• 1
  • 2
2024-12-11, 00:14
Medlem
Jag har hamnat i en situation dr jag behver ett personnummer p en person fr att kunna starta ett rende mot Kronofogden.

Jag bistr en nra vn som i sin perifera nrhet haft en person som ftt lna en summa pengar men som nu gtt under jorden och underlter att betala. Tidigare saker i personens liv har givit personen mjligheten att f skyddad identitet och med detta har personen nu trott sig skaffa ett get-out-of-jail-freecard gllande skulder och andra taganden frn sitt "gamla liv".

Fr att starta ett rende hos Kronofogden behver vi personens fullstndiga personnummer vilket vi inte har och inte fr av Skattemyndigheten - d personen har skyddad identitet numera. Kronofogden lser all kontakt och vi r ointresserade av det, men vi behver ett fullstndigt personnummer.

Nu har jag sett att personen r frekommande i Lexbase. S min frga lyder, om jag investerar 129 kr, kommer jag att f fatt i det fullstndiga personnumret d? Jag har ingen erfarenhet av att f fram info frn Lexbase.

Tack p frhand.
Citera
2024-12-11, 00:48
Medlem
Om kronofogden skter all kontakt s behver du inte hjlp med ett personnummer. Om personen har skyddad identitet s kommer det att framg i domen. Men det finns andra stt att ta reda p det.
Citera
2024-12-11, 00:50
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Frmodligen r personnumret maskerat i alla handlingar.
Citera
2024-12-11, 00:58
Medlem
har man ens kvar sitt gamla p-nr
Citera
2024-12-11, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
har man ens kvar sitt gamla p-nr
De tillfllen d vi kommit i kontakt med personer med skyddad identitet s har personnummer gtt att se komplett, men dremot inget annat, sledes vare sig namn eller adress. S personnummer borde g att f via Skatteverket.
Citera
2024-12-11, 03:22
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-man
Jag har hamnat i en situation dr jag behver ett personnummer p en person fr att kunna starta ett rende mot Kronofogden.

Jag bistr en nra vn som i sin perifera nrhet haft en person som ftt lna en summa pengar men som nu gtt under jorden och underlter att betala. Tidigare saker i personens liv har givit personen mjligheten att f skyddad identitet och med detta har personen nu trott sig skaffa ett get-out-of-jail-freecard gllande skulder och andra taganden frn sitt "gamla liv".

Fr att starta ett rende hos Kronofogden behver vi personens fullstndiga personnummer vilket vi inte har och inte fr av Skattemyndigheten - d personen har skyddad identitet numera. Kronofogden lser all kontakt och vi r ointresserade av det, men vi behver ett fullstndigt personnummer.

Nu har jag sett att personen r frekommande i Lexbase. S min frga lyder, om jag investerar 129 kr, kommer jag att f fatt i det fullstndiga personnumret d? Jag har ingen erfarenhet av att f fram info frn Lexbase.

Tack p frhand.

Namn och/eller personnummer kommer med strsta sannolikhet vara maskat och frunderskning ens finns att tillg genom Lexbase, tror knappast dom gr sig omaket att hmta ut handlingar p plats nr det krvs.

Annars frstr jag inte varfr ni inte bara tar hjlp av just Kronofogden, dom har skert nn avdelning som har mandat att diskutera med skatteverkets avdelning fr skyddspersoner.

Sen vad du menar med mjlighet att f skyddad identitet och nn slags infantil tanke att folk p s stt skulle kunna komma undan skulder r bara mrkligt. Tnker du verkligen s mycket som du egentligen kan?
Citera
2024-12-11, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Namn och/eller personnummer kommer med strsta sannolikhet vara maskat och frunderskning ens finns att tillg genom Lexbase, tror knappast dom gr sig omaket att hmta ut handlingar p plats nr det krvs.

Annars frstr jag inte varfr ni inte bara tar hjlp av just Kronofogden, dom har skert nn avdelning som har mandat att diskutera med skatteverkets avdelning fr skyddspersoner.

Sen vad du menar med mjlighet att f skyddad identitet och nn slags infantil tanke att folk p s stt skulle kunna komma undan skulder r bara mrkligt. Tnker du verkligen s mycket som du egentligen kan?

Kronofogden har svarat att de inte kan hjlpa till utan personnummer. Dremot r det inget hinder att personen har skyddad identitet, men du mste ha personnumret till att brja med.

Jag har inte sagt att skyddad identitet r ett stt att komma undan skulder, utan det r bara en "bonus". Personen har haft andra i sin nrhet som gjort saker som lett till den skyddade identiteten. Det har givetvis inget med (de nya) skulderna att gra.
Citera
2024-12-11, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De tillfllen d vi kommit i kontakt med personer med skyddad identitet s har personnummer gtt att se komplett, men dremot inget annat, sledes vare sig namn eller adress. S personnummer borde g att f via Skatteverket.

Skatteverket (folkbokfringen) ser inte personen i sina register nr de sker p namn/adress/fdelsedatum. Sker de dremot p en ett barn till personen fr de upp att den hr frldern har skyddad identitet. Jag r helt ointresserad av adressen, jag vill bara ha de fyra sista siffrorna fr att ppna ett rende hos Kronofogden.
Citera
2024-12-11, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Om kronofogden skter all kontakt s behver du inte hjlp med ett personnummer. Om personen har skyddad identitet s kommer det att framg i domen. Men det finns andra stt att ta reda p det.

Problemet r att Kronofogden sger sig inte vilja ta i rendet utan ett komplett personnummer. Jag vet att personen har skyddad identitet, detta genom att be Folkbokfringen ska p ett barn till personen, som d hade en notering att den hr frldern hade skyddad identitet. Nr de sker p personen med namn/fdelsedatum/senast knda adress fr de ingen trff alls (tminstone inte som de sger till mig).
Citera
2024-12-11, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-man
Kronofogden har svarat att de inte kan hjlpa till utan personnummer. Dremot r det inget hinder att personen har skyddad identitet, men du mste ha personnumret till att brja med.

Jag har inte sagt att skyddad identitet r ett stt att komma undan skulder, utan det r bara en "bonus". Personen har haft andra i sin nrhet som gjort saker som lett till den skyddade identiteten. Det har givetvis inget med (de nya) skulderna att gra.

Vad vet du om denna person?
Vet du vilken skola personen har gtt p?
G d dit och begr kopia p betyg.

Vet du om personen har kpt hus och var?
Begr kopia p kpet av Lantmteriet.

Vet du om personen har kpt eller slt en bil tidigare?
Begr kopia p garverltelsen (fungerar dock inte om gjorts med app).
Citera
2024-12-11, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Vad vet du om denna person?
Vet du vilken skola personen har gtt p?
G d dit och begr kopia p betyg.

Vet du om personen har kpt hus och var?
Begr kopia p kpet av Lantmteriet.

Vet du om personen har kpt eller slt en bil tidigare?
Begr kopia p garverltelsen (fungerar dock inte om gjorts med app).

Skola r intressant, det ska jag titta p, tror det finns lite info i alla fall. Hus misstnker jag att sociala myndigheter r inblandade. Tidigare adressen r ett hyrt hus p en gigantisk jordbruksfastighet, den nya bostaden gs av ngon som bor lngt drifrn. Jag misstnker att skyddsbehovet r "p riktigt" men personen har allts delat med sig av adressen till personen som sts i skuld till. S det r uppenbart att skyddsbehovet inte gller min vn. Vi vill bara ha 4 sm ynkliga siffror fr att starta ett rende.

Jag ska kolla om det finns ngra gamla bilder p en bil dr det kan finnas ett reg-nr exempelvis. Tack fr tips.
Citera
2024-12-11, 13:23
Medlem
Lexbase brukar vl ha domarna tillgngliga i pdf-format. I en dom dr en person med skyddad identitet r part s brukar det st under respektive rubrik fr part (mlsgande tex) *personnummer* + "personuppgift skyddad". S du borde definitivt f fram informationen genom att ladda ner domen om det nu r s att namnet r skbart p Lexbase.

Men fr att spara 129 kr s kan du ringa till den domstol dr domen avkunnats och be att f den verskickad, testa nrmaste tingsrtt dr personen bor/bodde. Det r gratis och du behver inte uppge ngon annan information om dig sjlv n mailadressen du vill ha det skickat till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in