• 1
  • 2
2024-12-14, 15:55
Medlem
Kollar på en potentiell lägenhet att köpa. Den jag kollar på är 88 kvm och har 3 rum, stambytt 2022 och ny renoverat kök. Avgiften ligger på 7300 kr och priset ca 2 miljoner.

Jag vet inte om jag lever kvar i det förflutna men avgiften gör mig lite tveksam. Nu är det kanske omöjligt att svara på när man inte vet något om styrelsen eller andra renoveringar.

Men utgå från att styrelsen är kompetent och alla stora renoveringar är gjorda. Är det då rimligt att köpa eller borde man helt enkelt försöka hitta en med lägre avgift?

Edit: tomten är friköpt
Senast redigerad av antonio-puerta 2024-12-14 kl. 16:13.
Citera
2024-12-14, 16:00
Medlem
Majasmokers avatar
Hur centralt är det då? Tycker inte det låter extremt iaf. Har 55 kvm stambytt 03-04 i Bromma i Stockholm & betalar väl typ 3500 i avgift. Osäker, måste kolla.
Citera
2024-12-14, 16:07
Moderator
Chantres avatar
Du borde även kolla om tomten är friköpt. Kan bli sura höjningar annars.

Var i landet och hur centralt den ligger kan ju vara intressant att veta för att bedöma månadsavgiften.

Planerar man något större underhåll närmaste åren?
Citera
2024-12-14, 16:10
Medlem
Jag brukar utgå (mellan tummen och pekfingret) från att ju äldre en förening är och ju äldre byggnaden är detso lägre avgift för de har haft tid att "betala av" lånen. Det är en smärre förhoppning iaf.

Sen tillkommer mycket olika andra aspekter men som generell regel brukade det fungera. Avgift och pris är dock inte sammahörande ofta. Avgiften kan också ha en del ingående komponenter (kanalpaket, internet, etc.) som vissa föreningar kör med. Svårt att bedöma med den infon men tyvärr är en hög avgift något som avskräcker många eftersom de också ska betala tillbaka ett lån ovanpå det.

Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Hur centralt är det då? Tycker inte det låter extremt iaf. Har 55 kvm stambytt 03-04 i Bromma i Stockholm & betalar väl typ 3500 i avgift. Osäker, måste kolla.

Jag tror knappast du får en 88kvm med 3 rum för 2 miljoner i Stockholm dock så knappast att det är nära en storstad. I Stockholm (och förmodligen andra delar) kostar en etta på typ 40kvm ibland 1,5-2m kronor bara det ligger relativt nära staden (15min med tub eller så). Man får nog bo bra långt bort om man ska få en så stor lägenhet för så lite, oavsett avgift.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Ca 20 min från stadskärnan.
Citera
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonio-puerta
Kollar på en potentiell lägenhet att köpa. Den jag kollar på är 88 kvm och har 3 rum, stambytt 2022 och ny renoverat kök. Avgiften ligger på 7300 kr och priset ca 2 miljoner.

Jag vet inte om jag lever kvar i det förflutna men avgiften gör mig lite tveksam. Nu är det kanske omöjligt att svara på när man inte vet något om styrelsen eller andra renoveringar.

Men utgå från att styrelsen är kompetent och alla stora renoveringar är gjorda. Är det då rimligt att köpa eller borde man helt enkelt försöka hitta en med lägre avgift?

Avgiften är något för hög, när du jämför avgiften i olika föreningar så skall du jämföra avgiften per kvadratmeter och år, här är den 995:- per år.

Hur hög är belåningen per kvadratmeter i föreningen?
Hur ser villkoren ut för lånen i föreningen?
Hur ser underhållsbehovet ut, hiss, tak, fasad, dränering, fönster etc?
Senast redigerad av trottwell 2024-12-14 kl. 16:19.
Citera
2024-12-14, 16:14
Medlem
Citat:

20 minuter med rymdraket, bil, buss, tåg, cykel eller att gå?
Citera
2024-12-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Du borde även kolla om tomten är friköpt. Kan bli sura höjningar annars.

Var i landet och hur centralt den ligger kan ju vara intressant att veta för att bedöma månadsavgiften.

Planerar man något större underhåll närmaste åren?
Vill inte outa för mycket men det är en stad nära Stockholm, en större stad. Jag gör det svårt att få en korrekt bedömning men.

Tomten är friköpt.
Citera
2024-12-14, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
20 minuter med rymdraket, bil, buss, tåg, cykel eller att gå?
Med buss. Sorry
Citera
2024-12-14, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Jag brukar utgå (mellan tummen och pekfingret) från att ju äldre en förening är och ju äldre byggnaden är detso lägre avgift för de har haft tid att "betala av" lånen. Det är en smärre förhoppning iaf.

Sen tillkommer mycket olika andra aspekter men som generell regel brukade det fungera. Avgift och pris är dock inte sammahörande ofta. Avgiften kan också ha en del ingående komponenter (kanalpaket, internet, etc.) som vissa föreningar kör med. Svårt att bedöma med den infon men tyvärr är en hög avgift något som avskräcker många eftersom de också ska betala tillbaka ett lån ovanpå det.

Jag tror knappast du får en 88kvm med 3 rum för 2 miljoner i Stockholm dock så knappast att det är nära en storstad. I Stockholm (och förmodligen andra delar) kostar en etta på typ 40kvm ibland 1,5-2m kronor bara det ligger relativt nära staden (15min med tub eller så). Man får nog bo bra långt bort om man ska få en så stor lägenhet för så lite, oavsett avgift.
Det är en äldre förening men som har gjort stambyte 2022 och genomfört andra stora renoveringar. Så inom de närmsta 10 åren finns inget större, fönsterbyte planeras om 10 år. Ja det jag tänker är att den kanske blir svårsåld men samtidigt kanske resten av bostäderna också ökar sin avgift/hyra inom de kommande åren.
Citera
2024-12-14, 16:18
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Jag fick ett bra svar från TS nedan men jag begriper mycket väl att det inte är i Stockholm med 2 mille för 88kvm även om det ibland är lägre i inköp med högre avgift men så känns inte fallet här.

Citat:
Citera
2024-12-14, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hur hög är belåningen per kvadratmeter i föreningen?
Hur ser villkoren ut för lånen i föreningen?
Hur ser underhållsbehovet ut, hiss, tak, fasad, dränering, fönster etc?
Ca 6500 per kvm. Fönster ska bytas om 10 år annars är större renoveringar gjorda. 3.5% ränta låst i 7 år
Senast redigerad av antonio-puerta 2024-12-14 kl. 16:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in