2024-12-11, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monarscoot
Det är så jävla svårt för att horungar inte fattar att det är en jävla massa parametrar man behöver veta. Storlek, antal sidor, inbindning, papper, utfallande bilder osv. Men framförallt vill man ta en titt på originalet för att se om det är ännu en idiot som gjort det i word med coola neonfärger och bilder i 72 dpi.
Well, de flesta sidor som trycker böcker har alla sådana beräkningar när man skapar boken online, samt varning om upplösning är för låg.

Måste bli en jävla massa onödig kontakt med kunder om alla ska ta kontakt och mejla deras filer
Citera
2024-12-11, 09:50
Medlem
Print-on-demand är vad du är ute efter. Det betyder att ett nytt exemplar av boken trycks upp varje gång nån beställer ett, i stället för att man trycker upp en hel upplaga och lägger på lager. Priset per exemplar blir detsamma, oavsett hur många exemplar man trycker upp (bortsett från startavgiften).
Publit är stora på print-on-demand, och på deras hemsida (https://www.publit.com) kan du räkna på vad din bok kostar.
Har du bilder i färg måste dessa vara i CMYK-läge, vilket ordbehandlingsprogram inte brukar klara av. Så om du har gjort boken i ett ordbehandlingsprogram behöver du konvertera den till CMYK först, med exempelvis Acrobat Pro. Bättre är att göra den från början i ett layoutprogram som InDesign eller Scribus.
Citera
2024-12-11, 11:22
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Vad betalade du för en bok då?

Något som är riktigt sjukt oavsett företag nästan är när dom ber mig kontakta dom, då tappar jag intresset.

Hur jävla svårt är det att skriva exempelpriser egentligen?

Jag minns bara att det var ganska billigt för att va en julklapp. Kanske 200:- för en svartvit pocket i A-format (110x180 mm). Detta var dock 2016 så priserna kan ha dubblats.
Citera
2024-12-11, 18:53
Medlem
Monarscoots avatar
Citat:
Well, de flesta sidor som trycker böcker har alla sådana beräkningar när man skapar boken online, samt varning om upplösning är för låg.

Måste bli en jävla massa onödig kontakt med kunder om alla ska ta kontakt och mejla deras filer

Ja, det är säkert mycket mer automation i dag än när jag höll på. Det är väl bara företag som är nischade mot privatpersoner som tar emot dessa beställningar nu för tiden.
Citera
2024-12-12, 19:07
Medlem
Citat:
Nu är det ju så din lilla horunge att alla företag inte är lika bra.
Precis som att skor i storlek 45 finns i olika kvalité och pris så gör även bilder/boktryck det.
Vissa företag har bättre rykte än andra.
nu är det så din lilla idiot att de företag som ÄR riktig bra kommer du säga är för dyra...
Så det spelar ingen roll vad vi säger - du har inte råd ändå.
Men visst - offset, stokastiskt raster och franskt band.
Kolla med STIBO.se
Citera
2024-12-12, 19:22
Medlem
Citat:
Haha, skulle förolämpa dig men dedär var ju faktiskt kul.
Horunge, då menade jag ju det don ett skälsord, men kanske ta med en horunge i texten med 😆
Förutom att du blev ägd, hittade du något passande?

Beställde en del trycksaker från Print24 en gång i tiden, alltid med mycket gott resultat, bra priser och väldigt snabb leverans. Det handlade dock aldrig om böcker.
Citera
2024-12-13, 04:02
Medlem
Rospigg1s avatar
Min mamma har släktforskat i många år och gjort en bok, av sitt arbete. Hon använde sig av https://www.bod.se/bok/skapa-en-bok. Nöjd med resultatet
Citera
2024-12-13, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badcompass
Print-on-demand är vad du är ute efter. Det betyder att ett nytt exemplar av boken trycks upp varje gång nån beställer ett, i stället för att man trycker upp en hel upplaga och lägger på lager. Priset per exemplar blir detsamma, oavsett hur många exemplar man trycker upp (bortsett från startavgiften).
Publit är stora på print-on-demand, och på deras hemsida (https://www.publit.com) kan du räkna på vad din bok kostar.
Har du bilder i färg måste dessa vara i CMYK-läge, vilket ordbehandlingsprogram inte brukar klara av. Så om du har gjort boken i ett ordbehandlingsprogram behöver du konvertera den till CMYK först, med exempelvis Acrobat Pro. Bättre är att göra den från början i ett layoutprogram som InDesign eller Scribus.
Nej bilder måste inte vara i CMYK eftersom RIPen löser det. Dessutom är det en omväg att CMYKa i efterhand i acrobat - bättre lämna det till tryckeriet. Man CMYK:ar antingen direkt i photoshop, eller låter man indesign göra det när man gör PDF:en. Word genererar RGB-svart text, men tryckeriet löser det genom att i princip alltid tvinga text till XK.
Citera
2024-12-13, 21:42
Medlem
Citat:
Vill trycka en egen bok med bilder och lite text, formatet ska vara stående och i storlek som ett a4, var kan jag göra detta?

Ska bli ungefär 30-50 sidor i boken.
Helst så billigt och bra som möjligt.
Tycker att du ska trycka 50 st istället för de 10 som du planerar. Om upplagan är större än 50 st (tror jag) så måste tryckeriet enligt lag skicka 7 exemplar av boken till olika bibliotek. Din bok kommer då att finnas tillgänglig för all framtid. Känns ju definitivt något som man bör göra för att göra ett avtryck på framtiden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pliktexemplar
Citera
2024-12-14, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej bilder måste inte vara i CMYK eftersom RIPen löser det. Dessutom är det en omväg att CMYKa i efterhand i acrobat - bättre lämna det till tryckeriet. Man CMYK:ar antingen direkt i photoshop, eller låter man indesign göra det när man gör PDF:en. Word genererar RGB-svart text, men tryckeriet löser det genom att i princip alltid tvinga text till XK.

Åtminstone Publit kräver CMYK, och jag skulle tro att deras system helt enkelt stoppar om man försöker ladda upp ett RGB-dokument.
Bäst är förstås att cmyka i Photoshop, näst bäst att låta InDesign ta hand om det. Är det fråga om en hemmagjord bok, gjord i ordbehandlingsprogram, är det troligen enklast att konvertera i Acrobat Pro.
Citera
2024-12-14, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badcompass
Åtminstone Publit kräver CMYK, och jag skulle tro att deras system helt enkelt stoppar om man försöker ladda upp ett RGB-dokument.
Bäst är förstås att cmyka i Photoshop, näst bäst att låta InDesign ta hand om det. Är det fråga om en hemmagjord bok, gjord i ordbehandlingsprogram, är det troligen enklast att konvertera i Acrobat Pro.
Tvivlar på att de inte skulle ta RGB. Tror du missuppfattat något där.

Nej då är det väldigt bättre att låta tryckeriet CMYKa det…du har inte den blekaste jävla aning om vilken profil de vill ha ändå.
Citera
2024-12-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Tvivlar på att de inte skulle ta RGB. Tror du missuppfattat något där.

Nej då är det väldigt bättre att låta tryckeriet CMYKa det…du har inte den blekaste jävla aning om vilken profil de vill ha ändå.

Några citat från Publits hemsida:

Citat:
Bilder ska sparas i färgrymd CMYK, ej som RGB.

Citat:
Färgtryck: Använd CMYK ”Coated FOGRA39” som färgprofil.

Citat:
Färg ska anges i färgrymd CMYK, ej RGB eller dekorfärg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in