För ett drygt år sedan ärvde jag en Skoda 2014. Vid kallt och fuktigt väder blir vindrutan immig på ett sätt som inte bara går att torka bort. Det kan ta 10-15 minuter med varmluft på innan det går att se ut genom rutan. Har försökt att torka med både torrt och vått, men någon sorts beläggning finns fortfarande kvar. Detta gäller på insidan. Inga andra rutor har detta, endast vindrutan.
Nyss byttes vindrutan på inrådan av en välkänd bilglasfirma - eller - byttes den verkligen? Samma "hinna" finns fortfarande kvar! Jag var inne på samma firma igen igår och fick rutan ordentligt avtorkad med någon kemisk lösning.
Jag har inte fått något svar på VAD det är som sitter på rutan, men antar att glasfirman var pigga på att byta rutan för att få in lite kosing. Och nu funderar jag på OM de verkligen bytte rutan, eftersom jag inte märker någon skillnad?! Känns inte kul att eventuellt ha blivit blåst på ett par tusenlappar och ändå ha kvar samma problem.
Någon som upplevt detta? Vad kan det bero på, vad kan man göra åt det, och kan man lita på bilglasfirman?
Senast redigerad av Suecote 2024-12-11 kl. 12:45.
Problem med värmepaketet? Låter exakt som problem som uppstår av glykol när det läckt in i bilen via värmepaketet. Även om man byter värmepaketet eller ordnar läckan så kan det vara ett helvete att få bort då det sugit in eller läckt in i kanaler där luften går som sedan blåses på rutan.
Det är så det fungerar. Det du INTE skall göra är att ta en trasa eller papper och torka av rutan inifrån när den är dimmig. Det kommer bli ränder och beläggning som gör att sikten blir katastrofalt dålig. Du vrider upp värmen och sedan sätter du vredet på "framruta" Så försvinner det när det blir varmt. Vill du att det skall vara klar sikt direkt så får du installera en kupévärmare och blåsa värme i bilen innan du startar den.
Försvinner kylarvätska? Jag hade en läcka på värmepaketet.
Fungerar dräneringen av vattnet som rinner ner från utsidan på vindrutan.
Mellan motorrum och torpedväggen finns ju ett "dike" med avlopp. Löv och skräp hamnar där och tätar avloppet och det samlas vatten i diket som tas in i bilen med värmefläkten.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!