2024-12-10, 23:56
Medlem
Var inne på Myrorna en gång tillsammans med en tjej jag träffade då hon hade fått för sig att man kan fynda där. Jag handlar aldrig kläder på såna ställen. Hur som helst. Ganska omgående efter att jag kommit in där känner jag hur det börjar klia. Varför är det så?
För någon vecka sedan hade jag vägarna förbi Myrorna och fick för mig att jag skulle gå in där och titta lite, men började återigen klia ganska snabbt.

Har även märkt av ibland när jag exempelvis sitter på en offentlig fåtölj eller stol att jag kan börja klia efteråt. Exempelvis om man haft vägarna förbi ett bibliotek för att låna en bok. Då har det ju suttit någon där som kontaminerat platsen med sitt äckel.

Varför blir det så? Vad är det som gör att det kliar? Nej det är inte psykologiskt.
Citera
2024-12-10, 23:58
Moderator
Maviels avatar
De tvättar ju allt... så jag tror att det faktiskt i mångt och mycket är psykologiskt. Även om det inte är vad du vill höra.

Hade det varit något där som orsakat det - så hade det ju ändå tagit tid innan ohyran eller vad månne vara attackerade dig. Så det börjar inte momentant klia.
Citera
2024-12-10, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
De tvättar ju allt... så jag tror att det faktiskt i mångt och mycket är psykologiskt. Även om det inte är vad du vill höra.

Nej men det är inte det. Det är verkligen så att det börjar klia. Det är mycket gammalt skit där. Inte endast kläder. Sen kanske det finns partiklar i gamla tyger som inte försvinner när de tvättar?
Citera
2024-12-11, 00:01
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Nej men det är inte det. Det är verkligen så att det börjar klia. Det är mycket gammalt skit där. Inte endast kläder. Sen kanske det finns partiklar i gamla tyger som inte försvinner när de tvättar?

Absolut men du behöver ju ändå bli exponerad lite innan klådan börjar komma. Kommer klådan bara du går in där så känns det psykologiskt.
Citera
2024-12-11, 00:01
Medlem
Citat:
Var inne på Myrorna en gång tillsammans med en tjej jag träffade då hon hade fått för sig att man kan fynda där. Jag handlar aldrig kläder på såna ställen. Hur som helst. Ganska omgående efter att jag kommit in där känner jag hur det börjar klia. Varför är det så?
För någon vecka sedan hade jag vägarna förbi Myrorna och fick för mig att jag skulle gå in där och titta lite, men började återigen klia ganska snabbt.

Har även märkt av ibland när jag exempelvis sitter på en offentlig fåtölj eller stol att jag kan börja klia efteråt. Exempelvis om man haft vägarna förbi ett bibliotek för att låna en bok. Då har det ju suttit någon där som kontaminerat platsen med sitt äckel.

Varför blir det så? Vad är det som gör att det kliar? Nej det är inte psykologiskt.

Det är klart som fan att det är psykologiskt. Vad är det som gör att du bedömer att det inte är det?
Citera
2024-12-11, 00:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Vägglöss. Känner en tjej som brukade köpa alla möbler på Myrorna och hon fick världens infestation av vägglöss i hemmet.
Citera
2024-12-11, 00:23
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Nej det är inte psykologiskt.
Hur ver du att det inte är psykologiskt?
det verkar ju vara den mest sannolika förklaringen?
Citera
2024-12-11, 00:33
Medlem
det kanske är du som är extra känslig för främmande kryp
alt. att du är redigt infekterad med främmande kryp , som du av nån anledning inte lider av när du är hemma, eller på Ikea

kan ju vara något med ditt tankesätt också, som tidigare nämnts. du kanske har fördomar gentemot second hand och fått för dig att det ska klia
Citera
2024-12-11, 00:48
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Klart det är psykologiskt. Du har förutfattade meningar om second hand och offentliga platser. Du har redan bestämt på förhand att det är äckligt.
Citera
2024-12-11, 08:28
Medlem
Om du får utslag i form av urtikaria, kliande röda ögon eller nysningar så kan det röra sig om (damm)kvalsterallergi. Vore inte helt osannolikt på en second hand.

Men med största sannolikhet är det psykogent eftersom du känner det i vitt skilda situationer där din hud inte kommer i kontakt med något allergen. Detta i kombination med din avsmak för offentliga miljöer och frånvaron(?) av fysiska symptom tyder på att det är psykogent. Har du fobi för vägglöss eller liknande så kan det säkert börja klia när du tänker på dem i dessa sammanhang.
Citera
2024-12-11, 10:46
Avstängd
AbstinentKanins avatar
Citat:

Damm. Är man allergisk mot det börjar det klia
Citera
2024-12-19, 14:02
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:

Så kan det bli för mig med när jag setat på en offentlig soffa/stol. Offentliga toaletter ska vi inte prata om! Ska mycket till innan jag använder en sån.

Samma med varje gång jag målar naglarna. Tro på fan att man blir kissnödig eller att det det klias på en fläck på huvudet. Störande! Så jag tror att det mer sitter i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in