Citat:
Ursprungligen postat av
drKickass
Ah, Östergötland... Finns det speciella regler kopplat mot Östergötland?
Till ämnet. Har svårt att se framför mig exakt vad som menas med en duschlist. Är det typ nånting som är snäppt på glaset längst ner? Då kan man ju fråga sig varför detta existerar ens.
Hur upptäcktes möglet då? En liten list längst ner, borde ju vara ogenomskinlig typ. Behövs den ens?
Känns som konstruktionsfel om det ska samlas så mycket vatten att det inte torkar eller rinner bort, utan börjar mögla. Är duschen på konstant?
https://www.amazon.se/KOOBON-ers%C3%.../dp/B09QQBG466
Väldigt lik en sådan.
Fick inte heller något fabrikat eller specifikation från fastighetsskötaren så jag vet inte vilken list som ska sitta där heller.
Men det upptäcktes ju bara av att en dag att jag såg det fanns lite svart bös emellan glaset och den plast/gummidelen. Antar att hela listen är genomskinlig för utseendets skull bara.
Den "behövs" för att hålla vattnet inom duschkabinen och inte skvätter ut över golvet
Men ja alltså konstruktionsfel eller inte, det har tagit två år för att mögel ska börja uppstå, jag har ju inte maniskt hållt vatten borta från listen, jag menar den sitter ju fasen i duschen...
Men nej jag duschar väl lite oftare än genomsnittet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tystnad
Det beror på lite.
Hur gamla är dom ? är dom 15 år så självklart dom då kan gå sönder och värden skall stå för detta- fast är dom bara några år så räknas det ju inte som normalt slitage utan då får du betala.
Sedan kanske du sa att du plockade väck dom själv och dom då gick sönder , men då har du ju erkänt att du gjort åverkan på dom så då får du betala.
Lägenheten är nyproducerad, jag är första hyresgästen och dessa lister har existerat i två år.
Men jag vill veta hur man kommer fram till att det är onormalt slitage? Att listen är av kass kvalité kan jag ju inte göra något åt. Och jag har ju då rakt inte slitit på dom medvetet eller hur man ens nu ska kunna göra det... Det är ju fasen bara en list!
Men nej jag sa inte det till fastighetsskötaren att jag hade plockat bort (den ena) för att försöka rengöra, utan det verkar inte som det hade spelat någon roll.
Men summan av kardemumman, jag har aldrig ens rört vid dessa lister, dom kanar med duschglaset när man öppnar och stänger, det är det enda slitaget men vafan...
Tidigare bodde jag hos Wallenstam och dom ersatte mig dagen efter jag felanmälde med två lister utanför min lägenhetsdörr, inget tjafs liksom...