Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-18, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en.liten.lort
Det kommer fortsätta upp med nya rekord den närmaste tiden. Trump kommer att sänka skatter och avreglera, vilket kommer att elda på börskurserna till nya höjder.

Det är dock Trump som kommer att bidra till att bubblan spricker.

Hur?
Jo genom sina dumma jävla tullar
Ja, om han gör som han sagt blir det skit och USA drar även med sig övriga världen ner.
Om finansfolk ledsnar på Trump och dollarn kommer det att bli riktigt skit för USA, dollarn kommer att rasa.
2024-12-18, 13:20
Varför jag frågar? Jo, för att när du kommer med en ringaktande anklagelse om min professionalism och kompetens så kommer jag ju naturligtvis att låta dig veta att jag investerar på heltid och att jag inte har några andra inkomster förutom kapitalinkomster. Därför följer också den naturliga frågan, "vad jobbar du med", eftersom du misskrediterar mina kommentarer. Så återigen, vad jobbar du med?

I din förra kommentar så skrev du att samma procentuella utveckling från ett tidigare skede i historien kommer att effektuera samma resultat idag. Det är en klassisk kommentar från en amatör som försöker prognostisera framåt genom att titta bakåt. När du har en så amatörmässig syn på marknaden samtidigt som du använder klichéer som "apor" så visar du ju bara att din arrogans tar över där din kompetens visar sig kort.

Det finns gott om kunniga investerare som har underbyggda åsikter men däremot så finns det alldeles för många amatörer som har ogrundade åsikter och som tror att de förstår mer än vad de gör. Du är en av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Hur så? Finns inte någon proffs investerare som slår en apa när de gäller placeringar samt definitivt inte någon som kan förutse en stor krasch. De var knappt någon som förutsåg finanskraschen 2008 trots all data om subprime lån fanns tillgänglig samt aktieindex varit på nedgång enda sen 2007, de få som gjorde det och blankade blev mycket rika.
2024-12-18, 13:27
Medlem
Nu är inte jag någon van investerare på börsen,och har inga större kunskaper om den, men visst finns det saker att oroa sig för både här hemma och ute i den stora världen, här hemma har vi kronans försvagning som gör att vi tappar köpkraft, lönegapet mellan dom som en har en bra lön ökar, vilket leder till mindre handel för dom som har låg lön dvs stor del av befolkningen har inte råd att köpa varor som dom önskar, utan dom går och handlar mat på lågpris. Läget är ännu sämre i EU vi kommer nog snart ha upplopp och våldsamheter där för pengarna räcker inte till.Andra delar av världen har vi hunger beroende av krig/torka/översvämningar, sedan så skall man ju inte glömma bort att vi sitter på ett luftslott som inte lyfts upp av dom tillgångar som rådde förut, dvs varje lands rikedom skulle motsvara hur mycket guld det fanns i landet i tex guldreserver, det är ju till stor del borta idag, och består av ett tyckande av investerare mm.
2024-12-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
En ekonomisk kris är ett ypperligt tillfälle att göra affärer!

Kan inte vänta tills nästa kommer. Ska köpa mer fastigheter och aktier. Allt till rea priser!
Precis som förra gången.

Fastigheter, aktier, guld, dollar, bitcoin. Det är det som gäller. FÖRR, NU, och i FRAMTIDEN!
Ja. Men inte Bitcoin för det är världens största BUBBLA någonsin...

((T ex hade jag tjänat massor på optioner UNDER raset 1987 - om inte banken hade klantat till det. De genomförde inte mina order, de sa "Du får vänta till fredag då chefen kommer tillbaka" !!! då det gick enormt fort. På fredagen var det redan för sent...
Efter IT-bubbelraset gick jag in och köpte 4 olika. Efter 2-3 månader hittade jag annat fynd så jag sålde alla. En hade inte gått upp än, de andra upp mycket, en redan till 2,5 gånger inköpspriset.))
Citat:
Ursprungligen postat av Excey
Det brukar vara när ingen ser nån kris som den kommer… Men vi står inför en förändring likt industrialiseringen. Mängder med dagens yrken kommer försvinna. Inte säkert det kommer finnas behov av att alla arbetar. Hur väl vi fördelar vinsterna kommer att påverka hur det går för ekonomin. En stor skillnad från tidigare är att Kina och Asien, tom Indien kommer få mer att säga till om framöver eftersom de har gått framåt ekonomiskt och populationen ökar där men knut i Europa…
Ja, mycket. Jag satsar i ett av de andra SO-Asienländerna. Det klarade raset 2008 mycket bättre än västvärlden och det behövs några år att bygga upp företagen, som jag startar där.
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Gissar man tillräckligt många gånger får man givetvis förr eller senare rätt. Det har mer med sannolikhetslärare i antalet gissningar än kunskap att göra dock.
Det går alltid att hitta mängder av olika parametrar som hypotetiskt skulle kunna sammanfalla och orsaka det man brukar kalla kris.
Precis som förr finns det ingenting som säger att det ska ske om 6-10 månader. Om det hade varit så enkelt att titta på historien hade man gjort det förut och lagt ihop diverse sammanfallande parametrar för tiden då.
Begriper inte hur man kan tro att det skulle fungera bättre idag än vad gjort någonsin förut. Det TS beskriver har förmodligen redan konstaterats av två miljoner andra personer i olika sektorer och hade det varit så enkelt hade det positionerats för det, för längesen, av mängder, och bara genom det orsakat en kris.
Det kanske blir en kris om en månad, sex månader, tio månader eller sex år. Vem vet. Gissa på. Förr eller senare får någon rätt.
FEEEL. Jag förutspådde rasen både 1987 och IT-bubblan...
((1993 kollade jag inte för jag var upptagen med husköp, modernicering, hade sålt företaget och höll på att starta nytt.
2007-2008 kollade jag inte heller för jag var allvarligt sjuk, MEN jag hade INTE sett den komma, för jag trodde inte att finansfolk och kontroll var så skitdåliga...))
Nu ser jag ATT ras kommer eftersom bubblor, men jag kan inte säga NÄR eftersom det finns så många TA-idioter på marknaden...
Citat:
Börsen har stigit 4.5 ggr sen mars 2009. Sjukt onormalt och inte hållbart.
Den har gått upp 30% bara sen okt 2023, utan det varit någon svacka den återhämtat sig från om man tittar på index grafen mellan 1990-2024. Dow Jones indexet har stigit markant snabbare i snitt sen 2016, än mellan 2009-2016 och tidigare i historien med en eskalering sen hösten 2023. Det är sjukt onormalt och en gigantisk bubbla, precis som fastigheter runt om i världen och i Sverige som följt med detta prisrally. Tittar man på fastighetprisindex under 2000-talet och tillbaka till 1800-talet, ser man något är sjukt sen omkring 2003-2005.
MYCKET värre i USA. USA ska rasa 50 % för att komma till läget Stockholmsbörsen har, som även den är för hög...
2024-12-18, 14:07
Medlem
Kunde du inte ha postat i någon av alla andra trådar på samma tema som skapats de senaste 10 åren?
2024-12-18, 15:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Horafittakukanus
Kunde du inte ha postat i någon av alla andra trådar på samma tema som skapats de senaste 10 åren?

nej
2024-12-18, 15:09
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Det har senaste åren ofta kommit privata meddelanden och kommentarer om hur visa, intellektuella, kloka mina inlägg är samt att slemhog äger. Slemhog är även mycket duktig på hantera privatekonomi och gjort en hel del bedrifter innan 40.

Slemhogs trådar hamnar påfallande ofta på populära ämnen med stor uppståndelse och spridning.
Något bara du kan drömma om, då alla vet 90% av de du skriver är skit precis som kvällsblaskorna och veckorevyn.
"Sysslar inte med aktier, speciellt inte nu på all time high. Har inte nerverna för det."
-slemhog i augusti 2021

lf global har gått upp 70% sedan dess
2024-12-18, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Vi får se vad du säger då du legat kvar i Bitcoin då bubblan brister...
Du menar bubblan som gått från 0 - 100.000$ sedan starten 2009, med hundratals dippar på över 80 procent, bara för att hämta sig igen? Det är en normal process för ett nytt tillgångsslag, den kommer att bli mindre och mindre volatil över tid.

Bubblan "spricker" nu år 2025 med ett nytt ATH, för att komma tillbaka i nästa 4-års cykel igen och toppa 2029 igen, precis som den gjort sedan starten 2009.

Boomers förstår sig inte på saker som har med internet att göra. Ni sitter kvar i gamla teknologier och system.
2024-12-18, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ja. Men inte Bitcoin för det är världens största BUBBLA någonsin...

((T ex hade jag tjänat massor på optioner UNDER raset 1987 - om inte banken hade klantat till det. De genomförde inte mina order, de sa "Du får vänta till fredag då chefen kommer tillbaka" !!! då det gick enormt fort. På fredagen var det redan för sent...
Efter IT-bubbelraset gick jag in och köpte 4 olika. Efter 2-3 månader hittade jag annat fynd så jag sålde alla. En hade inte gått upp än, de andra upp mycket, en redan till 2,5 gånger inköpspriset.))
Ja, mycket. Jag satsar i ett av de andra SO-Asienländerna. Det klarade raset 2008 mycket bättre än västvärlden och det behövs några år att bygga upp företagen, som jag startar där.
FEEEL. Jag förutspådde rasen både 1987 och IT-bubblan...
((1993 kollade jag inte för jag var upptagen med husköp, modernicering, hade sålt företaget och höll på att starta nytt.
2007-2008 kollade jag inte heller för jag var allvarligt sjuk, MEN jag hade INTE sett den komma, för jag trodde inte att finansfolk och kontroll var så skitdåliga...))
Nu ser jag ATT ras kommer eftersom bubblor, men jag kan inte säga NÄR eftersom det finns så många TA-idioter på marknaden...
MYCKET värre i USA. USA ska rasa 50 % för att komma till läget Stockholmsbörsen har, som även den är för hög...

Håller med dig lite angående bitcoin. Man ska vara lite försiktig. Är dock ett bra sätt att tjäna pengar på. Inte för alla dock. Man ska vara väldigt ekonomiskt bekväm innan man ger sig in i bitcoin.
2024-12-18, 18:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Vi är inne i en lågkonjunktur - Snart kommer högkonjunkturen.
Oroligheter i världen - Kommer reda ut sig (Gaza och Ryssland kommer förlora krigen)
Joe Biden som president - Ersätts av Trump.
Höga räntor ersätts nu av låga.

Börsen har många goda år framöver !!

Frågan är när det tar fart.
Inflationen i USA har fastnat och ändå sänker FED räntan, samtidigt öser Biden på med att öka på statsskulden och vi kan väl gissa att Trump inte kommer att prioritera att bromsa den expansiva politiken i första läget
Tyskland går kräftgång och det är väl rätt lite som talr för att den utvecklingen kommer att brytas
Så varför det skall komma en högkonjunktur mitt i en recession har jag svårt att se
2024-12-18, 19:22
Medlem
kukflashs avatar
Suck... hur många av dessa dystopiska trådar startas på flashback om året? 50-60?
"Börskrasch snart!!!"
2024-12-18, 19:40
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Suck... hur många av dessa dystopiska trådar startas på flashback om året? 50-60?
"Börskrasch snart!!!"

Största problemet i dag när det gäller aktiehandel är att det är så jävla enkelt att bara trycka på säljknappen på sin mobil när minsta rykte dyker upp. När alla gör det samtidigt så rasar korthuset på stubinen. Titta på Tokyo raset i somras, många aktier har inte återhämtat sig ännu från det fast dom inte har en skit med saken att göra. Sen alla blankare och robothandlare som försöker manipulera kurserna upp och ner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in