• 1
  • 2
2024-12-16, 22:42
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Ett argument som framkommer i debatten kring sexköpslagen är omhändertagandeargumentet, som i korthet går ut på att sociala myndigheter (i princip främst och enbart socialtjänsten om jag förstått rätt) tvångsomhändertager barn till sexsäljare/sexarbetare. Det har bland annat funnits ett uppmärksammat fall där socialtjänsten hellre lät en våldsdömd fader få vårdnad om barnet, för att myndigheterna ansåg att det var ett mindre problem i lämplighetsbedömning än att modern sålde sex. Kvinnan i fråga hade artistnamnet Petite Jasmine, och blev för övrigt dödad av mannen senare.

Problemet med det här argumentet som jag ser det, är att sexköpslagen inte reglerar vårdnad av barn om jag har förstått saken rätt. Jag är ingen jurist, så andra kanske vet mer; men mitt intryck är att det är moralistiska uppfattningar hos socialhandläggare som skapar dessa problem och inte själva sexköpslagen.

Det känns då som en ändring av socialtjänstlagen hade varit mer meningsfull än att ta bort sexköpslagen, om vi bara talar om vårdnadsfrågan. Man kan förstås kritisera sexköpslagen av andra skäl, men det är inte vad min fråga handlar om. Jag vill diskutera hur sexköpslagen påverkar vårdnadstvister och om det finns belägg för att den gör det över huvud taget.
Citera
2024-12-16, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Ett argument som framkommer i debatten kring sexköpslagen är omhändertagandeargumentet, som i korthet går ut på att sociala myndigheter (i princip främst och enbart socialtjänsten om jag förstått rätt) tvångsomhändertager barn till sexsäljare/sexarbetare. Det har bland annat funnits ett uppmärksammat fall där socialtjänsten hellre lät en våldsdömd fader få vårdnad om barnet, för att myndigheterna ansåg att det var ett mindre problem i lämplighetsbedömning än att modern sålde sex. Kvinnan i fråga hade artistnamnet Petite Jasmine, och blev för övrigt dödad av mannen senare.

Problemet med det här argumentet som jag ser det, är att sexköpslagen inte reglerar vårdnad av barn om jag har förstått saken rätt. Jag är ingen jurist, så andra kanske vet mer; men mitt intryck är att det är moralistiska uppfattningar hos socialhandläggare som skapar dessa problem och inte själva sexköpslagen.

Det känns då som en ändring av socialtjänstlagen hade varit mer meningsfull än att ta bort sexköpslagen, om vi bara talar om vårdnadsfrågan. Man kan förstås kritisera sexköpslagen av andra skäl, men det är inte vad min fråga handlar om. Jag vill diskutera hur sexköpslagen påverkar vårdnadstvister och om det finns belägg för att den gör det över huvud taget.

Om man säljer sex så är man inte lämplig att samtidigt ta hand om ett barn. Då får man istället komma tillrätta med sina problem innan dess och att någon annan får ta hand om den.

Och är den andra föräldern också olämplig får man isåfall hitta en fosterfamilj.
Citera
2024-12-16, 23:46
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Om man säljer sex så är man inte lämplig att samtidigt ta hand om ett barn. Då får man istället komma tillrätta med sina problem innan dess och att någon annan får ta hand om den.
Varför skulle man vara olämplig som förälder bara för att man säljer sex?
Citera
2024-12-17, 00:07
Medlem
Citat:
Varför skulle man vara olämplig som förälder bara för att man säljer sex?

Det säger sig själv att hon inte är lämplig. Hade du själv velat ha ett luder till mamma som ansvarade för dig när du var barn? Och hade du velat ha en mamma som har de bakomliggande problem som många av dem har? Läs ekonomiska , sociala och psykiska problem.

Sen visst kan orsaken till att hon säljer spela in, så jag förstår även din logik.
Citera
2024-12-17, 00:18
Medlem
Sereenas avatar
Det räknas väl om inte annat som ett riskbeteende som utsätter barnet för fara.
Citera
2024-12-17, 00:48
Medlem
Sefiruzs avatar
Lite mycket myndighetssnack för min smak.

Sexköp är betydligt bättre och billigare än att gifta sig om man vill ha mer sex, vilket de flesta män inser när det är 40+, så många kvinnor 30+ som vill gifta sig blir avundsjuka på kvinnor i 20 års åldern som säljer sex, eftersom de inte längre kan kontrollera sina män genom sex, och använda sex för att lura män att gifta sig i den åldern, efter det gett ut sex gratis mellan 20-30 till Alphas i hopp om giftemål, då är det dags för en beta male som kan betala.

Edit: Ao jag begrep inte ens vad frågan var antar jag, minst 30% var massa myndighetsord som jag inte begrep, sålänge inte morsan säljer sina nakenbilder på Onlyfans och håller det hemligt borde det vara lugnt antar jag, men inte ens det lyckas de med nuförtiden, det är förjäwligt.
Senast redigerad av Sefiruz 2024-12-17 kl. 01:05.
Citera
2024-12-17, 01:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Det säger sig själv att hon inte är lämplig. Hade du själv velat ha ett luder till mamma som ansvarade för dig när du var barn? Och hade du velat ha en mamma som har de bakomliggande problem som många av dem har? Läs ekonomiska , sociala och psykiska problem.

Sen visst kan orsaken till att hon säljer spela in, så jag förstår även din logik.
Du påstår mycket om mammans problem, utan vare sig belägg, studier eller intervjuer.
Citera
2024-12-17, 05:51
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:

Vårdnadstvister är komplicerade saker och det görs en samlad bedömning snarare än att det handlar om vissa kriterier, hoppas jag i alla fall.

Oavsett vilket så bör Sexköpslagen avskaffas, och jag har tolkat det som att vi numera är överens om detta. Börjar du vackla på den punkten nu?
Senast redigerad av Kurt1 2024-12-17 kl. 05:54.
Citera
2024-12-17, 07:26
Medlem
Citat:

Var har du stött på det argumentet? Aldrig hört talas om innan. Socialtjänstlagen är en helt separat lag, för individuella bedömningar görs kring barnets bästa. Jag har heller aldrig hört om att något barn blir omhändertaget enbart för att mamman är prostituerad. Sen kan man ju tänka sig situationer där en mamma säljer sex återkommande med barnet i närheten eller det förekommer våld/missbruk, då vägs ju det in i bedömningen.
Citera
2024-12-17, 10:10
Medlem
Citat:

Jag hänger inte med på hur sexköpslagen skulle påverka vårdnadstvister på så sätt att sexarbetare skulle ha större risk att förlora vårdnaden pga den nämnda lagen. Att sälja sex är ju inte brottsligt så om man anser att en sexarbetare är en olämplig förälder har de ju inte med någon lag att göra. Dvs man skulle som jag ser det fatta samma beslut även om de inte var olagligt att köpa sex.
Citera
2024-12-17, 16:52
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Var har du stött på det argumentet?
Ett uppmärksammat fall är Petite Jasmine, som alltså blev mördad av en våldsam exman. Exmannen hade fått vårdnaden trots tidigare domar mot sig, pga. att PJ sålde sex och därmed dömdes ut som sämre förälder än exmannen.
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det räknas väl om inte annat som ett riskbeteende som utsätter barnet för fara.
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Jag har heller aldrig hört om att något barn blir omhändertaget enbart för att mamman är prostituerad. Sen kan man ju tänka sig situationer där en mamma säljer sex återkommande med barnet i närheten eller det förekommer våld/missbruk, då vägs ju det in i bedömningen.
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jag hänger inte med på hur sexköpslagen skulle påverka vårdnadstvister på så sätt att sexarbetare skulle ha större risk att förlora vårdnaden pga den nämnda lagen.
Precis, det är bara om sexförsäljningen sker i bostaden när barnet vistas där, som jag kan se att det är relevant att en förälder säljer sex. Om mamman har delad vårdnad och säljer sex i sin bostad på pappaveckan så ser jag inte hur det skulle påverka barnet.
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Oavsett vilket så bör Sexköpslagen avskaffas, och jag har tolkat det som att vi numera är överens om detta. Börjar du vackla på den punkten nu?
Jag tycker att sexköpslagen bör avskaffas ändå av andra skäl, men jag är inte säker på om det här argumentet med tvångsomhändertagande från socialen egentligen håller.
Citera
2024-12-17, 17:13
Medlem
Citat:

Precis, det är bara om sexförsäljningen sker i bostaden när barnet vistas där, som jag kan se att det är relevant att en förälder säljer sex. Om mamman har delad vårdnad och säljer sex i sin bostad på pappaveckan så ser jag inte hur det skulle påverka barnet.

Jag tycker det kan finnas andra skäl till att prostitution kan påverka lämpligheten som förälder, dvs andra skäl än det du påpekar. Men detta är inte relevant i frågeställningen om sexköpslagen. Även om de vore fullt lagligt att sälja sex skulle ju de sociala kunna komma fram till att en förälder som säljer sex med sitt barn i samma lägenhet, inte är en lämplig förälder. Precis som det finns en massa annat lagligt man inte kanske ska göra i närheten av sina barn. Typ bli packad, kolla porr och en massa annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in