• 1
  • 2
2024-12-14, 16:36
Medlem
Upplyftens avatar
Jag som trodde att en julskinka är en julskinka. Punkt.

Nähä...Det var det tydligen icke.
Är det någon som har koll på varför en Skinka kostar 69:90/kg och som ligger bredvid en annan som kostar 139:-/kg ?

Willys har två varianter av Nybergs Deli , den ena 69;90/kg , den andra 89:90/kg enda skilnaden är att den dyrare är "lättrökt"
Vidare så hittar vi varianter på SCAN-skinka. Den billigaste 89:90/kg . "Rapsgris" 135:-/kg , "Gourmetskinka" 139:-/kg . Miniskinka 109:-/kg osv osv

Fråga : Vad är det nu för skillnad på Scans och Nybergs deli billigaste erbjudanden ? De ligger ändå 20:-/kg isär . Vad får man extra om man bestämmer sig för den dyrare SCAN ?

Vad är "rapsgris-julskinka" ? för något, och varför skulle det vara ett säljargument? Varför kostar den då 135:-/kg ?
Hur kan SCAN påstå att de säljer "Gourmetskinka" för 139:-/kg när deras standardskinka kostar 89:90:-/kg. Vadå "gourmet" vad betalar jag extra för i.s.f. ?

Hur tänker ni när ni köper en lite dyrare skinka och väljer bort billigare erbjudanden. Jag får inte ihop det. I min värld är en skinka en rimmat grisrumpa hur man än vrider och vänder på det
Senast redigerad av Upplyften 2024-12-14 kl. 16:41.
Citera
2024-12-14, 16:58
Medlem
Det står att den av gourmé inte är kokt i buljong. De innehåller dock samma enligt innehåll på hemsidan.
Själv köpte jag den för 39kr/kg. Det var 70% svål upptäckte jag hemma så det förklarade väl priset då.
Citera
2024-12-14, 17:00
Medlem
CalzoneItalias avatar
Julskinka är inte rumpan på grisen . Det är olika styckesdetaljer från grisen som pressas i hop till en enda köttklump.

Eller du tror att varje julskinka tillhör en gris? Skulle vara många grisar som får sätta livet till vid jul då? 4 miljoner grisar typ .
Citera
2024-12-14, 17:13
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Julskinka är inte rumpan på grisen . Det är olika styckesdetaljer från grisen som pressas i hop till en enda köttklump.

Eller du tror att varje julskinka tillhör en gris? Skulle vara många grisar som får sätta livet till vid jul då? 4 miljoner grisar typ .
Om du köper julskinka som är "olika styckesdetaljer pressade till en klump" så skulle jag råda dig att aldrig köpa julskinka igen.
Citera
2024-12-14, 17:23
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriendlyNo1
Om du köper julskinka som är "olika styckesdetaljer pressade till en klump" så skulle jag råda dig att aldrig köpa julskinka igen.

Hela skinkan på grisen består av flera muskler. Innanlår, ytterlår, rulle, lägg, rostbiff och fransyska. För stora julskinkor delar man hela skinkan i två delar, medelstora i tre delar och små i fyra delar.

https://fransverige.se/aktuellt/5-sa...jer-julskinka/
Citera
2024-12-14, 17:38
Medlem
Citat:

Hur funkar det med svålet som sitter fast i den tydliga muskulaturen?
Citera
2024-12-14, 17:39
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Hur funkar det med svålet som sitter fast i den tydliga muskulaturen?

Den limmar dom på
Citera
2024-12-14, 17:40
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Hela skinkan på grisen består av flera muskler. Innanlår, ytterlår, rulle, lägg, rostbiff och fransyska. För stora julskinkor delar man hela skinkan i två delar, medelstora i tre delar och små i fyra delar.

https://fransverige.se/aktuellt/5-sa...jer-julskinka/

Är inte rostbiff nötkött?
Citera
2024-12-14, 17:41
Avstängd
Citat:

Haha vad fan?
Citera
2024-12-14, 17:42
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Är inte rostbiff nötkött?

Finns rostbiff på grisen också och sitter i skinkan på grisen
Citera
2024-12-14, 18:48
Medlem
Citat:

Du tänker på formpressad skinka*. Vanlig rimmad julskinka är en styckdel, baklår (skinkdelen).
Senast redigerad av Emphorn 2024-12-14 kl. 18:56.
Citera
2024-12-14, 21:15
Medlem
Klas-Vegass avatar
De är just därför de är olika prisklasser. De billigaste är pressade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in