2024-12-11, 23:08
Medlem
en golfsimulator ganska flitigt. Ibland bokar jag, ibland bokar någon annan.
”Problemet” är att jag hjälper till ideellt i driften av lokalen, som tack har jag en rabatt när jag bokar på ca 60%.

Ordinarie pris: 240:-
Mitt pris: 100:-

När någon annan bjuder in till spel betalar jag min del av ordinarie pris.

Vet jag att man ska spela med samma personer återkommande brukar man betala varannan gång:

Då skulle 4 ggr kosta mig 200:-. 2 x100:-

Skulle man istället boka varannan gång och swisha den faktiska summan varje gång skulle 4 ggr för mig kosta mig 340:-
2x50 + 2x120=340

Problemet blir än mer invecklat när det bokas lite hur som helst då vem som bokar kan bli väldigt snedfördelat…

Vad ska man begära?
Min första tanke är så klart å dela på min faktiska kostnad. Men varför ska mina medspelare få ta del av min rabatt som jag får genom ideellt arbete som de inte gör?

Dessutom om ska vara med och betala efter min rabatt så blir ju min rabatt mindre i rena pengar.

Är det helt fel att alltid kräva pengar utifrån ordinarie pris av mina medspelare?

Hur blir detta mest rätt, både ekonomiskt och moraliskt? Hur skulle ni gjort?

Det blir ändå några tusen på ett år.
Citera
2024-12-11, 23:12
Medlem
mikaelss avatar
Jag skulle sagt till mina spelpolare att jag har rabatt för att jag jobbar extra där, och därför bokat, och låtit dem ta del av min rabatt. Sen kan de köpa mig en bira efteråt. Win-win.
Citera
2024-12-11, 23:32
Medlem
Kirobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolv67
en golfsimulator ganska flitigt. Ibland bokar jag, ibland bokar någon annan.
”Problemet” är att jag hjälper till ideellt i driften av lokalen, som tack har jag en rabatt när jag bokar på ca 60%.

Ordinarie pris: 240:-
Mitt pris: 100:-

När någon annan bjuder in till spel betalar jag min del av ordinarie pris.

Vet jag att man ska spela med samma personer återkommande brukar man betala varannan gång:

Då skulle 4 ggr kosta mig 200:-. 2 x100:-

Skulle man istället boka varannan gång och swisha den faktiska summan varje gång skulle 4 ggr för mig kosta mig 340:-
2x50 + 2x120=340

Problemet blir än mer invecklat när det bokas lite hur som helst då vem som bokar kan bli väldigt snedfördelat…

Vad ska man begära?
Min första tanke är så klart å dela på min faktiska kostnad. Men varför ska mina medspelare få ta del av min rabatt som jag får genom ideellt arbete som de inte gör?

Dessutom om ska vara med och betala efter min rabatt så blir ju min rabatt mindre i rena pengar.

Är det helt fel att alltid kräva pengar utifrån ordinarie pris av mina medspelare?

Hur blir detta mest rätt, både ekonomiskt och moraliskt? Hur skulle ni gjort?

Det blir ändå några tusen på ett år.
Den som äger golfsimulatorn kan bli ganska "sne" då du "lurar" dem på inkomster.
Du lurar även dig själv då rabatten du får är en ersättning till dig själv istället för lön.
Bästa hade varit om du kunde ha en rak diskussion med ägaren till golfsimulatorn huer den/ de ser på vidarefördelning av din förmån.
Citera
2024-12-11, 23:35
Medlem
Sereenas avatar
Håller med mikaels ovan, dela med dig av rabatten (förutsatt att ägaren inte har åsikter om det) och i gengäld så kan dom stå för snacks, nåt att käka efter och liknande, så tjänar alla på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in