2024-12-14, 15:37
Medlem
FriendlyNo1s avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rots-kraksjuka
Citat:
Andreas och hans partner drabbades av vinterkräksjuka i veckan och ville därför avboka sitt efterlängtade julbord på Tyrol på Gröna Lund på lördag.

Svaret de fick var att de tyvärr inte kunde avboka om de inte betalade en avgift ā 550 kr per person.

– Vi känner oss tvingade att gå. Vi får hoppas att vi får en plats nära toaletten, säger Andreas.
Citat:
Andreas frågade om det fanns möjlighet för dem att gå ifrån sina principer just eftersom det handlade om vinterkräksjuka och att de inte vill riskera att smitta andra gäster.

– Det ville de inte och då frågade jag om vi var välkomna trots vinterkräksjuka. Svaret jag fick var att de tyvärr inte kunde avboka oss. Det tolkar jag som att vi är välkomna ändå.
Hehe vilken chad! Eller vilka chads kanske man säger, då Andreas sambo även han är en man. Jag tycker Andreas gör helt rätt här. Visst, han har bokat julbord och därmed accepterar villkoren som tydligen är att avbokning ska ske minst 7 dagar i förväg. Att det är 7 dagar, det är fullt förståeligt enligt mig och inte "helt sjukt" som Andreas tycker. Men är man sjuk, så pass sjuk att man kommer smitta i princip varje gäst och alla i personalen, där dessutom läkarintyg finns, då tycker jag att bokningen borde få anulleras.

Citat:
När Aftonbladet når Annika Troselius, presschef för Parks and resorts, säger hon att hon kollat upp reglerna kring avbokning.
– Men självklart får man boka av om man har läkarintyg, då endast mot en mindre administrationsavgift. Självklart hjälper vi även gästerna att boka om igen. Vi vill inte att man kommer till oss när man är sjuk, såklart.

Hur kommer det sig att de inte fick det tidigare?
– Det är vi som inte har varit tydliga med detta till vår bokningsavdelning, men vi kommer se till att förtydliga det nu.
Denna Annika som jobbar som presschef så låter det lite annorlunda. Avbokning ska vara möjlig, mot en mindre ospecificerad avgift. Är det 40:- vi snackar om, eller är 550:- "en mindre avgift"?

Jag vill diskutera denna händelse och särskilt det juridiska. Om jag var i Andreas situation så skulle jag också hota med att dyka upp, sjuk, och jag skulle gjort det också. Att betala 550:- för att avboka besöket när jag inte ens ville det utan måste det, det gör jag bara inte. Men är det olagligt att dyka upp på julbordet när man vet att man är sjuk och smittas?

Är det ett rimligt resonemang att man bara var tvungen att smitta ner massa randoms för att man inte ville betala 550:-? Eller finns det troligtvis någonting i villkoren för julbordet som gör att Tyrolen sitter helt säkert?
Senast redigerad av sm910dif 2024-12-18 kl. 15:22. Anledning: Citat nedkortade p.g.a. 1.02
Citera
2024-12-14, 15:39
Går de dit trots att de känner till att de bär på Calici-virus lär de bli stämda till den grad att de nog inte behöver bekymra sig om bokade julbord framöver. Idioter!
Citera
2024-12-14, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impudicus
Går de dit trots att de känner till att de bär på Calici-virus lär de bli stämda till den grad att de nog inte behöver bekymra sig om bokade julbord framöver. Idioter!
ad ska dom bli stämda för? Det är inte i USA utan i Fjollträsk.
Citera
2024-12-14, 16:01
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
Visst kan de bli stämda om övriga gäster som insjuknar kräver haket på skadestånd/pengarna tillbaka. Haket kommer inte vilja ge pengar till dessa gäster utan lägga över ansvaret på den sjuka som kom trots sin sjukdom.

Ett sådant här uttalande vittnar bara om djup okunskap om rättssystemet.
Citera
2024-12-14, 16:08
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Visst kan de bli stämda om övriga gäster som insjuknar kräver haket på skadestånd/pengarna tillbaka. Haket kommer inte vilja ge pengar till dessa gäster utan lägga över ansvaret på den sjuka som kom trots sin sjukdom.

Hur ska man bevisa att det inte fanns fler sjuka där? Eller räcker det med detta "erkännande" för att lägga skuld?
Citera
2024-12-14, 16:09
Medlem
Jordgubbes avatar
Svårt säga vem som har rätt. Det är exakt samma sak som när folk går till jobbet fast de är sjuka för att de inte vill ha en karensdag, och då handlar det om mer än 550 kr. Bara ringa Aftonbladet och gapa om att man minsann tänker gå till sitt jobb och kräkas ner alla andra för att reglerna är dumma. Glöm inte selfie.
Citera
2024-12-14, 16:11
Medlem
vemsfels avatar
Hade också gått i samma sits.
Citera
2024-12-14, 16:19
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch

De vill ju inte gå utan gör det för att de måste eftersom de inte får avboka.
Citera
2024-12-14, 16:19
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest

Typ framkallande av fara för annan. Jag kan för lite om smittskyddslagen, men det finns inte på mätaren att de bara kan gå till ett julbord och medvetet smitta besökare utan att det kommer att lagföras. Om de däremot hade gått dit och smittat hundra andra utan att först gråta ut i media, så hade de klarat sig.
Citera
2024-12-14, 16:20
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Citat:
Typ framkallande av fara för annan. Jag kan för lite om smittskyddslagen, men det finns inte på mätaren att de bara kan gå till ett julbord och medvetet smitta besökare utan att det kommer att lagföras. Om de däremot hade gått dit och smittat hundra andra utan att först gråta ut i media, så hade de klarat sig.
Vem är det som lagförs då? Förmodligen någon ansvarig hos Tyrolen?
Citera
2024-12-14, 16:21
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
De vill ju inte gå utan gör det för att de måste eftersom de inte får avboka.

De måste inte gå. De kan välja att avstå. Men nu är det kört för dem eftersom de grät ut i media. Går de dit nu så blir det rättegång.
Citera
2024-12-14, 16:27
Citat:
Ursprungligen postat av FriendlyNo1
Vem är det som lagförs då? Förmodligen någon ansvarig hos Tyrolen?

Exakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in