Citat:
Ursprungligen postat av
Pa.Forever
En ekonomisk kris är ett ypperligt tillfälle att göra affärer!
Kan inte vänta tills nästa kommer. Ska köpa mer fastigheter och aktier. Allt till rea priser!
Precis som förra gången.
Fastigheter, aktier, guld, dollar, bitcoin. Det är det som gäller. FÖRR, NU, och i FRAMTIDEN!
Ja. Men inte Bitcoin för det är världens största BUBBLA någonsin...
((T ex hade jag tjänat massor på optioner UNDER raset 1987 - om inte banken hade klantat till det. De genomförde inte mina order, de sa "Du får vänta till fredag då chefen kommer tillbaka" !!! då det gick enormt fort. På fredagen var det redan för sent...
Efter IT-bubbelraset gick jag in och köpte 4 olika. Efter 2-3 månader hittade jag annat fynd så jag sålde alla. En hade inte gått upp än, de andra upp mycket, en redan till 2,5 gånger inköpspriset.))
Citat:
Ursprungligen postat av
Excey
Det brukar vara när ingen ser nån kris som den kommer… Men vi står inför en förändring likt industrialiseringen. Mängder med dagens yrken kommer försvinna. Inte säkert det kommer finnas behov av att alla arbetar. Hur väl vi fördelar vinsterna kommer att påverka hur det går för ekonomin. En stor skillnad från tidigare är att Kina och Asien, tom Indien kommer få mer att säga till om framöver eftersom de har gått framåt ekonomiskt och populationen ökar där men knut i Europa…
Ja, mycket. Jag satsar i ett av de andra SO-Asienländerna. Det klarade raset 2008 mycket bättre än västvärlden och det behövs några år att bygga upp företagen, som jag startar där.
Citat:
Ursprungligen postat av
M.J.A
Gissar man tillräckligt många gånger får man givetvis förr eller senare rätt. Det har mer med sannolikhetslärare i antalet gissningar än kunskap att göra dock.
Det går alltid att hitta mängder av olika parametrar som hypotetiskt skulle kunna sammanfalla och orsaka det man brukar kalla kris.
Precis som förr finns det ingenting som säger att det ska ske om 6-10 månader. Om det hade varit så enkelt att titta på historien hade man gjort det förut och lagt ihop diverse sammanfallande parametrar för tiden då.
Begriper inte hur man kan tro att det skulle fungera bättre idag än vad gjort någonsin förut. Det TS beskriver har förmodligen redan konstaterats av två miljoner andra personer i olika sektorer och hade det varit så enkelt hade det positionerats för det, för längesen, av mängder, och bara genom det orsakat en kris.
Det kanske blir en kris om en månad, sex månader, tio månader eller sex år. Vem vet. Gissa på. Förr eller senare får någon rätt.
FEEEL. Jag förutspådde rasen både 1987 och IT-bubblan...
((1993 kollade jag inte för jag var upptagen med husköp, modernicering, hade sålt företaget och höll på att starta nytt.
2007-2008 kollade jag inte heller för jag var allvarligt sjuk, MEN jag hade INTE sett den komma, för jag trodde inte att finansfolk och kontroll var så skitdåliga...))
Nu ser jag ATT ras kommer eftersom bubblor, men jag kan inte säga NÄR eftersom det finns så många TA-idioter på marknaden...
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Börsen har stigit 4.5 ggr sen mars 2009. Sjukt onormalt och inte hållbart.
Den har gått upp 30% bara sen okt 2023, utan det varit någon svacka den återhämtat sig från om man tittar på index grafen mellan 1990-2024. Dow Jones indexet har stigit markant snabbare i snitt sen 2016, än mellan 2009-2016 och tidigare i historien med en eskalering sen hösten 2023. Det är sjukt onormalt och en gigantisk bubbla, precis som fastigheter runt om i världen och i Sverige som följt med detta prisrally. Tittar man på fastighetprisindex under 2000-talet och tillbaka till 1800-talet, ser man något är sjukt sen omkring 2003-2005.
MYCKET värre i USA. USA ska rasa 50 % för att komma till läget Stockholmsbörsen har, som även den är för hög...