Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
Jag har en bonusdotter som är 13 år och går i sjuan. Hennes mor är barnskötare och jag studerar och arbetar extra.
Min bonusdotter är i någon form av tonårstrots och går som en zombie och ljuger mycket.
För några dagar sedan berättade hon stolt att hon visserligen blev underkänd på matematiken (F) men att läraren berättat att hon var en av de bästa i klassen!'
Jag och min sambo försökte förklara för henne att det där är inget att vara stolt över men då blev hon mest irriterad och sa att "ni förstår inte".
Hon får i stort sett F på alla ämnen förutom de rent praktiska som bild och slöjd.
Hon kom till Sverige för tre-fyra år sedan så att hon är sämre på stavning på svenska är ju förståligt men hon får även dåliga betyg i franska.
Min yngsta biologiska dotter tror jag att jag kan påverka och hoppas att vi ska kunna flytta från orten en dag men hur ska jag göra för att rädda bonusdottern? Hon har stora drömmar och tror att hon ska bli ingenjör men man behöver väl ha bättre betyg än E och F för att bli det?
tror mer att hon kommer få arbeta med något arbetaryrke men har svårt att se att hon skulle klara av någon form av yrkesutbildning senare med.
Sambon blir arg när jag säger att hon kommer aldrig klara av en universitetsutbildning och hoppar på mig för att jag aldrig säger något sådant om min biologiska dotter (som dock är en bebis).
Hur skulle ni göra för att försöka hjälpa bonusdottern?
Att hjälpa henne med läxorna är hon inte så sugen på och jag har svårt att hinna det med.
1. Börja med att anta att du INTE förstår, precis som hon säger, och bestäm dig för att att just detta är en större prioritering än hennes betyg.
2. Betygen är mindre viktiga än hur bra relation ni har, du och hon, du har makt att förstöra hela hennes liv. Inte för att du är en dålig person, tvärtom, du låter som en helylle genomgod människa som bryr sig att ens fråga hur du ska hjälpa din bonusdotter. Men för att du inte är hennes riktiga mamma, och du har inte en plats som är naturlig i en familj. Man kan argumentera att det är viktigt för dig och flickans pappa att vara lyckliga och att få vara tillsammans, men i fickan värld ÄR faktiskt inte det lika viktigt, för henne är HON viktigast, och hennes relation med sim pappa som du har trängt in i. Så blir det oftast i bonusfanmiljer. Hennes reaktion, dåliga betyg osv är helt normal för ett barn som utsätts för ett ostabilt familjeliv, där mamma och pappa inte längre är tillsammans och en ny mamma eller pappa ska introduceras. Alltså blir det allra viktigaste att du och hon skapa en bra relation, där hon vet att HON är viktigare för dig än betygen är.
3. Ska en bättre relation med henne genom att göra något tillsammans bara du och hon, en gång i veckan åtminstone. Något som hon vill göra. ÄVEN om du inte vill...det är du som är den vuxna inte hon, det är du som har ansvar för att hon mår bra.
4. Självklart ska hon bli ingenjör om hon vill de. Det är bara att stödja henne, och att uppmuntra henne. Säg till henne att hon har allt som krävs för att klara av detta och att du tror på henne, att hon fixar detta. Det finns inget som känns bättre än när någon TROR på en.
Lycka till, du klara detta!