Citat:
Ursprungligen postat av
1965
M vet att samarbete med S så tappar de alldeles för många väljar till SD och KD.
Citat:
Ursprungligen postat av
PatsyStoneHC
Nej vi vill inte har något S/M eller S&M, eller hur man nu vill stava skiten, i politiken.
Det är en pervers tanke.
Så det får bli minoritetsregeringar såvidare det inte blir en sk Regnbågskoalition dvs partier som samsas över blockgränserna men då ska det vara fler än bara S&M.
Jag tror inte S och M kommer samarbeta tillsammans i en regering, det vore döden för bägge.
Däremot kommer dom rösta för beslut dom är överens i, t ex NATO.
Det jag tror kommer hända efter valet 2026 är att det bli en minoritetsregering med troligen S/Magdalena Andersson som statsminister.
Antingen med S ensamt som parti eller tillsammans med C.
Om M mot all förmodan skulle få makten blir det troligen som idag M,KD, L och ev C.
Inget av regeringarna får egen majoritet och kan då inte genomföra kraftiga förändringar åt något håll.
Talmannen ger det största partiet i riksdagen uppdraget att försöka bilda regering, om inte det partiet lyckas så går turen till näst största partiet.
Att inte SD fick chansen 2022 att bilda regering berodde på att SD helt saknade stöd att bilda regering med andra partier.
Jag tror både S och M vill utesluta V,SD och troligtvis MP från inflytande i riksdagen, oavsett vem som blir statsminster.
Så S eller M kan lägga ned sina röster mot varandra i statsministeromröstningen.