• 1
  • 2
2024-12-14, 14:45
Medlem
nickeh84s avatar
Bötesbeloppet baseras ju på personens ekonomi, och multipliceras boten med en summa mellan 50 och 1 000 kronor baserat på personen ekonomi, så som jag förstått. Var går då gränsen för inkomst då 50 går över till nästa nivå i skalan mellan 50 och 1 000 kronor?
Citera
2024-12-14, 14:55
Medlem
Du menar nog dagsböter och inte böter.
Citera
2024-12-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Bötesbeloppet baseras ju på personens ekonomi, och multipliceras boten med en summa mellan 50 och 1 000 kronor baserat på personen ekonomi, så som jag förstått. Var går då gränsen för inkomst då 50 går över till nästa nivå i skalan mellan 50 och 1 000 kronor?
En dagsböter ska motsvara en tusendel av din årsinkomst. Sedan kan det justeras något beroende på försörjningsplikt och liknande, vad som bedöms som skäligt.

Men om du i dag skulle få 50 sek som en dagsbot så har du alltså 50 000 sek i årsinkomst. Hade du tjänat en tusenlapp till, så hade en dagsbot för dig blivit 51 sek.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-12-14 kl. 15:09.
Citera
2024-12-14, 15:37
Medlem
Klas-Vegass avatar
Man får väl gå på soc (utåt sett) för att komma ifråga på de beloppen. Men jag vill vidga frågeställningen.

Vi hade nyss en tråd om folk som hellre satt i fängelse.

Hur omvandlas bötesbeloppet till fängelse. Får en som har 50kr sitta lika många dagar som en som har 200kr i dagsböter eller bara en fjärdedel så länge som en som har 200kr i dagsböter.
Dvs motsvarar en dag ett visst belopp som dras av på böterna? Hänger ni med?
Senast redigerad av Klas-Vegas 2024-12-14 kl. 15:42.
Citera
2024-12-14, 15:54
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du menar nog dagsböter och inte böter.

"Dagsboten består av två delar: antal dagsböter och bötesbeloppet(dagsbot)"

"Varje dagsbot fastställs till ett visst belopp mellan 50 och 1 000 kronor.[1] Bötesbeloppet bestäms av personens inkomst. Två personer kan alltså dömas för likadana brott, få samma antal dagsböter, men olika bötesbelopp eftersom de har olika inkomster.".
Citera
2024-12-14, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Hur omvandlas bötesbeloppet till fängelse. Får en som har 50kr sitta lika många dagar som en som har 200kr i dagsböter eller bara en fjärdedel så länge som en som har 200kr i dagsböter.
Dvs motsvarar en dag ett visst belopp som dras av på böterna? Hänger ni med?
Hittar inget om att x dagsböter skulle bli x tid i fängelse. Kan tänka mig att det inte finns något bestämt.
När åklagaren lämnade in ansökan om förvandling till fängelse till tingsrätten var det fråga om 20 obetalda bötesskulder. Därefter tillkom det ytterligare fyra böter. Personen har inte gjort några frivilliga avbetalningar på böterna och saknar utmätningsbara tillgångar.

Högsta domstolen konstaterar att det skulle framstå som stötande för den allmänna rättskänslan om böterna inte skulle förvandlas till fängelse. Domstolen finner – liksom tingsrätten och hovrätten – att bötesstraffen ska förvandlas till fängelse i två månader.
https://www.domstol.se/nyheter/2024/...till-fangelse/

Det står att böterna förvandlades till fängelse, vilket jag tolkar som att böterna försvann efter tiden som inburad.
Citera
2024-12-14, 16:01
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
En dagsböter ska motsvara en tusendel av din årsinkomst. Sedan kan det justeras något beroende på försörjningsplikt och liknande, vad som bedöms som skäligt.

Men om du i dag skulle få 50 sek som en dagsbot så har du alltså 50 000 sek i årsinkomst. Hade du tjänat en tusenlapp till, så hade en dagsbot för dig blivit 51 sek.

Konstigt. Jag har sett folk med typ 100 000 och ännu mer i årsinkomst enligt deklaration få lägsta bötesbeloppet (50). Hur kan det komma sig?
Citera
2024-12-14, 16:01
Medlem
Citat:
Menar du att 30 dagsböter skulle motsvara en månad i fängelse???
Det var så jag trodde det funkade ja
Citera
2024-12-14, 16:05
Medlem
Citat:
Konstigt. Jag har sett folk med typ 100 000 och ännu mer i årsinkomst enligt deklaration få lägsta bötesbeloppet (50). Hur kan det komma sig?
Antagligen det jag skrev, att man tar hänsyn till vad som är skäligt, försörjningsplikt och liknande.

Sedan brukar det vara så att domaren(?) frågar om årsinkomst, tror inte att de mer än i undantagsfall kollar upp om det den som döms säger stämmer eller inte.
Citera
2024-12-14, 16:06
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det är denna tråden från den 12 dec som jag syftar på: 64 personer har fått sina bötesskulder förvandlade till fängelse under 2024

(FB) 64 personer har fått sina bötesskulder förvandlade till fängelse under 2024

Flera i den tråden ställer samma fråga som jag gör här, men ingen vet.

Exemplet med 20 böter antar jag handlar om 20 olika domar där böter varit påföljd.

Wow, 100k i årsinkomst.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2024-12-14 kl. 16:09.
Citera
2024-12-15, 13:56
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Sedan brukar det vara så att domaren(?) frågar om årsinkomst, tror inte att de mer än i undantagsfall kollar upp om det den som döms säger stämmer eller inte.

När jag stod åtalad hade åklagaren (tror jag det var) kollat upp vad min senaste deklarerade inkomst var. Domaren frågade sedan om detta stämde. Han frågade även vad jag tjänande idag.
Citera
2024-12-15, 15:45
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Antagligen det jag skrev, att man tar hänsyn till vad som är skäligt, försörjningsplikt och liknande.

Okej, trodde det var enbart baserat på ekonomin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in