• 1
  • 2
2024-12-12, 00:02
Medlem
Vet att detta är rätt så löjligt egentligen, men känner verkligen inte för att punga ut 400kr för två jävla lister.

Hursomhelst, bor i hyresrätt, och har nu bott här i två år. Duschlisterna har varit monterade sedan lägenheten byggdes (nyproduktion)

Som många vet så rinner vattnet emellan och lägger sig rätt dumt mellan list och glaset, och nu har det börjat dyka upp svartmögel. Dom sitter åt som in i helvete då jag har kurvade glasväggar, så jag tog dän den ene för att rengöra, men fick aldrig på den igen. Den bröts av när jag skulle hasa på den igen...
Men så fick jag äntligen tummen ur och felanmälde detta till hyresvärden, där jag bad om att få två stycken nya, men där vägrade dom direkt och sa att det låg på mitt ansvar att hålla dessa i skick.
Jag ifrågasatte då dessa lister är ju monterade "i lägenheten", samma sak gäller ju ledarmatur och andra saker som tillhör lägenheten, det är ju hyresvärdens ansvar, inte mitt.

Men just duschlister verkar jag inte riktigt hitta information om vad som gäller? Vem ska stå för dessa egentligen?
Vid felanmälan fick jag bara en tyken respons "hade du skött om och rengjort listerna hade du inte haft mögel nu"
Är ju lätt sagt när dom sitter åt som fan, och ja åter igen, den ene bröts av när jag skulle montera på den igen.

Hade det kostat någon femtiolapp för nya hade jag inte pipit om det, men nu kostar ju fan EN list ca 200kr.
Men ja, vad gäller?
Citera
2024-12-12, 00:14
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Men ja, vad gäller?

Det är olika beroende på hyresvärd och avtal, men råkar du hyra av kommunalt bostadsbolag i Östergötland så är det nog bara till att betala vad det kostar.
(Och det är ju inga fantasisummor vi pratar om)
Citera
2024-12-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det är olika beroende på hyresvärd och avtal, men råkar du hyra av kommunalt bostadsbolag i Östergötland så är det nog bara till att betala vad det kostar.
(Och det är ju inga fantasisummor vi pratar om)

Ah, Östergötland... Finns det speciella regler kopplat mot Östergötland?

Till ämnet. Har svårt att se framför mig exakt vad som menas med en duschlist. Är det typ nånting som är snäppt på glaset längst ner? Då kan man ju fråga sig varför detta existerar ens.

Hur upptäcktes möglet då? En liten list längst ner, borde ju vara ogenomskinlig typ. Behövs den ens?

Känns som konstruktionsfel om det ska samlas så mycket vatten att det inte torkar eller rinner bort, utan börjar mögla. Är duschen på konstant?
Citera
2024-12-12, 20:08
Moderator
Tystnads avatar
Det beror på lite.

Hur gamla är dom ? är dom 15 år så självklart dom då kan gå sönder och värden skall stå för detta- fast är dom bara några år så räknas det ju inte som normalt slitage utan då får du betala.

Sedan kanske du sa att du plockade väck dom själv och dom då gick sönder , men då har du ju erkänt att du gjort åverkan på dom så då får du betala.
Citera
2024-12-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Ah, Östergötland... Finns det speciella regler kopplat mot Östergötland?

Till ämnet. Har svårt att se framför mig exakt vad som menas med en duschlist. Är det typ nånting som är snäppt på glaset längst ner? Då kan man ju fråga sig varför detta existerar ens.

Hur upptäcktes möglet då? En liten list längst ner, borde ju vara ogenomskinlig typ. Behövs den ens?

Känns som konstruktionsfel om det ska samlas så mycket vatten att det inte torkar eller rinner bort, utan börjar mögla. Är duschen på konstant?

https://www.amazon.se/KOOBON-ers%C3%.../dp/B09QQBG466
Väldigt lik en sådan.
Fick inte heller något fabrikat eller specifikation från fastighetsskötaren så jag vet inte vilken list som ska sitta där heller.
Men det upptäcktes ju bara av att en dag att jag såg det fanns lite svart bös emellan glaset och den plast/gummidelen. Antar att hela listen är genomskinlig för utseendets skull bara.
Den "behövs" för att hålla vattnet inom duschkabinen och inte skvätter ut över golvet

Men ja alltså konstruktionsfel eller inte, det har tagit två år för att mögel ska börja uppstå, jag har ju inte maniskt hållt vatten borta från listen, jag menar den sitter ju fasen i duschen...
Men nej jag duschar väl lite oftare än genomsnittet.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det beror på lite.

Hur gamla är dom ? är dom 15 år så självklart dom då kan gå sönder och värden skall stå för detta- fast är dom bara några år så räknas det ju inte som normalt slitage utan då får du betala.

Sedan kanske du sa att du plockade väck dom själv och dom då gick sönder , men då har du ju erkänt att du gjort åverkan på dom så då får du betala.
Lägenheten är nyproducerad, jag är första hyresgästen och dessa lister har existerat i två år.
Men jag vill veta hur man kommer fram till att det är onormalt slitage? Att listen är av kass kvalité kan jag ju inte göra något åt. Och jag har ju då rakt inte slitit på dom medvetet eller hur man ens nu ska kunna göra det... Det är ju fasen bara en list!

Men nej jag sa inte det till fastighetsskötaren att jag hade plockat bort (den ena) för att försöka rengöra, utan det verkar inte som det hade spelat någon roll.

Men summan av kardemumman, jag har aldrig ens rört vid dessa lister, dom kanar med duschglaset när man öppnar och stänger, det är det enda slitaget men vafan...
Tidigare bodde jag hos Wallenstam och dom ersatte mig dagen efter jag felanmälde med två lister utanför min lägenhetsdörr, inget tjafs liksom...
Citera
2024-12-12, 22:29
Avstängd
AbstinentKanins avatar
Menar du de där skenorna undertill? Samma hände mig och har kört utan sedan dess. Funkar jättebra
Citera
2024-12-13, 12:50
Avstängd
AbstinentKanins avatar
Citat:
https://www.amazon.se/KOOBON-ers%C3%.../dp/B09QQBG466
Väldigt lik en sådan.
Fick inte heller något fabrikat eller specifikation från fastighetsskötaren så jag vet inte vilken list som ska sitta där heller.
Men det upptäcktes ju bara av att en dag att jag såg det fanns lite svart bös emellan glaset och den plast/gummidelen. Antar att hela listen är genomskinlig för utseendets skull bara.
Den "behövs" för att hålla vattnet inom duschkabinen och inte skvätter ut över golvet

Men ja alltså konstruktionsfel eller inte, det har tagit två år för att mögel ska börja uppstå, jag har ju inte maniskt hållt vatten borta från listen, jag menar den sitter ju fasen i duschen...
Men nej jag duschar väl lite oftare än genomsnittet.

Lägenheten är nyproducerad, jag är första hyresgästen och dessa lister har existerat i två år.
Men jag vill veta hur man kommer fram till att det är onormalt slitage? Att listen är av kass kvalité kan jag ju inte göra något åt. Och jag har ju då rakt inte slitit på dom medvetet eller hur man ens nu ska kunna göra det... Det är ju fasen bara en list!

Men nej jag sa inte det till fastighetsskötaren att jag hade plockat bort (den ena) för att försöka rengöra, utan det verkar inte som det hade spelat någon roll.

Men summan av kardemumman, jag har aldrig ens rört vid dessa lister, dom kanar med duschglaset när man öppnar och stänger, det är det enda slitaget men vafan...
Tidigare bodde jag hos Wallenstam och dom ersatte mig dagen efter jag felanmälde med två lister utanför min lägenhetsdörr, inget tjafs liksom...
Yes, det är exakt de jag tänkte på. Lutar golvet tillräckligt in mot golvbrunnen? Då behöver du inte ha dem. Men kanske blir återbetalningsskyldig när du flyttar ut. Har kört utan mina i säkert 10 år. Det kommer inte ut valtten på resten av golvet, och de blev bara skabbiga.
Citera
2025-01-05, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbstinentKanin
Yes, det är exakt de jag tänkte på. Lutar golvet tillräckligt in mot golvbrunnen? Då behöver du inte ha dem. Men kanske blir återbetalningsskyldig när du flyttar ut. Har kört utan mina i säkert 10 år. Det kommer inte ut valtten på resten av golvet, och de blev bara skabbiga.

Nej alltså "behöver" är ett starkt ord men det läcker ju in kalluft när man duschar och hatar kallt "drag" i duschen, så hade ju velat ha listerna. Men inget som rättifärdigar det löjliga priset för knappt 2 års brukande.

HGF är värdelösa med svar också, dom säger varken bu eller bä om vems ansvar det är.
Citera
2025-01-05, 20:00
Avstängd
AbstinentKanins avatar
Citat:
Nej alltså "behöver" är ett starkt ord men det läcker ju in kalluft när man duschar och hatar kallt "drag" i duschen, så hade ju velat ha listerna. Men inget som rättifärdigar det löjliga priset för knappt 2 års brukande.

HGF är värdelösa med svar också, dom säger varken bu eller bä om vems ansvar det är.
Har aldrig hört något positivt om HGF. Men de driver nog större frågor än några gamla lister till duschen
Citera
2025-01-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbstinentKanin
Har aldrig hört något positivt om HGF. Men de driver nog större frågor än några gamla lister till duschen

Jo självklart men principen är det ju det handlar om.

Det är ju hyresvärdens ansvar att byta t.ex spisfläktens filter, lysrör och andra ljuskällor, där är det ju inget snack om saken, varför skulle duschlist vara annorlunda?

De var ju monterade vid inflytt... Eller hur fel tänker jag här?
Citera
2025-01-05, 20:10
Avstängd
AbstinentKanins avatar
Citat:
Jo självklart men principen är det ju det handlar om.

Det är ju hyresvärdens ansvar att byta t.ex spisfläktens filter, lysrör och andra ljuskällor, där är det ju inget snack om saken, varför skulle duschlist vara annorlunda?

De var ju monterade vid inflytt... Eller hur fel tänker jag här?
Han tänker nog att du har pajat dem.

Men jag håller med. De går sönder orimligt lätt, och ska väl därför inte vara värda sitt pris. Men jag bor ju i bostadsrätt så jag har mitt egna ansvar. Och skiter i dem, för de blir fett skabbiga i alla fall
Citera
2025-01-05, 20:13
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:

Ring till HGF och prata med deras rådgivare om du är medlem. Fortsätter värden att vägra så kan de hjälpa dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in