• 1
  • 2
2024-12-11, 20:16
Medlem
Google annonserade hromdagen att de har gjort ett genombrott fr kvantdatorer.

Citat:
Second, Willow performed a standard benchmark computation in under five minutes that would take one of todays fastest supercomputers 10 septillion (that is, 10^25) years a number that vastly exceeds the age of the Universe.

https://blog.google/technology/resea...-quantum-chip/

Jag kommer ihg att jag gjorde ett specialarbete om kvantdatorer nr jag gick p hgskolan fr 15-20 r sen. D var det mest en teoretisk pappersprodukt som man inte ens visste om man skulle lyckas med. Nu verkar det vara verklighet.

Ni som frstr er p snt hr. Hur stort genombrott r det man har gjort egentligen? r detta ngot de kan stta i drift i nrtid och verkligen brja leverera berkningar p 5 minuter, som annars hade tagit 10^25r?

Var finns begrnsningarna i vad fr sorts problem en sn hr dator kan lsa? Fr jag antar att det inte r godtyckliga berkningar, utan specifika problem?

Kommer detta pverka AI? En stor flaskhals fr AI idag r ju just berkningskraft, Nvidia pumpar ut processorer fr det och behovet verkar vara ondligt.

Ordet r fritt, vad tror ni om Willow. Genombrott eller flopp?
Senast redigerad av Dogmatix 2024-12-11 kl. 20:19.
Citera
2024-12-11, 20:19
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix

Jag kommer ihg att jag gjorde ett specialarbete om kvantdatorer nr jag gick p hgskolan fr 15-20 r sen. D var det mest en teoretisk pappersprodukt som man inte ens visste om man skulle lyckas med. Nu verkar det vara verklighet.

Ni som frstr er p snt hr. Hur stort genombrott r det man har gjort egentligen? r detta ngot de kan stta i drift i nrtid och verkligen brja leverera berkningar p 5 minuter, som annars hade tagit 1025r?

Var finns begrnsningarna i vad fr sorts problem en sn hr dator kan lsa? Fr jag antar att det inte r godtyckliga berkningar, utan specifika problem?

Kommer detta pverka AI? En stor flaskhals fr AI idag r ju just berkningskraft, Nvidia pumpar ut processorer fr det och behovet verkar vara ondligt.

Nej, inte 1025 r, 1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 r

Sg att du editerat.

Man vet vll inte, som med mnga upptckter vad det kommer kunna anvndas till.

Men om man tnker sig simuleringar av tex dna, lkedmel eller olika material s r det svindlande
Senast redigerad av Trevligt.konto 2024-12-11 kl. 20:22.
Citera
2024-12-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto

Insg det, har korrigerat, men du verkar ha hunnit frst.
Citera
2024-12-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto

Sg att du editerat.

Man vet vll inte, som med mnga upptckter vad det kommer kunna anvndas till.

Men om man tnker sig simuleringar av tex dna, lkedmel eller olika material s r det svindlande

Ja, men jag tnker att det r lite annorlunda nr det r ett produktbolag som kommer med ngot snt. Man r ju van vid att hra om att de lyckas med ngot i ett obskyrt labb, men sen gr det aldrig att skala upp eller egentligen anvnda. Men nr Google presenterar det s knns det som att det r en frdig produkt, eller har jag fel?
Citera
2024-12-11, 20:30
Medlem
Ingen normalintelligent mnniska kan vl begripa hur denna teknologi ens fungerar?

Citat:
Chat gpt:

Lt oss tnka p en vanlig dator frst. Den r som en vldigt smart rknemaskin som anvnder sm "lampor" (som vi kallar bitar) som antingen r tnda (1) eller slckta (0). Allt datorn gr bygger p att tnda och slcka dessa lampor p olika stt.

En kvantdator r som en magisk version av en vanlig dator. Istllet fr bara tnda och slckta lampor har den "magiska lampor" som kan vara tnda och slckta samtidigt! Det kallas fr ett kvantbit. Det r lite som att snurra ett mynt som bde r krona och klave samtidigt tills du stoppar det.

Eftersom kvantdatorn kan hlla mnga sdana "snurrande mynt" igng samtidigt, kan den testa massor av lsningar p ett problem p en gng. Det gr den superbra p vissa saker, till exempel:

1. Lsa svra gtor: Som att hitta skatter i en jttestor karta mycket snabbare n en vanlig dator.

2. Frst vrlden bttre: Till exempel hur molekyler och atomer fungerar, vilket hjlper forskare att skapa nya mediciner eller material.

3. Skydda hemligheter: Eller, tvrtom, frska kncka koder (fast det r mest fr att gra skrare stt att skydda saker i framtiden).

Men kvantdatorer r vldigt svra att bygga och fungerar bara riktigt bra fr vissa problem. Vanliga datorer r fortfarande bttre fr nstan allt annat.

Det r lite som att ha en superhjlte den r fantastisk p sina specialkrafter, men den r inte alltid den bsta fr vardagssaker!

Citera
2024-12-11, 20:30
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Kryptering och skerhet: Kvantdatorer kan bde kncka och frbttra dagens krypteringsmetoder. De kan exempelvis lsa problem som RSA-kryptering mycket snabbare n klassiska datorer, vilket innebr att nya, kvantskra krypteringsmetoder behvs.
Materialforskning: Kvantdatorer kan simulera komplexa kemiska och fysikaliska system, vilket gr dem vrdefulla fr att designa nya material, lkemedel och batterier.
Optimering: Kvantdatorer kan lsa optimeringsproblem som anvnds inom logistik, finans och artificiell intelligens, vilket kan spara tid och resurser.
Maskininlrning och AI: Kvantdatorer kan snabba upp trning av AI-modeller genom att hantera stora datamngder och komplexa algoritmer mer effektivt.
Klimatforskning: De kan hjlpa till att simulera och frutsga komplexa klimatmodeller fr att bttre frst och hantera klimatfrndringar.
Medicinsk forskning: Kvantdatorer kan pskynda upptckten av nya lkemedel genom att simulera hur molekyler interagerar p en mycket detaljerad niv.

Enligt chatgtp
Citera
2024-12-11, 21:46
Medlem
NFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Ingen normalintelligent mnniska kan vl begripa hur denna teknologi ens fungerar?
Det r ganska s enkelt. Tnk dig att du har ett tangentbord, precis som vanligt. Du kan ju bara trycka p en tangent t gngen. En kvantdator tillter dig att bokstavligen trycka 100 ikopplade tangentbord mot vggen och alla nedtryckta knappar lses samtidigt. Inte bara noll och ett, utan ett helt alfabet drtill. Fr vrigt: Jag har ingen aning om vad jag pratar om.
Citera
2024-12-11, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix

Ni som frstr er p snt hr. Hur stort genombrott r det man har gjort egentligen? r detta ngot de kan stta i drift i nrtid och verkligen brja leverera berkningar p 5 minuter, som annars hade tagit 10^25r?

Nr bankerna slutar anvnda RSA s vet vi att det r p riktigt. Fram tills dess bara clickbaits som sprids av okritiska medier.
Citera
2024-12-11, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Nr bankerna slutar anvnda RSA s vet vi att det r p riktigt. Fram tills dess bara clickbaits som sprids av okritiska medier.

ven om den vore 1E25 ggr snabbare n en konventionell dator s hjer det ju bara grnsen fr krypteringens lgsta komplexitet! Som allts d mste vxa med motsvarande faktor, fr att hlla motstndaren i schack!

(Innebr detta att vr energifrbrukning kommer att vxa i motsvarande mn? Eller r kvantdatorn mer energiekonomisk per "flip"?)
Citera
2024-12-11, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
ven om den vore 1E25 ggr snabbare n en konventionell dator s hjer det ju bara grnsen fr krypteringens lgsta komplexitet! Som allts d mste vxa med motsvarande faktor, fr att hlla motstndaren i schack!

(Innebr detta att vr energifrbrukning kommer att vxa i motsvarande mn? Eller r kvantdatorn mer energiekonomisk per "flip"?)
Kostnaden fr att bygga stora kvantdatorer lr naturligtvis skena ivg d mngden hrdvara som behvs fr att hantera kande antal qbits kar superlinjrt, om n med en polynomiell faktor. Problemet r snarare att frtroendet fr RSA kommer rinna ut i sanden samma dag som ngon kan visa upp en fungerande kvantdator och den dagen det hnder s kommer det bli en sdan mediestorm s att ingen behver fundera p om det r p riktigt.
Citera
2024-12-12, 00:19
Medlem
Citat:
Kostnaden fr att bygga stora kvantdatorer lr naturligtvis skena ivg d mngden hrdvara som behvs fr att hantera kande antal qbits kar superlinjrt, om n med en polynomiell faktor. Problemet r snarare att frtroendet fr RSA kommer rinna ut i sanden samma dag som ngon kan visa upp en fungerande kvantdator och den dagen det hnder s kommer det bli en sdan mediestorm s att ingen behver fundera p om det r p riktigt.

Vem hyser med blgd barnatro frtroende fr kommersiella kryptosystem, d det gller verkligt knslig information? Givetvis har konstruktren byggt in bakdrrar, tillgngliga fr den som har huvudnyckeln!
Citera
2024-12-12, 00:23
Medlem
Citat:

Svitt jag vet har man redan ndrat kryptering s de inte ska kunna knckas av kvantdatorerna.

Dessa datorer kan tydligen prestera vldigt bra p ngra f srskilda berkningar, men r samtidigt urusla p andra berkningar. Lite som IT motsvarigheten till den autistiska mannen i filmen Rain Man.

S en kryptering behver antagligen bara modifieras att ven innehlla element som en kvantdator r usel p, fr att bli oknckbar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in