2024-12-15, 19:07
Medlem
Den skamlöses avatar
Jag har tänkt göra Youtubevideor och undrar hur man gör. Jag vill inte bara sitta framför datorn (helst, inte mobilen eller plattan) och prata och filma mig, utan även lägga in foton och filmer som jag tagit och sen återkomma, eller vara synlig i kanten. Jag undrar också om man kan sätta ihop flera videor till en och ladda upp till Youtube.
Men jag vet nästan inget om sånt. Har nästan aldrig spelat in videor överhuvudtaget. Hur gör man?
Citera
2024-12-15, 20:19
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Foto, filmproduktion och grafisk design
/Moderator
Citera
2024-12-15, 20:32
Medlem
Exakt hur det går till beror lite på vilken utrustning du har, men sannolikt har du det mesta av det du behöver om du inte ställer höga krav på kvalitet på ljud eller bild.

Du måste ha en kamera, helst med inbyggd mikrofon. Om du har en modern mobiltelefon lär den ha nog för att du skall kunna åstadkomma något, men du lär få bättre kvalitet på både ljud och bild med en kamera som från början är tänkt att vara kamera, och helst då anpassad främst för video. En separat mikrofon kan också hjälpa få upp ljudkvaliteten i många lägen. Hur viktigt bra kvalitet på bild/ljud är för dig kan variera med dels vad dina filmer handlar om, och hur länge du håller på: när du samlat på dig mer erfarenhet vill du kanske ha bättre kvalitet än när du började.

Utöver det är det bara att tänka igenom vad dina filmer skall handla om, spela in det material du behöver, klippa ihop det och lägga upp det på Youtube.

Vad gäller redigeringsarbetet (dvs när du sitter med datorn och klipper ihop den färdiga filmen) så finns det (minst) två vägar att gå: antingen väljer du ett enkelt redigeringsprogram (som därmed underlättar arbetet, men å andra sidan inte tillåter avancerade saker) eller så väljer du ett avancerat redigeringsprogram (som då kommer att vara svårt att lära sig, men å andra sidan tillåter avancerade klipp/övergångar/effekter/osv). Om du väljer det andra alternativet (med hög inlärningströskel, men oändliga möjligheter) kan jag tipsa om KDEnlive, som är lagligt gratis. Du kan klippa in stillbilder i video om du vill, och klippa ut stillbilder ur videon, för att på så sätt "frysa" rörelsen. Det finns många tutorials på Youtube.

När det gäller att ladda upp filmerna till Youtube så är det ganska enkelt: det finns en länk "+ Skapa" längst upp till höger på sidan (om du är inloggad). När du klickar på denna dyker det upp en liten ruta med tre val, varav ett är "Ladda upp video". Klicka på den länken och följ instruktionerna.

Vad gäller innehållet i filmerna kan jag inte säga mycket, då du inte säger vad filmerna skall handla om. Ett bra tips är dock att veta vad du pratar om, ifall du kommer med någon typ av faktainnehåll.
Citera
2024-12-15, 21:01
Medlem
kalkryggars avatar
Välj av dessa sökresultaten och ladda ner det gratisprogrammet de använder.

https://www.youtube.com/results?search_query=davinci+resolve+beginner+tuto rial
Citera
2024-12-18, 14:38
Medlem
dirtysouths avatar
Tänkte handla på mig lite utrustning för att kunna börja göra detsamma eller liknande saker, video editing etc

Först, vilken dator rekommenderas? Har aldrig använt appleprodukter men mina vänner sig att de är mer användarvänliga och utmärkta för att göra videos och content, är det så?

Är ingen fan av apple men vill lära mig att göra schyssta videos, om jag inte bör satsa på en appledator, vilka program är de bästa? Kommer skaffa ny laptop hur som helst så rekommendationer tas varmt emot
Citera
2024-12-19, 19:17
Medlem
Den skamlöses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Välj av dessa sökresultaten och ladda ner det gratisprogrammet de använder.

https://www.youtube.com/results?search_query=davinci+resolve+beginner+tuto rial
Tack, men det funkade inte på min laptop. Laddade ner programmet men kunde inte öppna det för att GPU initialization failed. Kunde inte initialisera Open GL, för tydligen har jag inte de senaste grafikdrivrutinerna installerade.

Detta program verkar väldigt avancerat. Jag behöver f.n. bara kunna sätta ihop flera videor till en samt klippa i en video.

Förslag på något enkelt program som kan det. Har Windows 10.
Citera
2024-12-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den skamlöse
Tack, men det funkade inte på min laptop. Laddade ner programmet men kunde inte öppna det för att GPU initialization failed. Kunde inte initialisera Open GL, för tydligen har jag inte de senaste grafikdrivrutinerna installerade.

Detta program verkar väldigt avancerat. Jag behöver f.n. bara kunna sätta ihop flera videor till en samt klippa i en video.

Jag rekommenderar KDEnlive. Det är lagligt gratis, men kan långt mer än bara slå ihop några videor. Det finns en hel del tutorials på Youtube.
Citera
2024-12-19, 20:20
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den skamlöse

Det här är ett mycket simpelt program. Det som förr i tiden fanns med i Windows.
https://apps.microsoft.com/detail/9mvfq4lmz6c9?hl=en-US&gl=US

Enklare än så här blir det inte. Däremot så tror jag inte man kan göra videos i högre upplösning än 1920.

Men varför uppdaterar du inte grafikdrivrutinerna? Det ska du alltid göra när det finns nya tillgängliga. Annars så är det ganska simpelt att bara följa en tutorial en timme så kan du göra enkla videor sedan med DaVinci.
Citera
2025-01-03, 13:41
Medlem
Jiiimboohs avatar
Vilket redigeringsprogram som helst (värt namnet i alla fall) kan göra en enkel bild-i-bild (picture-in-picture). Du kan kolla runt vad som är gratis/billigt och brukar rekommenderas till nybörjare.

Du behöver inte någon Appledator. Om du ska använda en Windowsdator föreslår jag en gamingdator. Om du ska filma i 4K och/eller använda en massa effekter blir det snabbt segt om du ska sitta med en enkel surfdator. Dessutom kanske datorn inte klarar systemkraven beroende på vilket program du tänkt använda. Att tänka på är att du helst ska ha studiodrivrutinen till grafikkortet istället för gamingdrivrutinen. Datorn kommer förmodligen ha gamingdrivrutinen installerad från början. Det är bara att googla fram rätt drivrutin och den tar inte många minuter att installera.

Visst kan man även använda en bättre Appledator till detta, men jag skulle inte rekommendera att byta om du i övrigt trivs med Windows.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Annars så är det ganska simpelt att bara följa en tutorial en timme så kan du göra enkla videor sedan med DaVinci.

Jag har testat DaVinci Resolve och även gratisversionen kan man göra mycket med. Dock är programmet lite krångligt att komma in i. Det är inte bara att sätta sig ner så förstår man allt intuitivt. En fördel är att det är ett populärt program och det därför finns massor av tutorials.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2025-01-03 kl. 14:11.
Citera
2025-01-17, 19:36
Medlem
Först så behöver du ett redigeringsprogram

Det är ganska enkelt när du har lärt dig, men snälla jag ber dig. Bli ingen tiktoker eller Västfjolla samt missbruka inte den här Informationen

1 Du behöver lite USB-sladdar
1 Mobil / kamera
2 Dator / Vissa laptops
Och edit program kan man hitta gratis

Om du vill ha flera videos i samma video så måste du ha dator annars om du endast laddar upp ett enda-Klipp så räcker det med en Mobil , legit asså det är bara att börja, good vibesss
Citera
2025-03-14, 20:31
Medlem
AmpertBXs avatar
Du har säkert ett Googlekonto. då har du automatiskt G-Mail-YouTube. Där kan du registrera ditt eget You-Tubealbum. Har du dessutom som jag Animeringsprogrammet Blender 3.+ (Helt gratis) och en hyfsat ny dator Jag har en iMac Sequoia 15.3.2 från 2024.
Det tog mig typ 10 år innan jag tyckte jag var bra på det mesta med massor med gratistutorials Youtubes hjälp.
I Blender gör du själva projektet som du renderar ut till en RAW-fil det sköter Blender om. Med din RAW-Fil drar du in filen in i ditt Youtubealbum som processar fram en url-länk som du sedan kopierar och bifogar i dina mejl. Lätt som en plätt. Se en av mina animeringar om du klickar på länken Lycka till.

https://youtu.be/pAqzeXauuvM
Citera
2025-03-15, 10:04
Medlem
AmpertBXs avatar
Det var dåligt med besökare i min tråd om animeringsförslag. Dom brukar dra besökare.

Jag testar med ännu en animering som har med vatten att göra.

https://youtu.be/Wz8bToYJl6E
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in