• 1
  • 2
2024-12-10, 16:57
Medlem
Hej,
Jag bor i en bostadsrätt och när jag köpte den så fanns där ingen handdukstork i badrummet. Nu många många år senare så vill de installera en i mitt badrum för de behövde byta ut alla vattenburna mot el.

Jag sa att jag inte har en och vill inte ha en. Det var ok och jag behövde inte bekymra mig över det.
Nu flera veckor senare så får jag det här:
" Styrelsen har funderat ett varv till på det här med handukstorken och önskar att du får en installerad i ditt badrum. Detta ifall den som flyttar in efter dig önskar ha en. Om du inte tycker du behöver värmen så kan du bara ha den avstängd och själva handdukstorken och installationen kostar dig inget då det är föreningen som har beslutat detta. "

Jag vill inte ha en för jag har ett litet badrum och jag vill inte de ska förstöra mitt kakel. Det kommer förmodligen också sänka värdet på lägenheten.

Det känns som jag har all rätt att neka dem?
Citera
2024-12-10, 17:03
Medlem
Börja med att läsa vad som står i stadgarna.
Citera
2024-12-10, 17:05
Medlem
EdwardStenhards avatar
Det är väl bara att de förbereder så att bara är att koppla in en när och om det nu skulle bli aktuellt, fast att de inte installerar den?
Citera
2024-12-10, 17:15
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse86

Jag vill inte ha en för jag har ett litet badrum och jag vill inte de ska förstöra mitt kakel. Det kommer förmodligen också sänka värdet på lägenheten.

Det kommer att höja värdet, eller rättare sagt, dess frånvaro kommer att sänka det. Handdukstork är standard.
Du får den utan att betala, ser inte problemet. Det är dessutom inte ditt kakel, utan föreningens.
Citera
2024-12-10, 17:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse86
Hej,
Jag bor i en bostadsrätt och när jag köpte den så fanns där ingen handdukstork i badrummet. Nu många många år senare så vill de installera en i mitt badrum för de behövde byta ut alla vattenburna mot el.

Jag sa att jag inte har en och vill inte ha en. Det var ok och jag behövde inte bekymra mig över det.
Nu flera veckor senare så får jag det här:
" Styrelsen har funderat ett varv till på det här med handukstorken och önskar att du får en installerad i ditt badrum. Detta ifall den som flyttar in efter dig önskar ha en. Om du inte tycker du behöver värmen så kan du bara ha den avstängd och själva handdukstorken och installationen kostar dig inget då det är föreningen som har beslutat detta. "

Hur ska en handdukstork dra ner värdet på din lägenhet?
Be dem sätta upp den och om du inte vill använda den så gör inte det.
Citera
2024-12-10, 17:37
Medlem
Handuktork är även ett "element" och inte enkom för handdukar.
Citera
2024-12-10, 17:44
Medlem
Dulces avatar
Varför skulle sänka värdet? Det borde väl höjas? Jag tror de flesta uppskattar att ha de installerat.
Citera
2024-12-10, 17:46
Medlem
Jordgubbes avatar
Lite lustigt projekt eftersom vad är på insidan är din ensak. Vad skall de få elen från, lång förlängningssladd eller djupt ingrepp i ditt kakel?
Citera
2024-12-10, 17:57
Medlem
Så vi utgår från att du inte har ett element i badrummet nu Har du det måste dom ju ändå mecka med det befintliga Har du inte det blir det ju också ett element om man vill som ju kan vara mysigt
Citera
2024-12-10, 18:03
Medlem
DieselnDusts avatar
Till och med jag förstår att det är proffesionella som ska installera/skruva fast torken och använder således rätt verktyg avsett för kakel. Blir bra det där ska du se.
Citera
2024-12-10, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det kommer att höja värdet, eller rättare sagt, dess frånvaro kommer att sänka det. Handdukstork är standard.
Du får den utan att betala, ser inte problemet. Det är dessutom inte ditt kakel, utan föreningens.

Kakel är ytskikt och normalt br-innehavarens ansvar och inte föreningens (kan ju skilja i stadgar men detta är det vanligaste)
Citera
2024-12-10, 18:18
Medlem
Kaklet kommer återställas av fackmän som vet vad de gör. De kommer inte förstöra någonting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in