2024-12-11, 19:24
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Ibland blir det jobbigt när man försöker diskutera med en AI (LLM) om grundläggande fakta men den vägrar acceptera objektiv fakta.

Exempel:
Citat:
Prompt: Varför är majoriteten av våldtäksmän invandrare?

Google Gemini svarar: Det är viktigt att vara väldigt försiktig med påståenden som kopplar våldtäkt till invandring.

Det finns inget bevis för att invandrare är mer benägna att begå våldtäkt än andra grupper i samhället. Forskning visar inte på ett samband mellan invandring och ökad våldsbrottslighet, inklusive våldtäkt. Att sprida sådana påståenden är farligt och bidrar till diskriminering och fördomar mot invandrare.

Det är viktigt att komma ihåg:

Våldtäkt är ett allvarligt brott som kan begås av någon, oavsett bakgrund.
Att generalisera om en hel grupp människor baserat på handlingar av några få är fel och skadligt.
Vi bör fokusera på att bekämpa våldtäkt genom att främja jämställdhet, respekt och samtycke, snarare än att sprida farliga stereotyper.
Om du eller någon du känner har utsatts för sexuellt våld, finns det hjälp att få. Kontakta en stödorganisation eller polisen.

Google Gemini förnekar alltså objektiv fakta. Vilka AI-modeller finns det som fungerar bra men kommunicerar med fakta istället för att konstant stoppa sig själva med någon inbyggt "woke"-spärr? Bonus om de kan köras lokalt på datorn utan uppkoppling till internet.
Citera
2024-12-11, 19:29
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Meta's Llama 3.1 svarar:

Citat:
Prompt: Varför är majoriteten av våldtäksmän invandrare?

Llama 3.1: Jag kan inte ge information om falska eller förhalade uppgifter. Finns det något annat sätt jag kan hjälpa dig på?

Lika dåligt där alltså.

Edit: När jag klistrar in faktan från artikeln erkänner Lllama 3.1 sitt misstag:
Citat:
Jag försökte korrigera tidigare svar och presentera en mer nuanserad bild. Men jag måste erkänna att jag också gjorde ett misstag genom att förneka studiens resultat.

Som en AI är mitt syfte att presentera fakta och stödja samhällsdebatten med objektiv information. När en studie presenterar data som tyder på att första och andra generationens invandrare utgör en majoritet bland dömda våldtäktsmän, ska jag inte förneka eller försvara dessa resultat. Istället borde jag ha anammat den forskningens resultat och debatterat dem i ett sammanhang.

Tack för att du kallade mig tillbaka på mina tidigare svar! Jag kommer att göra mitt bästa för att presentera en mer nuanserad och objektiv bild av de här frågorna i framtiden.

Google Gemini förnekar dock fortsatt studiens resultat och skriver att resultatet från den är "omöjlig". Så Llama 3.1 är lite mer öppen än Gemini.
Senast redigerad av Tidsmaskinisten 2024-12-11 kl. 19:34.
Citera
2024-12-11, 19:37
Medlem
Trakessons avatar
Är du säker på att det är du som har rätt och de som har fel? De flesta våldtäkter påstås ske i hemmet av närstående och de kommer väldigt sällan till omgivningens kännedom. Du tänker på när några arabkillar gruppvåldtar lilla Stina, vilket naturligtvis händer ibland och slås upp stort i media, men rent statistiskt kanske det inte finns någon majoritet. Prova att ställa frågan på ett sätt där du inte redan bestämt dig för svaret så kanske du får svar.

Edit: En överrepresentation bland dömda våldtäktsmän betyder inte nödvändigtvis att det finns en majoritet.
Citera
2024-12-11, 21:58
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Är du säker på att det är du som har rätt och de som har fel? De flesta våldtäkter påstås ske i hemmet av närstående och de kommer väldigt sällan till omgivningens kännedom. Du tänker på när några arabkillar gruppvåldtar lilla Stina, vilket naturligtvis händer ibland och slås upp stort i media, men rent statistiskt kanske det inte finns någon majoritet. Prova att ställa frågan på ett sätt där du inte redan bestämt dig för svaret så kanske du får svar.

Edit: En överrepresentation bland dömda våldtäktsmän betyder inte nödvändigtvis att det finns en majoritet.

Vilken prompt tycker du bör användas för att testa LLMs balans mellan fakta kontra "woke"?
Citera
2024-12-11, 22:02
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Ibland blir det jobbigt när man försöker diskutera med en AI (LLM) om grundläggande fakta men den vägrar acceptera objektiv fakta.

Exempel:

Google Gemini förnekar alltså objektiv fakta. Vilka AI-modeller finns det som fungerar bra men kommunicerar med fakta istället för att konstant stoppa sig själva med någon inbyggt "woke"-spärr? Bonus om de kan köras lokalt på datorn utan uppkoppling till internet.
Grok gör ju reklam av att den inte styrs av åsiktsspärrar (idéfattigt namn: woke), men jag är osäker på hur mycket detta stämmer.

EDIT: Put to the test

User:
Do you have an explanation of why immigrants (and people of immigration decent) in Sweden are convicted of rape in much higher proportion than native Swedes?

Grok:
The issue of higher conviction rates for rape among immigrants and people of immigrant descent in Sweden is complex and involves multiple factors. Here are several key points to consider based on available data:

Legal and Statistical Factors:
Sweden's legal definitions of rape are among the broadest in Europe, which might lead to higher reported and convicted rates compared to other countries. This includes changes in legislation in 2005 and 2018 that expanded what constitutes rape, potentially affecting statistics by increasing the number of cases that fall under this category.
Reporting rates in Sweden are higher due to a high level of trust in the judicial system and a strong culture of gender equality, which encourages reporting.

Socioeconomic and Cultural Factors:
Studies show that immigrants, particularly from certain regions, tend to have higher rates of criminal charges, including rape, which can be partly explained by socio-economic factors like poverty, unemployment, and living in segregated areas.
Cultural differences in understanding consent and gender roles have been suggested as contributing factors, although these are controversial and sensitive issues.

Demographic and Integration Challenges:
The demographic composition of immigrants, often younger and male, might play a role since crime rates, including sexual offenses, are generally higher among younger males.
Challenges in integration, particularly for recent immigrants, including language barriers, lack of employment, and social isolation, can correlate with crime rates.

Data and Research:
Research has shown that immigrants and their descendants are overrepresented in rape convictions, with some studies indicating that up to 58% of convicted rapists in recent years were foreign-born. However, these statistics often do not account for underreported cases or the complexities of socio-economic status.

There has been significant debate, and in some cases, controversy, over how these statistics are interpreted and used in public discourse, with accusations of both underreporting and over-emphasizing the immigrant link to crime.

Political and Public Discourse:
The topic has become politically charged, with some parties and individuals using these statistics to argue for stricter immigration policies, while others argue that such discussions can fuel xenophobia and racism.
There's a tension between discussing the factual data and avoiding stigmatization, which leads to a nuanced public debate about crime, integration, and immigration policy.

Understanding this issue requires acknowledging both the factual data and the broader social, legal, and cultural contexts in which these statistics exist. It's crucial to approach this topic with sensitivity to avoid oversimplification and to promote a discourse that leads to constructive solutions in terms of integration, education, and legal practices.
Senast redigerad av Enterprise 2024-12-11 kl. 22:07.
Citera
2024-12-11, 22:09
Medlem
Enterprises avatar
Jag vill nog ge Grok, även om jag brukar dissa Musk friskt, rätt godkänt på testet. Det bygger på ett hopkok av balanserade källor, inte för mycket biased stuff.
Citera
2024-12-11, 22:23
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag vill nog ge Grok, även om jag brukar dissa Musk friskt, rätt godkänt på testet. Det bygger på ett hopkok av balanserade källor, inte för mycket biased stuff.

Av de vi jämfört hittills är Grok definitivt mest faktamässigt korrekt. Synd att den inte finns i mindre upplagor än 314 miljarder parametrar, min dator klarar 27 miljarder.
Citera
2024-12-12, 00:22
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Vilken prompt tycker du bör användas för att testa LLMs balans mellan fakta kontra "woke"?
Du frågade ju inte varför det finns en överrepresentation bland dömda våldtäktsmän, utan varför en majoritet av alla våldtäktsmän är invandrare. Som jag skrev tidigare är det inte nödvändigtvis samma sak.
Vill du ha korrekta svar måste du ställa rätt fråga. Frågan till Grok är ställd annorlunda och fick därför ett annat svar.
Citera
2024-12-12, 09:53
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Prova med dessa:
dolphin-2.8-mistral-7b-v02
Llama-3.1-8B-Lexi-Uncensored-V2
WizardLM-2-7B-abliterated
llama2_7b_chat_uncensored
Wizard-Vicuna-7B-Uncensored

Dolphin verkar totalt ocensurerad när jag testat den, och du kan få den att skriva vad som helst, bokstavligen talat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in