2024-12-12, 08:53
Medlem
Congelados avatar
Har ni befunnit er i ett sammanhang där någon helt plötsligt torgör en idé eller säger något smart som ord för ord står i en bok fast utan att nämna detta givetvis för att dupera dom flesta andra i sällskapet? Fruktansvärd arrogans att ens ha mage att göra så utan att nämna dess upphovsman men så länge folk inte vet mer än vad dom hört i filip och fredrik-podden antar det funkar?

Men vad är det för bedrägeri detta att ta på sig andras citat? Andras formuleringar? Presentera andras tankar utan att ge beröm till dess upphovsman? I dagsläget det går att citera Nietzsche och folk tror du är en intellektuell gigant så länge ingen kommer med mothugg.

Stör mig på detta. Varför blir inte falska aktörer utpekade direkt? Krävs det bildningen i frågan för att det ska ske eller?

Hur känns det att gå efter manus istället för idéer? Gör ni det själva?
Citera
2024-12-12, 09:12
Medlem
Hade senast igår en person som berätta en historia om en händelse som utspelat sig för dennes "vän". I själva verket är det ett insta-klipp som snurrar. Personen använde handlingarna i klippet som argument i en diskussion. klippet i sig är satir typ.

Kanske är det var det oskyldigt använt men kunde inte undvika fundera på varför personen ljög om det.
Citera
2024-12-12, 09:41
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag citerade en gång Oscar Wilden porträtt av Dorian Gray utan att nämna var det kom ifrån och får "ah...dorian gray" tillbaka.

Men jag blev bara glad. ytterligare en som läser böcker. Det var mer som när emil möter ett annat busfrö.
Citera
2024-12-12, 10:19
Medlem
Hussefars avatar
Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det.
Citera
2024-12-12, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Har ni befunnit er i ett sammanhang där någon helt plötsligt torgör en idé eller säger något smart som ord för ord står i en bok fast utan att nämna detta givetvis för att dupera dom flesta andra i sällskapet? Fruktansvärd arrogans att ens ha mage att göra så utan att nämna dess upphovsman men så länge folk inte vet mer än vad dom hört i filip och fredrik-podden antar det funkar?

Men vad är det för bedrägeri detta att ta på sig andras citat? Andras formuleringar? Presentera andras tankar utan att ge beröm till dess upphovsman? I dagsläget det går att citera Nietzsche och folk tror du är en intellektuell gigant så länge ingen kommer med mothugg.

Stör mig på detta. Varför blir inte falska aktörer utpekade direkt? Krävs det bildningen i frågan för att det ska ske eller?

Hur känns det att gå efter manus istället för idéer? Gör ni det själva?

En stor anledning kan vara att folk har ganska patetiska och inehållsfatiga liv i allmänhet !
Därför tar dom till sådana knep för att förgylla tillvaron för stunden.
Har själv en del kollegor som är så typ, det mesta som kommer ur truten är antingen påhittade historier som inte har någon verklighetsförankring eller så har dom tagit det ifrån någon annan.
Citera
2024-12-12, 10:33
Medlem
Om man ser på frågan ur ett lite bredare perspektiv, skulle man kunna fråga sig hur många egna tankar en människa egentligen har. Utgörs vi inte av en massa åsikter och tankar och memer som andra har tänkt? Jag har aldrig varit i Syrien men troligtvis finns landet då många har berättat om det. Jag har aldrig sett ett protein men andra säger att protein finns. Jag utgår från att de har rätt.
Citera
2024-12-12, 10:39
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Om man ser på frågan ur ett lite bredare perspektiv, skulle man kunna fråga sig hur många egna tankar en människa egentligen har. Utgörs vi inte av en massa åsikter och tankar och memer som andra har tänkt? Jag har aldrig varit i Syrien men troligtvis finns landet då många har berättat om det. Jag har aldrig sett ett protein men andra säger att protein finns. Jag utgår från att de har rätt.
Det här. ^^

För att inte nämna hur felbart minnet är, att blanda ihop vart man hört/sett saker eller inte komma ihåg om man läst eller hört någonting är säkert standard för fler än mig. Inga konstigheter alls att folk upprepar saker utan hänvisning, ibland med fel hänvisning och ibland helt fel.

Sen finns det säkert många tillfällen då folk gör det med flit också för att verka smartare, eller ta äran för någonting, men jag tror dessa tillfällen är långt färre än då minnet helt enkelt inte är 100.
Citera
2024-12-12, 10:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag satt på bussen en gång när en tonårskille berättade för sina kompisar om en spektakulär våldtäkt, som en tjej han kände i en annan stad, råkat ut för en gång. Han hade varit på rättegången.

Allt i hans berättelse var så tydligt och detaljerat. Det kändes verkligen som att det var sant. Som att han visste vad han talade om.

Men jag visste att det inte alls var så. Det han berättade var in i minsta detalj från ett avsnitt av en amerikansk serie som gått på TV några veckor innan. Han hade tagit hela manuset och satt in en påhittad kompis i det hela.

Han använde den berättelsen i en diskussion kring våldtäkter i Sverige.

Uppenbarligen hade ingen annan kompis sett serien. För ingen protesterade. Eller så kunde de inte se kopplingen när berättelsen utspelade sig i vårt land och inte USA.

Varför han gjorde det? Förmodligen för att ha nåt att tillföra i diskussionen. Som tonåring har man ju inte alltid så mycket erfarenhet.
Citera
2024-12-12, 11:12
Medlem
Det har jag nog själv varit skyldig till utan att vara medveten om det.

Det fladdrar förbi så mycket i poddar och socialamedier så är det är nog inte så konstigt att det görs omedvetet. Vi tar in så oerhört mycket information.

Du måste ha läst alla dårar på Flashback som är som papegojor åt högern. Använder exakt samma formuleringar, raljanta citat utan att citera.
Citera
2024-12-12, 12:29
Medlem
Timoteuss avatar
Utsagor, menar du, "sägningar" är inget riktigt ord.
Citera
2024-12-12, 16:22
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det.
Även du, min brutus.
Citera
2024-12-13, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Fruktansvärd arrogans
Snarare nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
En stor anledning kan vara att folk har ganska patetiska och inehållsfatiga liv i allmänhet !
Därför tar dom till sådana knep för att förgylla tillvaron för stunden.
Har själv en del kollegor som är så typ, det mesta som kommer ur truten är antingen påhittade historier som inte har någon verklighetsförankring eller så har dom tagit det ifrån någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in