2024-12-11, 20:49
Medlem
Hej!

Satt och luskade lite en kväll och tittade på bolagsfakta om företaget jag jobbar på. Där ser jag att 12 bilar finns registrerade, vilket kändes konstigt då vi inte är så många som jobbar på firman. Två av dessa är av modell mopedbil och förmodligen tillhör de ägarens barn. Är detta okej rent lagligt? Tänker inte anmäla eller något, är mest nyfiken.
Citera
2024-12-11, 20:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paltbalt90
Hej!

Satt och luskade lite en kväll och tittade på bolagsfakta om företaget jag jobbar på. Där ser jag att 12 bilar finns registrerade, vilket kändes konstigt då vi inte är så många som jobbar på firman. Två av dessa är av modell mopedbil och förmodligen tillhör de ägarens barn. Är detta okej rent lagligt? Tänker inte anmäla eller något, är mest nyfiken.
Enbart lagligt om ägaren (alternativt barnen) betalar förmånsskatt för dessa.
Citera
2024-12-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Enbart lagligt om ägaren (alternativt barnen) betalar förmånsskatt för dessa.

Jag förstår. Vad är fördelen med att ha dessa registrerade på firman isåfall? Är väldigt oinsatt i företagsekonomi som du kanske märker.
Citera
2024-12-11, 21:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paltbalt90
Jag förstår. Vad är fördelen med att ha dessa registrerade på firman isåfall? Är väldigt oinsatt i företagsekonomi som du kanske märker.
Att firman står för inköp av bilen, garage, service och däck etc. Många företagare har mycket pengar i sina bolag och det är dyrt att ta ut lön för att kunna casha en bil själv. Då resonerar en del att det är billigare att lagligt betala förmånsskatt och låta bolaget äga bilen. Sen förekommer det också en hel del fusk med bilar som inte förmånsbeskattas.
Citera
2024-12-11, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Att firman står för inköp av bilen, garage, service och däck etc. Många företagare har mycket pengar i sina bolag och det är dyrt att ta ut lön för att kunna casha en bil själv. Då resonerar en del att det är billigare att lagligt betala förmånsskatt och låta bolaget äga bilen. Sen förekommer det också en hel del fusk med bilar som inte förmånsbeskattas.

Alright, då förstår jag. Tack för svar!
Citera
2024-12-11, 21:05
Medlem
Dom kanske använder dem i tjänsten? Tex delar ut reklam. Helt lagligt, men kanske bäst att föra mildagbok ändå
Citera
2024-12-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cliffanger
Dom kanske använder dem i tjänsten? Tex delar ut reklam. Helt lagligt, men kanske bäst att föra mildagbok ändå

Extremt osannolikt, inte den typen av företag som delar ut reklam om sig själv.
Citera
2024-12-11, 23:07
Medlem
Ägaren leasar den säkert (får lyfta halva momsen +en del andra avdrag) dock förmånsbeskattas, men det är billigare än att köpa privat troligen annars hade han nog gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in