Min situation:
Okej...glasklart s lngt. Vi fljer de lagar och regler som gller. Hon folkbokfr sig hos mig d det r vad Skatteverket krver. Vi r ju nd laglydiga och fifflar inte med sdant hr.
Nu kommer strulet:
Kronofodgen:
Just nu har vi "lst" det genom att jag lnar pengar av bekanta fr att tcka in halva hyrans frlust.
Vad gr man?
Jag har skulder och har en pgende lneutmtning + eventuell utmtning p egendom.Min mor:
Jag fr d behlla existensminimum. Det vill sga normalbelopp + ndvndiga omkostnader.
I detta existensminimum ingr d hyran p min hyreslgenhet.
Hos mig bor min mor ngra ntter per vecka d hon behver en extra sng att sova p nr hon jobbar.Skatteverket:
Hon bor i Dalarna, men jobbar i Stockholm deltid fr att komplettera sin pension. Hon r fortfarande arbetsfr trots pensionlder++. S hon vill givetvis passa p att tjna lite extra medans hon fortfarande har orken.
Skatteverket krver nu att min mor folkbokfr sig till min bostad d hon brukar mer n hlften av ntterna hos mig. Av 7 ntter per vecka r det 4 ntter per vecka hos mig i en lnesng i vardagsrummet. de terstende 3 ntterna tillbringar hon i sitt eget hus i Dalarna.
Okej...glasklart s lngt. Vi fljer de lagar och regler som gller. Hon folkbokfr sig hos mig d det r vad Skatteverket krver. Vi r ju nd laglydiga och fifflar inte med sdant hr.
Nu kommer strulet:
Kronofodgen:
Kronofodgen fr nu in uppgifter att det bor en person till i mitt hushll. Det fick ut det p folkbokfringen p min bostad.Min mor tvingas till ngot av fljande alternativ:
De ndrar nu i utmtningsbeslutet och nu rknas bara halva hyran in i mitt existensminimum. Det innebr att jag fr betydligt mindre n existensminimum.
Jag hr av mig till kronofoodgen och hr efter varfr och hur man tnkt.
De uppger att den andra personen i mitt hushll *skall* betala hlften av bostandes hyra.
Jag frklarar hur det ligger till och anser att halva hyran r serist extremt oskligt fr en sng 4 ntter per vecka.
Kronofogden motargueenterar om att det har ingen inverkan. D mor r folkbokfrd hos mig r det halva hyran som gller. Hade hon inte varit folkbokfrd hos mig hade det givetvis varit som jag uppger. Antigen halva hyran eller ndra folkbokfringen. Det r orubbligt. Punkt. Slut.
- Tvingas betala halva min bostadshyra vilket ter upp en stor del av hennes jobbinkomst. D blir det meningslst fr henne att jobba fr att dryga ut sin pension.
- Tvingas att beg skattebrott genom att ljuga fr skatteverket och terta sin primra bostad som folkbokfringsadress.
- Tvingas att sluta arbeta och drmed sluta vernatta hos mig.
Just nu har vi "lst" det genom att jag lnar pengar av bekanta fr att tcka in halva hyrans frlust.
Vad gr man?