2024-12-17, 10:55
Medlem
Debatterade igår med en kompis angående utgifter beträffande lägenhet m.m.

Jag sa att om man har 30 000 brutto så kan man klarar av en hyra/avgift brf på ca 10 000kr. Han säger nej, att om man har cirka 22 000 netto, så ska man sikta på utgifter på boendet på ca 5000kr för att kunna överleva.

Va tycker ni Flashback, vem har rätt? Om vi tar en lön på cirka 32 000 brutto, hur mycket ska endast boendet kosta för att man ska kunna klara sig tämligen bra i övrigt?
Senast redigerad av Eviscrate 2024-12-17 kl. 11:12.
Citera
2024-12-17, 11:03
Avstängd
67arigGubbes avatar
Vet du vad netto och brutto är?

Har man 30000 netto så har man inte direkt 22 brutto så eran diskussion är ologisk.

Har man 30000 netto klarar man sig på hyra med 10000 om man saknar andra utgifter.

Förövrigt har din vän väl rätt? 22000 brutto blir väl kanske 16000 netto så 5000 låter rimligt.
Citera
2024-12-17, 11:05
Medlem
Ingen av er har varken rätt eller fel...
som att 2 barn argumenterar över "min pappa är starkare än din pappa"

Allt handlar om vad är att klara sig bra? Det kan skilja så oerhört mycket vad folk definierar som att klara sig bra.
Vissa nöjer sig med lite hårdbröd och gröt på bordet, medans andra kräver hummer till frukost.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-12-17 kl. 11:08.
Citera
2024-12-17, 11:05
Medlem
Jag är pensionär - 21.000 netto
Bostadskostnad (hyra,el,värme, försäkring)
ca 9 - 10.000 kr
Inget konstigt.
Mat, bil, bensin finns i budgeten.
Citera
2024-12-17, 11:59
Medlem
Spara & Slösa hos Swedbank har som riktmärke, att av de inkomster man har varje månad (netto), så bör högst 1/3 gå till hyran.
Citera
2024-12-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eviscrate

Jag sa att om man har 30 000 brutto så kan man klarar av en hyra/avgift brf på ca 10 000kr. Han säger nej, att om man har cirka 22 000 netto, så ska man sikta på utgifter på boendet på ca 5000kr för att kunna överleva.

Va tycker ni Flashback, vem har rätt? Om vi tar en lön på cirka 32 000 brutto, hur mycket ska endast boendet kosta för att man ska kunna klara sig tämligen bra i övrigt?

Du kan ligga på underskott, en fördel med att ta något lite dyrare är att det blir smidigare om du tar in inneboende utan att ni trampar varandra på tårna, sen finns skatteåterbäring, fonder, f-kassan e.t.c. Skulle det istället gälla hyresrätt finns socialien.

Tänker man långsiktigt på boenden man köper så blir det bara billigare och billigare samtidigt som ens lön bara ökar och ökar till skillnad från hyresrätter där hyresökningar ofta ökar mer än årliga löneökningar. Dock kan man kan göra karriär, eller dylikt, och ändå öka sin lön mer än hyran.

Din kompis har bara inte fel utan uttrycker sig väldigt dumt och även om man inte skall ta det han säger ord för ord är det alldeles för långt ifrån verkligheten. Om man måste ha 12 000 tillgodo för att överleva så hade 25% av sveriges befolkning dött inom ett år.
Citera
2024-12-17, 13:31
Medlem
Computerzs avatar
Citat:

Ett boende för 5 000 kr idag? Det blir nog svårt att hitta.

Själv siktar jag på ca 30% av netto till boendekostnader.
Citera
2024-12-17, 17:39
Medlem
Citat:

Din kompis är inkompetent...
Om man är ekonomisk och har något sparat, så att man har pengar att köpa in saker som t ex hobbyutrustning och kan handla i förväg då det finns fynd, kan man leva BRA på existensminimum plus hyran.
Jag vet för för jag har gjort det länge
(Ändå råd med många hobbies om det är sådana som kostar i inköp men (s g s) inget att använda kan månadskostnaden i snitt bli liten. T ex musikinstrument, sport...
Innan jag flyttade till villa på landet, hade jag PÅ EXISTENSMINIMUM bl a lägenhet, bil, biljard, liten segelbåt, sommarkåk, årskort för att titta på sport, dans minst en gång per vecka...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in