• 1
  • 2
2024-12-14, 16:50
Medlem
Jag bor i ett vanligt villaområde och grannens ca 19-åriga son har en gammal rostig 60-tals folkabuss han håller på att renovera. De har satt upp typ ett garagetält på uppfarten som han har skrothögen i. Varenda dag står han och svetsar, slipar och sågar på den med någon jävla vinkelslip/borrmaskin som låter som in i helvete. Dånar fan över hela jävla kvarteret. På helgerna kan oljudet gå igång redan tidigt på morgonen och hålla på till kvällen med några få pauser där jag antar att han tar matpauser. Även på vardagarna håller han på. När jag kommer hem från jobbet om kvällarna står han redan där med sin idiotiska vinkelslip och håller på hela kvällen. Är så jävla trött på eländet! Har hållit på i flera månader nu, dag ut och dag in ända sedan strax efter midsommar. Hela min semester förstördes då han stod och väsnades konstant hela sommaren! Jag vet inte hur jag ska förklara ljudet, men det låter verkligen jättehögt, som 100 gånger högre än en vanlig borrmaskin när han står och sågar i plåten.
Jag har upprepade gånger sagt åt honom, men slyngeln lyssnar inte, han säger att han har rätt att hålla på eftersom han är på sin egen tomt och tillägger att han ändå är klar snart och att jag bara ska härda ut. Men jag tänker inte härda ut! Har själv arbetat som plåtslagare som yngre och att döma av arbetet han utfört och hur mycket rost som är kvar att reparera kommer det dröja år innan han är färdig!

Jag håller allvarligt talat på att bli galen. Står inte ut med oljudet längre, kan inte ens ha en lugn stund framför TVn ifred utan att det låter som om man har en jet-motor utanför fönstret.

Så nu till min fråga: Hur ska jag få tyst på eländet och samtidigt straffa honom för det lidande han utsatt mig och alla andra grannar för?
Sabotage är ju en idé. Tyvärr är skrothögen helt isärplockad så den bara är en tom kaross som står i någon ställning så den går att snurra runt och komma åt underredet, därav går idéer som att klippa av kablar eller stoppa en banan i avgasröret bort, men jag har funderat på att köpa en sådan där sax brandmän har för att klippa av taket på krockade bilar och smyga in i hans jävla tält en mörk natt och klippa sönder dörrstolpar, klippa hål i väggar och sånt. Risken är dock att det inte är tillräckligt för att han ska behöva skrota bilen och han istället kommer stå ännu längre med sin såg.
Går det att på något vis anmäla honom för olaga oväsen eller nåt?
Som sagt var, jag känner att jag inte kan leva ett vanligt liv med den där jäveln med sin vinkelslip ett dussin meter utanför mitt vardagsrum. Att flytta själv går fetbort. Det är inte jag som ska tvingas anpassa mig efter hans jävla tortyrhobby.
Citera
2024-12-14, 16:57
Medlem
67arigGubbes avatar
Flytta långt ut, i ett tält i skogen där knappt fåglarna kvittrar.

Låt han ha kul med sin hobby förfan. Det finns inget du kan göra han har rätt till det
Citera
2024-12-14, 17:05
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Om jag kommer hem till dig klockan 08:30 en lördag.
Så går jag runt och runkar och flåsar runt dig i 12 timmar

Hade inte det varit jobbigt?

Det är skillnad då grannsonen utför sin hobby på sin EGEN tomt.
Citera
2024-12-14, 17:07
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KG0017
Helt ärligt låter du som en dryg jävel som inte borde bo bland folk.

Köp en koja i skogen uppe i Lappland om du vill ha det tyst.
Antingen kan du inte läsa innantill eller också är du dum i huvudet.
Den snåla ungjäveln borde naturligtvis lära sig att veta hut.
Senast redigerad av araka 2024-12-14 kl. 17:09.
Citera
2024-12-14, 17:09
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetarsle
Hela min semester förstördes då han stod och väsnades konstant

Poängen med semester är att göra nått annat än att sitta hemma och dega.
Har du ont om pengar så nyttja allemansrätten och tälta, inte dyrt.

Kan förstå lite av problematiken, mest förhatligt när man bodde i villa var väl jävelidioterna som drog igång sin bensingräsklippare klockan 07 på morgonen. Hoh.
Citera
2024-12-14, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Flytta långt ut, i ett tält i skogen där knappt fåglarna kvittrar.

Låt han ha kul med sin hobby förfan. Det finns inget du kan göra han har rätt till det

Jag trivs mycket bra i mitt område om man bortser från grannsonen och tänker inte flytta. Visst, han kanske har rätt till sin hobby, men det måste ju finnas en gräns för hur mycket man får väsnas? Skulle jag exempelvis få köpa en flygplansmotor och ställa upp på tomtgränsen som står igång och dånar dygnet runt och hävda att min hobby är att lyssna på turbinens ljuva läte? Skulle inte tro det. Och ljudet från vinkelslipen är mycket nära i ljudvolym till en flygplansmotor. Enligt mig så borde de som har högljudda hobbys vara de som bör flytta långt ut i skogen där de inte stör någon. Är inte bara jag, utan även ett par grannar jag snackat med håller också på att bli galna av oväsendet!
Citera
2024-12-14, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Bensin och tändsticka. Enkelt.
Är ju en idé, men dessvärre är risken allt för stor att branden sprider sig till deras boningshus och då åker man ju dit för mordbrand. Tänker mig något mer diskret man kan göra utan att väcka grannskapet.
Citera
2024-12-14, 17:40
Medlem
53....so whats avatar
"get a life" är en bra fras för dig.
Du får väl skaffa dig lite hörselskydd eller liknande produkter.

Visst ska grabben få meka med det han tycker, inte alla förunnat att ha tillgång till gratis lokal m.m.
Synd att han inte är min granne för då skulle han få dras med mig 24/7, meka e livet.
Citera
2024-12-14, 17:42
Medlem
Smyg in i tältet om nätterna och uträtta dina behov i skrothögen. Det hade jag känt som en upplyftande hämnd. Och förhoppningsvis så ledsnar han på odören i tältet.
Citera
2024-12-14, 17:46
Medlem
Citat:
Är ju en idé, men dessvärre är risken allt för stor att branden sprider sig till deras boningshus och då åker man ju dit för mordbrand. Tänker mig något mer diskret man kan göra utan att väcka grannskapet.
Samla en hink med piss och skit och häll över bilen. Då får du en tyst paus medan grannen rengör den under ett par dar. Upprepa så länge du vill.
Citera
2024-12-14, 17:52
Medlem
Citat:
Jag trivs mycket bra i mitt område om man bortser från grannsonen och tänker inte flytta. Visst, han kanske har rätt till sin hobby, men det måste ju finnas en gräns för hur mycket man får väsnas? Skulle jag exempelvis få köpa en flygplansmotor och ställa upp på tomtgränsen som står igång och dånar dygnet runt och hävda att min hobby är att lyssna på turbinens ljuva läte? Skulle inte tro det. Och ljudet från vinkelslipen är mycket nära i ljudvolym till en flygplansmotor. Enligt mig så borde de som har högljudda hobbys vara de som bör flytta långt ut i skogen där de inte stör någon. Är inte bara jag, utan även ett par grannar jag snackat med håller också på att bli galna av oväsendet!

Överdriver du inte ganska mycket? "Varenda dag" och "konstant" och "hela [d]in semester" med svets och borrmaskin som låter som en vinkelslip med en ljudnivå jämförbart med en "flygplansmotor". Tydligen håller han på att renovera sin folkbuss 24 timmar per dygn sju dagar i veckan. Om det inte är så att du överdriver en del.

Det är väl inte fråga om att han borrar hela tiden? Varför går du inte över till honom och erbjuder honom hjälp så att han blir klar med jobbet?Han kan inte stå där och borra hela tiden med en så usel borrmaskin som låter som en vinkelslip. En svets låter inte heller som en vinkelslip.

Så gå över och hjälp honom så att han blir klar att få bilen igenom besiktningen och kan ge sig av på sin semester. Då får du lugn och ro.
Citera
2024-12-14, 17:53
Avstängd
Galejans avatar
Citat:
Jag bor i ett vanligt villaområde och grannens ca 19-åriga son har en gammal rostig 60-tals folkabuss han håller på att renovera. De har satt upp typ ett garagetält på uppfarten som han har skrothögen i. Varenda dag står han och svetsar, slipar och sågar på den med någon jävla vinkelslip/borrmaskin som låter som in i helvete. Dånar fan över hela jävla kvarteret. På helgerna kan oljudet gå igång redan tidigt på morgonen och hålla på till kvällen med några få pauser där jag antar att han tar matpauser. Även på vardagarna håller han på. När jag kommer hem från jobbet om kvällarna står han redan där med sin idiotiska vinkelslip och håller på hela kvällen. Är så jävla trött på eländet! Har hållit på i flera månader nu, dag ut och dag in ända sedan strax efter midsommar. Hela min semester förstördes då han stod och väsnades konstant hela sommaren! Jag vet inte hur jag ska förklara ljudet, men det låter verkligen jättehögt, som 100 gånger högre än en vanlig borrmaskin när han står och sågar i plåten.
Jag har upprepade gånger sagt åt honom, men slyngeln lyssnar inte, han säger att han har rätt att hålla på eftersom han är på sin egen tomt och tillägger att han ändå är klar snart och att jag bara ska härda ut. Men jag tänker inte härda ut! Har själv arbetat som plåtslagare som yngre och att döma av arbetet han utfört och hur mycket rost som är kvar att reparera kommer det dröja år innan han är färdig!

Jag håller allvarligt talat på att bli galen. Står inte ut med oljudet längre, kan inte ens ha en lugn stund framför TVn ifred utan att det låter som om man har en jet-motor utanför fönstret.

Så nu till min fråga: Hur ska jag få tyst på eländet och samtidigt straffa honom för det lidande han utsatt mig och alla andra grannar för?
Sabotage är ju en idé. Tyvärr är skrothögen helt isärplockad så den bara är en tom kaross som står i någon ställning så den går att snurra runt och komma åt underredet, därav går idéer som att klippa av kablar eller stoppa en banan i avgasröret bort, men jag har funderat på att köpa en sådan där sax brandmän har för att klippa av taket på krockade bilar och smyga in i hans jävla tält en mörk natt och klippa sönder dörrstolpar, klippa hål i väggar och sånt. Risken är dock att det inte är tillräckligt för att han ska behöva skrota bilen och han istället kommer stå ännu längre med sin såg.
Går det att på något vis anmäla honom för olaga oväsen eller nåt?
Som sagt var, jag känner att jag inte kan leva ett vanligt liv med den där jäveln med sin vinkelslip ett dussin meter utanför mitt vardagsrum. Att flytta själv går fetbort. Det är inte jag som ska tvingas anpassa mig efter hans jävla tortyrhobby.
Killen har rätt. Det är deras tomt och han skiter med all rätt i din jävla Svenssonsemester. Du ska bara acceptera och vara tyst för i annat fall lär du åka dit så in i helvete då det lär vara självklart vem som förstört bilen.

Så är det att leva i ett samhälle. Vill du ha tystnad så föreslår jag att du bosätter dig i ödemarken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in