• 1
  • 2
2024-12-11, 21:25
Medlem
Kalk-Allans avatar
Visst detta är ifrån en filmatisering men jag kan undra, när började man a rustning/kläder som visade vilken sida man varifrån? Hur ofta slog inte folk i kaoset ihjäl sina egna?

Baserar det på denna https://www.youtube.com/watch?v=RiCN...=ShotgunBomBom

Hur fan ska du veta vem som är vem, pratar ungefär samma språk, alla på marken ser detsamma ut.. Jag misstänker att massor slogs med sina egna utan att ens veta om det, vad tror ni?

Jag menar bara för att en person står emot dig så betyder det inte att han är din fiende...
Senast redigerad av Kalk-Allan 2024-12-11 kl. 21:32.
Citera
2024-12-11, 21:51
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Visst detta är ifrån en filmatisering men jag kan undra, när började man a rustning/kläder som visade vilken sida man varifrån? Hur ofta slog inte folk i kaoset ihjäl sina egna?

Baserar det på denna https://www.youtube.com/watch?v=RiCN...=ShotgunBomBom

Hur fan ska du veta vem som är vem, pratar ungefär samma språk, alla på marken ser detsamma ut.. Jag misstänker att massor slogs med sina egna utan att ens veta om det, vad tror ni?

Jag menar bara för att en person står emot dig så betyder det inte att han är din fiende...

Går vi riktigt läng tillbaka i tiden så var det nog vanligt med ansikts- eller krigsmålningar som visade vem du var.
Nordamerikas ursprungsfolk, "indianerna" hade ibland det, och olika klädsel och eventuellt frisyrer.

Jag är också övertygad om att britterna kunde se om det var en viking de hade framför sig på slagfältet.
Romarna, och andra under deras tid, hade ju utrustning som tydligt visade tillhörighet, och slogs de mot folk utan rustning, exempelvis germaner, så var det ännu tydligare.

Sköldars färg och märken var ett tydligt tecken, liksom uniformer.

När det gäller fotfolk som i praktiken var beväpnade bönder var det kanske lite svårare, men läste någon berättelse om något av slagen om Skåne under svensk-/danska kriget där "danskarnas röda halsdukar".

De var inte dummare än att de såg till att det var en fiende de slogs med.
Citera
2024-12-11, 21:59
Medlem
BadPostures avatar
1. De kände alla män i sin "enhet". Inte sällan kan det ha varit folk från samma ort, eller folk de levt tillsammans med i flera år.

2. Man höll sin plats i ledet. Det var inte planlöst slagsmål där alla sprang runt. Till höger, vänster och bakom ryggen hade du ditt folk. Framför dig var fienden.

I skildringar av strider framkommer att sköldmurar/pikformationer kunde stå i timmar och nöta mot varandra.
Det blev inte kaos och stora förluster förrän ena sidan tröttnade och fick panik, leden/enheterna bröts och folk började fly. Då sattes rytteriet in och slakten började.
Senast redigerad av BadPosture 2024-12-11 kl. 22:02.
Citera
2024-12-11, 22:08
Medlem
Neksnors avatar
Man hade väl ofta någon (som vi kan kalla fanjunkare) med en flagga eller liknande som visade vägen mot fienden?
Citera
2024-12-11, 22:22
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Man hade väl ofta någon (som vi kan kalla fanjunkare) med en flagga eller liknande som visade vägen mot fienden?
Jo men nu tänker jag långt tillbaka, där inte kanske färger eller stil på rustning stod ut.. Jag menar du vänder dig och om där står en person som ser ut som dig, skulle du i allt kaos, fråga är du med x eller y innan du slog?
Citera
2024-12-11, 22:24
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture

2. Man höll sin plats i ledet. Det var inte planlöst slagsmål där alla sprang runt. Till höger, vänster och bakom ryggen hade du ditt folk. Framför dig var fienden.

.

Citat:

Man följde fanbäraren till slagfältet, men väl där var det ofta kaotiskt, särskilt innan krutet kom till kriget, och i högsta grad för de som stred till fots.
Förhoppningsvis var den bakom dig på din sida, och kanske den framför dig, men hur var det med den till höger eller vänster om dig på slagfältet?
Citera
2024-12-11, 22:25
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
1. De kände alla män i sin "enhet". Inte sällan kan det ha varit folk från samma ort, eller folk de levt tillsammans med i flera år.

I skildringar av strider framkommer att sköldmurar/pikformationer kunde stå i timmar och nöta mot varandra.
Det blev inte kaos och stora förluster förrän ena sidan tröttnade och fick panik, leden/enheterna bröts och folk började fly. Då sattes rytteriet in och slakten började.
Jo visst kan det vara så, men i ett totalt kaos på ett slagfält, om du vänder dig om och måste ta ett säg 3 sekunders beslut om du ska slå eller ej, och du ser en hjälm..
Citera
2024-12-11, 22:26
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Jo men nu tänker jag långt tillbaka, där inte kanske färger eller stil på rustning stod ut.. Jag menar du vänder dig och om där står en person som ser ut som dig, skulle du i allt kaos, fråga är du med x eller y innan du slog?
Ingen aning, men är inte uniform av något slag (exempelvis att alla har målat en stor grön kuk i ansiktet) nästan en förutsättning för att man ska kunna genomföra strider där alla på samma sida inte känner igen varandra ordentligt?
Citera
2024-12-11, 22:27
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Man följde fanbäraren till slagfältet, men väl där var det ofta kaotiskt, särskilt innan krutet kom till kriget, och i högsta grad för de som stred till fots.
Förhoppningsvis var den bakom dig på din sida, och kanske den framför dig, men hur var det med den till höger eller vänster om dig på slagfältet?
Exakt, det måste ju ha hänt hur många gånger som helst i dessa slag att folk från samma sida slog ihjäl varandra
Citera
2024-12-11, 22:29
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ingen aning, men är inte uniform av något slag (exempelvis att alla har målat en stor grön kuk i ansiktet) nästan en förutsättning för att man ska kunna genomföra strider där alla på samma sida inte känner igen varandra ordentligt?
Haha började garva åt din kommentar där, men ja kanske var det så att de hade en Grön kuk målad i ansiktet, vem är du eller jag att säga att det inte var så
Citera
2024-12-11, 22:34
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Jo visst kan det vara så, men i ett totalt kaos på ett slagfält, om du vänder dig om och måste ta ett säg 3 sekunders beslut om du ska slå eller ej, och du ser en hjälm..

Varför ska du vända dig? Du står fastkilad i en formation med dina kamrater runt om dig.
Det var inte Hollywood-kaos. Det hade inte funkat.

Se till hur antikens greker stred i falanger, eller romare bakom sköldvägg, eller vikingar i fylking, eller den spanska tertion. Ser du något mönster?
Citera
2024-12-11, 22:37
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Varför ska du vända dig? Du står fastkilad i en formation med dina kamrater runt om dig.
Det var inte Hollywood-kaos. Det hade inte funkat.

Se till hur antikens greker stred i falanger, eller romare bakom sköldvägg, eller vikingar i fylking, eller den spanska tertion. Ser du något mönster?
Hmm nu tror jag du har sett för mycket filmer... Jag vet hur de slogs enligt den uppfattningen vi fått att de gjorde, men du tror inte att kaos kan har brutit ut i dessa slag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in