Vilket redigeringsprogram som helst (värt namnet i alla fall) kan göra en enkel bild-i-bild (picture-in-picture). Du kan kolla runt vad som är gratis/billigt och brukar rekommenderas till nybörjare.
Du behöver inte någon Appledator. Om du ska använda en Windowsdator föreslår jag en gamingdator. Om du ska filma i 4K och/eller använda en massa effekter blir det snabbt segt om du ska sitta med en enkel surfdator. Dessutom kanske datorn inte klarar systemkraven beroende på vilket program du tänkt använda. Att tänka på är att du helst ska ha studiodrivrutinen till grafikkortet istället för gamingdrivrutinen. Datorn kommer förmodligen ha gamingdrivrutinen installerad från början. Det är bara att googla fram rätt drivrutin och den tar inte många minuter att installera.
Visst kan man även använda en bättre Appledator till detta, men jag skulle inte rekommendera att byta om du i övrigt trivs med Windows.
Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Annars så är det ganska simpelt att bara följa en tutorial en timme så kan du göra enkla videor sedan med DaVinci.
Jag har testat DaVinci Resolve och även gratisversionen kan man göra mycket med. Dock är programmet lite krångligt att komma in i. Det är inte bara att sätta sig ner så förstår man allt intuitivt. En fördel är att det är ett populärt program och det därför finns massor av tutorials.