är nog mer en myt, en vandringshistoria.
Jag har sett ett silverfärgat tåg vid Slussen Det var dock ett alldeles vanligt tåg såvitt jag förstår. Men vem vet...

Svara på ämne
Topp Dela »