Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-11, 20:45
  #1477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Ja, utedasset vid korvkiosken.


Vilken korvkiosk? idiot.
Citera
2015-06-18, 14:06
  #1478
Medlem
Svindersvik i Nacka.( sthlm ) - väl värt ett besök.
Citera
2015-07-23, 01:22
  #1479
Medlem
porterpottys avatar
Någon som vet om sanatoriet I tjärnar står tomt om man kan gå in där och kolla? de står att de är video övervakat men har varit de i flera år
Citera
2015-07-23, 01:47
  #1480
Medlem
HRTs avatar
Senaste tiden plöjer jag igenom dokumentärer allt från spökjägare, guldjakt, ufo´s ja you name it.
Vissa av dessa är otroligt töntiga, men en serie som jag gillar är The Dead Files (Medium i lagens namn) på Svenska samt A Haunting series är att det ofta i USA är shadow people som man säger aldrig varit människor o är demoniska, det väser och morrar, skrapar i väggar i hus och demonologer och präster är där o gör sin grej.
Däremot i Sverige, när man ser på sånt här på tv då är det bara en sur gubbe som bankar i väggen eller nyper katten. Va fan beror de på?
Citera
2015-07-28, 00:02
  #1481
Medlem
Proclaimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Senaste tiden plöjer jag igenom dokumentärer allt från spökjägare, guldjakt, ufo´s ja you name it.
Vissa av dessa är otroligt töntiga, men en serie som jag gillar är The Dead Files (Medium i lagens namn) på Svenska samt A Haunting series är att det ofta i USA är shadow people som man säger aldrig varit människor o är demoniska, det väser och morrar, skrapar i väggar i hus och demonologer och präster är där o gör sin grej.
Däremot i Sverige, när man ser på sånt här på tv då är det bara en sur gubbe som bankar i väggen eller nyper katten. Va fan beror de på?

För att jänkarna fortfarande är religiösa och då blir det läskigare (=mer views) med demoner och satan, antar jag. Svenskarna håller på att lämna kristendomen för en mer öppen andlighet och verkar mest intressera sig för deras döda släktingars välbefinnande. Paradoxalt nog. Eftersom vi inte längre tror på en himmel efter döden så kanske vi föredrar idén om att få spöka lite lagom läskigt för våra anhöriga när vi kolar?

OnT: Har precis flyttat till sthlm, Solna. Lite tips på övergivna/läskiga/påstått hemsökta platser i dessa trakter?

Edit: Gärna dit man har tillgång även som vanlig dödlig.
__________________
Senast redigerad av Proclaimer 2015-07-28 kl. 00:07.
Citera
2015-07-28, 10:11
  #1482
Medlem
Kullegullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vizzor
Vet inte riktigt vad du menar med spökhus, men vet att det finns övergivna hus i norra Örebro, så som Hovsta och Lillån.

Spännande! vart då exakt?
Citera
2015-07-28, 17:28
  #1483
Medlem
FrankTheMans avatar
Någon som besökt spökprästgården i Borgvattnet?
Citera
2015-09-13, 12:28
  #1484
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarnfogden
Tack SluggoSkogsmus. Kul historia om Botkyrka kyrka. Du skrev att det gick sådana rykten om den, jag googlade lite, men fick inte så mycket träffar förutom din historia på ett annat forum. Kan du berätta lite mer vad det är för rykten som går om platsen? Har det alltid spökat där?

Botkyrka kyrka har jag varit i - dött.
Citera
2015-09-13, 12:30
  #1485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.o
Vet du något mer ställe i uppsala

wasaborgen ska du besöka - spökar - källaren och på plan 2. Trappan är speciell.
Citera
2015-09-15, 16:30
  #1486
Medlem
Tror att dem som verkligen inte tror på spöken osv aldrig får uppleva sådant då hjärnan aldrig spelar spratt med oss själva.

Jag själv har aldrig sett något/hört något kusligt och känner några folk som tror på spöken o så säger att det verkligen finns. Men har aldrig själv upplevt.

Någon annan som håller med mig? Om man verkligen inte tror på såna saker så händer det aldrig en, eller?

( Har haft flera tillfällen där det ''skulle'' ''borde'' kunna ha hänt något kusligt men nepp )
Citera
2015-09-15, 20:03
  #1487
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otem
På en höjd strax utanför det lilla samhället Björketorp i Västra Götaland
ligger Kyrkoruinen Funbo/Kattunga med tillhörande kapell. Någon mer
som besökt stället? Det är en gammal kyrkoruin och lite gravar med
tillhörande kapell. Har varit där massvis med gånger med bilen på
kvällen när min bror pratat komradio(han är radioamatör)

Det är en bra höjd och man når långt. Iallafall så finns det en gästtoalett
man kan låna på baksidan kapellet vid skogen. Känns alltid så kusligt
på denna plats om natten när mörkret lagt sig. Min bror tyckte för länge
sedan att han hörde några barnröster när han lånade toan, nu vågar han
inte gå på den mer när vi besöker stället, haha Vi var där i lördags
kväll och när jag lånade toan tyckte jag bestämt hörde några dova
kvinnoröster viska något, blev lite rädd men det var inte så att jag
sprang iväg.

Jag tycker känslan på hela platsen känns ganska kusligt, inte konstigt
om det skulle pågå några spökerier där, jag har dock inte upplevt så
mycket konstigt i mitt liv men lite har det hänt. Funbo/Kattunga är en
speciell kuslig plats kvällstid/nattetid. Det finns belysning på platsen
men det är aldrig något som är tänt, jag har varit där tvåsiffriga gånger
genom åren men det har nästan aldrig varit någon där efter 21:00.

Skulle vara kul och höra om någon mer har besökt stället eller kommer
besöka det. Vi kanske syns där!
Platsen verkar ha en intressant historia enligt uppgifterna på Svenska kyrkans webbsida.
www.svenskakyrkan.se/?di=705298
Citat:
I skogen bakom kapellet finns en hednisk plats kultplats "Vite sten", en sten som ända in i vår tid målats vit.
Citat:
När till sist kyrkan skulle rivas, skadades en man så svårt att han avled av blodförgiftning.
Kort därefter dog även kyrkoherden och då vågade ingen fortsätta med rivningen.
Dessutom finns ett gammalt skolhus alldeles nedanför kyrkogården.
Har barnrösterna något samband med denna skola, barn som gick där för länge sedan?
Citera
2015-09-16, 14:18
  #1488
Medlem
Seriöst - spökar det på Södermalm i sthlm ? Var ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback