• 1
  • 2
2024-12-11, 10:50
Medlem
bulten2.0s avatar
Hej flashback!
I somras blev jag tagen för drograttfylla då jag blev tagen och hade cannabis i blodet. Dåligt val självklart, och behöver inte någon moralisering. Det jag däremot skulle behöva hjälp med, är lite info om hur det går till med tester. Jag fick indraget i 12 månader, och har förstått att jag kan ansöka om ny lämp efter halva tiden. Då tar de beslut om jag ska göra tester eller ej. Jag är ganska säker på att jag kommer behöva göra det dock. Testas det enbart för cannabis? Jag har lagt av med alla olagliga preparat sedan jag blev ertappad. Men tycker dock om att ta en öl eller två. Kollar dom alla substanser? Alkohol inkluderat? Eller bara ämnet/drogen man hade i blodet när man åkte dit?

Ha det fint!
Citera
2024-12-11, 10:57
Medlem
Hur länge hade du kortet?
Citera
2024-12-11, 11:11
Medlem
bulten2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Hur länge hade du kortet?

Haft körkort cirka 11 år.
Citera
2024-12-11, 11:11
Medlem
Om det ej var alkoholrattfylla så kollar dom ej alkohol. Blod/urinprov blir det efter andra preparat.
Citera
2024-12-11, 11:16
Medlem
bulten2.0s avatar
Skall även tilläggas att jag hade en väldigt mörk period tiden efter händelsen, och mådde psykiskt väldigt dåligt. Var in på psykakuten dagarna efter och la korten på borden, kändes rätt då. Sa att jag rökt mycket och även druckit ett par öl (bokstavligt) efter jobbet, flera dagar i veckan. Ser på min 1177 att dom skrivit in ”Skadligt bruk av alkohol” eller liknande. Är det något som transportstyrelsen ser? Och kan de isåfall bestämma sig för att även göra alkoholtester? Jag klarar mig utan alkohol, dricker enbart någon/ett par dagar i veckan och absolut inga stora mängder. Men tänker om man bör hålla sig helt nykter för att vara säker att det inte blir några bekymmer?
Citera
2024-12-11, 11:35
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulten2.0
Hej flashback!
I somras blev jag tagen för drograttfylla då jag blev tagen och hade cannabis i blodet. Dåligt val självklart, och behöver inte någon moralisering. Det jag däremot skulle behöva hjälp med, är lite info om hur det går till med tester. Jag fick indraget i 12 månader, och har förstått att jag kan ansöka om ny lämp efter halva tiden. Då tar de beslut om jag ska göra tester eller ej. Jag är ganska säker på att jag kommer behöva göra det dock. Testas det enbart för cannabis? Jag har lagt av med alla olagliga preparat sedan jag blev ertappad. Men tycker dock om att ta en öl eller två. Kollar dom alla substanser? Alkohol inkluderat? Eller bara ämnet/drogen man hade i blodet när man åkte dit?

Ha det fint!

Om du tittar i de 76 trådar som redan finns i ämnet så hittar du kanske något som du har nytta av.

https://www.flashback.org/sok/Drograttfylla?f=26
Citera
2024-12-11, 11:39
Medlem
Okej, ja 12 mån spärrtid då får du tillbaka det, 1år (jäpp, mysko) eller mer så är det jobbigare.

De tar ingen hänsyn till om man behöver det till jobb etc, tyvärr, alkolås ok för 'lagligt' samt stålar in i kassan.

Får skriva ett yttrande, engångsföreteelse ja det som du beskrev har du någon 'myndighetsperson' som kan intyga det är det guld, annars någon 'pålitlig' i din närhet som kan intyga att du är skötsam.

Att lämna prover är lite som att ge bort stålar till föga nytta efter 6mån (har någon en annan synpunkt där är det intressant att höra dock) skicka in underlag så det blir behandlat INNAN dessa 12mån passerat och håll ut så länge, tiden går rätt fort om det är till någon tröst.

Håll kortet sen och måendet väl nu och i framtiden, kämpa på och håll dig på banan så löser allt sig.
Citera
2024-12-11, 11:47
Medlem
bulten2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Okej, ja 12 mån spärrtid då får du tillbaka det, 1år (jäpp, mysko) eller mer så är det jobbigare.

De tar ingen hänsyn till om man behöver det till jobb etc, tyvärr, alkolås ok för 'lagligt' samt stålar in i kassan.

Får skriva ett yttrande, engångsföreteelse ja det som du beskrev har du någon 'myndighetsperson' som kan intyga det är det guld, annars någon 'pålitlig' i din närhet som kan intyga att du är skötsam.

Att lämna prover är lite som att ge bort stålar till föga nytta efter 6mån (har någon en annan synpunkt där är det intressant att höra dock) skicka in underlag så det blir behandlat INNAN dessa 12mån passerat och håll ut så länge, tiden går rätt fort om det är till någon tröst.

Håll kortet sen och måendet väl nu och i framtiden, kämpa på och håll dig på banan så löser allt sig.

Men om de nu begär att jag ska lämna prover efter sex månader, då är väl det ett måste för att få tillbaks kortet efter ett år?
Citera
2024-12-11, 11:52
Medlem
bulten2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Om du tittar i de 76 trådar som redan finns i ämnet så hittar du kanske något som du har nytta av.

Du, det har jag gjort. Och kan inte hitta en tråd som passar in på min frågeställning. Men länka gärna till en du som vet!
Citera
2024-12-11, 11:57
Medlem
bulten2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Min frågeställning, kort och gott: jag har indraget körkort, 95% säker att jag kommer behöva göra prover pga cannabis eftersom det var det jag hade i blodet, och torskade på. Kommer de även kolla efter alkohol på dessa prover?
Citera
2024-12-11, 11:59
Medlem
bulten2.0s avatar
Har Transportstyrelsen rätt att se mina journaler? Vem kontaktar de för att förstå min historik inom sjukvården? Tänker hur de annars fattar beslut om man behöver lämna prover eller ej. Hört folk som åkt dit på drograttfylla men inte behövt lämna, och andra som behövt. Hur grundar dom sitt val?
Senast redigerad av bulten2.0 2024-12-11 kl. 12:22.
Citera
2024-12-11, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbli
Om det ej var alkoholrattfylla så kollar dom ej alkohol. Blod/urinprov blir det efter andra preparat.

Säker på det? Har själv lämnat prover för alkohol men fick även lämna för droger vilket är inget jag använder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in