Skitjobb verkar det finnas gott om. Vissa är bra betalt, vissa är dåligt betalt. Det som avgör om det är ett skitjobb är inte lönen, än fast den oftast brukar vara låg. Men inte lägst dock.
Jag har pratat med vissa personer som finns i närheten kring mig. Alla dessa har berättat att vissa företag ska man helst undvika. För det är riktiga skitiga jobb. Det dom nämner är följande:
Jag har nämligen haft ett sådant jobb. Jag bytte till ett annat jobb och allt blev bara bättre. Jag tyckte dock inte att mitt "skitjobb" var så hemskt dock. Troligtvis för att jag var bara där i 1.5 år.
Det jag har kommit fram till är att det som gör jobbet till ett skitjobb, än att dom anställda är skit. Skitfolk helt enkelt. Skit dras till skit.
Men stämmer detta verkligen?
Varför blev dom skit? Eller är dom inte skit?
Vem skapade allt detta?
Kan ni dela med er av era erfarenheter om ett jobb som hade en speciell företagskultur som skapade skit medvetet, eller omedvetet?
Jag har pratat med vissa personer som finns i närheten kring mig. Alla dessa har berättat att vissa företag ska man helst undvika. För det är riktiga skitiga jobb. Det dom nämner är följande:
- Chefen är okunnig och värdelös på sina uppgifter
- Arbetskolegorna är bråkiga
- Giftig miljö där dom anställda är lömska
- Fokus på kvantitet istället för kvalitet.
- VD:n är naiv och berättar bara drömmar och visioner på möterna - Inget uppfylls.
- Företaget är dumsnålt - Sparar in på det absolut viktigaste så produktionen tar längre tid
- Jobbet tillhör produktion - Dom på "golvet" får slava extra hårt.
- Dom som har jobbat där länge är helt omöjligt att förstå något annat än det som dom lärde sig för 20 år sedan - Skriker så fort det blir ändring
- Defekt personal t.ex. ticks, adhd, aggressionsproblem, mystisk gångstil
- Cheferna sparkar sina anställda för minsta lilla kursnedgång på aktiemarknaden
Jag har nämligen haft ett sådant jobb. Jag bytte till ett annat jobb och allt blev bara bättre. Jag tyckte dock inte att mitt "skitjobb" var så hemskt dock. Troligtvis för att jag var bara där i 1.5 år.
Det jag har kommit fram till är att det som gör jobbet till ett skitjobb, än att dom anställda är skit. Skitfolk helt enkelt. Skit dras till skit.
Men stämmer detta verkligen?
Varför blev dom skit? Eller är dom inte skit?
Vem skapade allt detta?
Kan ni dela med er av era erfarenheter om ett jobb som hade en speciell företagskultur som skapade skit medvetet, eller omedvetet?