2024-12-12, 14:32
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Som rubriken: Vilka svenska banker erbjuder VISA kort?

Innan jag startade denna tråd tittade jag efter om det redan fanns något om VISA kort. Sådana trådar finns men är rätt gamla, så den här ska väl vara OK.

Just nu är jag kund hos en bank som inte erbjuder VISA kort, och jag är intresserad av att veta vilka (svenska) banker som gör det. (Jag vet, Flashback är inte den enda utvägen för denna information, men det kanske finns dom här som kan svara snabbt och enkelt.)
Citera
2024-12-12, 14:37
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren

Innan jag startade denna tråd tittade jag efter om det redan fanns något om VISA kort. Sådana trådar finns men är rätt gamla, så den här ska väl vara OK.

Just nu är jag kund hos en bank som inte erbjuder VISA kort, och jag är intresserad av att veta vilka (svenska) banker som gör det. (Jag vet, Flashback är inte den enda utvägen för denna information, men det kanske finns dom här som kan svara snabbt och enkelt.)
Jag har ett via Nordea som jag aldrig använder och ett OKQ8 (gratis) kreditkort som jag använder nästan dagligen med en liten cashback, men akta för att inte betala hela fakturan i slutet av månaden. Annars kan man göra som morsan och sätta över pengar på OK8 kortkontot i förväg också, då får man en liten ränta men ingen cashback tror jag.
Citera
2024-12-12, 14:58
Medlem
Skandia
Citera
2024-12-12, 15:17
Medlem
NFCs avatar
Jag har Visa från SEB, Skandia, Revolut, Lunar och Nordea.
Citera
2024-12-12, 15:24
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:

Denna tråd finns annars
(FB) Bästa kreditkortet?

Men vad är du ute efter egentligen? Duger inte ett helt gratis kort med bonus? Måste det vara kopplat till en svensk storbank och vara utan bonus men med en årsavgift istället?
Citera
2024-12-12, 15:46
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Jag har Visa från SEB, Skandia, Revolut, Lunar och Nordea.
Har SEB Visa? Jag har SEB men det är Mastercard...
Citera
2024-12-12, 16:02
Medlem
NFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Har SEB Visa? Jag har SEB men det är Mastercard...
Jag har ett platinum express
Citera
2024-12-12, 16:07
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Jag har ett platinum express
Ok, visste inte att SEB hade Visa överhuvudtaget faktiskt.
Tack för upplysningen och att jag fick tillfälle att lära mig nåt nytt
Citera
2024-12-13, 02:53
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Denna tråd finns annars
(FB) Bästa kreditkortet?

Men vad är du ute efter egentligen? Duger inte ett helt gratis kort med bonus? Måste det vara kopplat till en svensk storbank och vara utan bonus men med en årsavgift istället?

Jag bor i utlandet och behöver ett kort för att skicka pengar. Det finns sammanhang där VISA fungerar men inte Maestro.
Citera
2024-12-13, 10:59
Medlem
Citat:
Jag bor i utlandet och behöver ett kort för att skicka pengar. Det finns sammanhang där VISA fungerar men inte Maestro.

Maestro är det debit kort. För Mastercard
Lika som Visa electron är ett debitkort för Visa

Skaffa ett riktigt Mastercard så skall du se att det löser sig.
Alt Northmill dom har Visa. Revolute med
Citera
2024-12-16, 22:59
Medlem
Citat:

Skaffa ett OKQ8 VISA kreditkort. Du kan sätta in pengar och använda det som ett debit-kort med inlåningsränta på 1% om du inte vill nyttja krediten. Men ifall du nyttjar kredit se ALLTID till att betala slutet av varje månad, annars kommer 25kr fakturaavgift och 17% ränta på beloppet.

Kortet är gratis.

Ränta på insatt belopp ovan krediten alltså, det är svårt att hitta transaktionskonto med 1% ränta hos någon av storbankerna.

Tyvärr valutapåslag vid köp i utlandet, står det är 2%

Edit: Klarnakortet är också ett VISA kort, men är en annorlunda typ av kort. Vet inte om du kan göra det du vill med ett sådant.
Senast redigerad av Robadido 2024-12-16 kl. 23:04.
Citera
2024-12-17, 10:05
Medlem
swingersclubs avatar
Att OKQ8 erbjuder VISA kreditkort innebär ju inte per automatik att OKQ8 bedriver bankverksamhet utan det måste väl innebära att någon annan stor affärsbank ligger i botten på deras verksamhet. Dvs ligger i botten på QKQ8 bank. Eller tänker jag helt fel?

Syftar i första hand på alla oändligt många trådar här på FB där användare som handlat med kryptovaluta helt enkelt blivit utsparkare från sina banker just på grund av att fina banken har upptäckt att deras bankkund handlat med krypto. Och det har vi ju lärt oss nådens år 2024 att de allra flesta stora affärsbanker, liksom många nischbanker inte gillar kryptohandel.
Skulle man få sitt ordinarie bankkonto spärrat så blir det ju en större katastrof med tanke att det är via den banken vi får in vår lön och det är via den banken vi betalar alla månadens räkningar.
Skulle man däremot få ett VISA kreditkort via OKQ8 spärrat så är det väl knappast någon större katastrof- Eller tänker jag helt fel? Eller riskerar man även att få sitt bankkonto spärrat hos den bank som OKQ8 är ansluten till?

Någon som vet? Frågan gäller naturligtvis samtliga kreditkort som inte direkt verkar vara ägt av en affärsbank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in