Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-22, 19:29
  #1549
Medlem
Nydala kloster kan vara en spännande upplevelse. Tidigare kunde vem som helst hyra in sig i nån typ av konstnärslokaler, nu vet jag inte. Men när vi var där blev det vid två tillfällen kallt i rummet och glasen vi drack ur sprack. När jag tänker på det nu är det svårt att inse att jag var där tillsammans med ett tiotal andra.
Mycket konstig upplevelse, jag minns att det vid ena måltiden åskade och regnade det kraftigt, vi såg det då som orsaken. Men andra måltiden, jag minns inte vad vi sa.
Citera
2018-10-04, 23:29
  #1550
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Utanför motala finns det en ganska kuslig herrgård som är igenväxt. Säg ha bott en dräng där på tidiga 1900 talet, tillsammans med sin fru agata och barnen hilda och magnus.

Deras familjegrav finns en bit in i skogen, av den enkla anledning att familien försörjde sig på sin skörd.

Senast jag och polarna var där, runt -2013 så fanns det endel bråte. Mest anmärkningsvärda var väl gammla tidningar, en gungstol, grammofon med tratt - samt utrustning för skörd, gammalt och rostigt (tungt)

Vet inte om det spökar särskilt mycket där men kusligt var det allt.
Citera
2018-10-14, 19:40
  #1551
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Utanför motala finns det en ganska kuslig herrgård som är igenväxt. Säg ha bott en dräng där på tidiga 1900 talet, tillsammans med sin fru agata och barnen hilda och magnus.

Deras familjegrav finns en bit in i skogen, av den enkla anledning att familien försörjde sig på sin skörd.

Senast jag och polarna var där, runt -2013 så fanns det endel bråte. Mest anmärkningsvärda var väl gammla tidningar, en gungstol, grammofon med tratt - samt utrustning för skörd, gammalt och rostigt (tungt)

Vet inte om det spökar särskilt mycket där men kusligt var det allt.

Lust att pricka in det på en karta vart det ligger? om man vill dit och titta bor själv i den delan av landet.
Citera
2018-12-11, 00:50
  #1552
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennyheterjag
Någon som vet något intressant ställe runt Trelleborg?

Ja. Den gamla slöjdsalen som ligger någonstans vid nikolai-kyrkan. Finns två våningar, det var ganska ruttet sist jag var där för kanske tio år sedan. Vet att kommunen / polisen har stängt igen det flera gånger.

När vi var där inne så hörde vi alltid ljud och fotsteg på övervåningen. Där uppe var det en jävla massa bokhyllor eller något i den stilen, såg ut som ett bibliotek nästan. Minns inte så mycket mer.

Antingen så bodde där någon uteliggare, eller så var det något paranormalt. Ett otäckt hus minst sagt.
Citera
2019-01-23, 20:12
  #1553
Medlem
Troubleholders avatar
Spökplatser i Småland? Särskilt Växjö - Tingsryd trakten.
Citera
2019-01-24, 22:34
  #1554
Medlem
GENERALGERDESs avatar
Ta en titt på Jockibois spökjakter, Där hittar ni all information ni behöver. Tydligen finns det även IOS appar där man kan identifiera paranomala ljud & röster. Låter sannorlikt
Citera
2019-01-30, 22:19
  #1555
Medlem
Utanför Mönsterås ligger Lilla Forsa. Där spörs det att det händer saker vid något som kallas Riskastet. Historien förtäljer att ett par barn blev ihjälslagna av en arg bonde där för ett par hundra år sedan. Det spörs att det har hörts barnskrik där b.la.

En kille som jobbade på den dagverksamhet jag gick på när jag bodde där i krokarna sa att han hade fotograferat där och att det blev alldeles vitt på de fotona.

Det påstås att det händer saker på Kalmar slott också. I början av åttiotalet sändes ett program i Kalmar radio som hette just "Det spökar på Kalmar slott." Där berättade en vaktmästare om att han haft märkliga upplevelser på slottet.
Citera
2019-02-03, 14:41
  #1556
Medlem
agnohalbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troubleholder
Spökplatser i Småland? Särskilt Växjö - Tingsryd trakten.
Försöka hitta stenröset i gläntan? En vätte fotograferades där på åttiotalet ett par km väst Väckelsång. Exakt position fick jag aldrig reda på, men ge mig ett pm med mejladress så får du en lista på lämpliga intervjuoffer, några bilder och kartor. Pekar någon ut platsen, dit och ta bilder från samma läge med en måttstock vid röset så vi äntligen får reda på vättens storlek.
Citera
2019-02-03, 15:23
  #1557
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dieselraketen
Har ej läst igenom hela tråden, men i västerbottens län en bit utanför burträsk närmare bestämt kålaboda, finns en sjö som heter hålvattnet som ska vara hemsökt, nån som vet mer om det?

Vet inget själv, men hittar detta:
https://www.facebook.com/spokhus.se/...4317906274429/
Citat:
Vid sjön Hålvattnet mellan Burträsk och Ånäset sägs det spöka. Folk har flytt från platsen av skräck för vad som är där. Har du besökt platsen? Lämna gärna en kommentar här nedan med din berättelse!
Citera
2019-03-25, 15:26
  #1558
Medlem
enknutensaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Utanför Mönsterås ligger Lilla Forsa. Där spörs det att det händer saker vid något som kallas Riskastet. Historien förtäljer att ett par barn blev ihjälslagna av en arg bonde där för ett par hundra år sedan. Det spörs att det har hörts barnskrik där b.la.

En kille som jobbade på den dagverksamhet jag gick på när jag bodde där i krokarna sa att han hade fotograferat där och att det blev alldeles vitt på de fotona.

Det påstås att det händer saker på Kalmar slott också. I början av åttiotalet sändes ett program i Kalmar radio som hette just "Det spökar på Kalmar slott." Där berättade en vaktmästare om att han haft märkliga upplevelser på slottet.

De där riskastet är rätt märkligt ändå. Ligger alltid färskt granris på platsen, varje dag.
Citera
2019-12-28, 17:52
  #1559
Medlem
Någonting i falköping?
Citera
2020-01-20, 19:07
  #1560
Medlem
Krackhauss avatar
Någon som har tips på hemsökta platser i Västra Götaland?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback