• 1
  • 2
2024-12-09, 18:17
Medlem
Thegns avatar
Hej!

Jag köpte ett DNA-kit åt mig själv på MyHeritage, mest för skojs skull, men även för att jag var nyfiken på resultatet. Min far, som släktforskat länge, har på sin sida endast svensk härkomst ner till 1600-talet enligt kyrkoböckerna. På min mors sida är det enligt den sidan släkten uteslutet svenskt, med någon tysk invandrad gren på 15/1600-talet.

Mitt resultat på MyHeritage:

74,5 % Skandinav
16,2 % Engelsk
9,3 % Nord- och västeuropé

Blev nyfiken på var det engelska kom ifrån (har många DNA-träffar på avstånd med engelsmän, så det verkar stämma), så jag köpte genast ytterligare två DNA-kit på MyHeritage, ett åt min far och ett åt min syster (min mor är dessvärre inte längre i livet, så den sidan är svår att kolla).

Min far och systers DNA-resultat visade att jag hade fått 49,9 % DNA av min far och att jag "bara" hade 36,9 % gemensamt DNA med min syster. Trodde först att jag och min syster inte kunde vara helsyskon med den relativt låga procentsatsen, men efter lite googling visade det sig att helsyskon generellt kan dela alltifrån ca 37 till 61 % DNA - alltså är vi tillsynes helsyskon.

Det visade sig att min far verkligen inte var helsvensk som hans släktforskning visat. Han hade heller inget engelskt, så det torde komma från min mors sida. Dock hade min syster inget engelskt, så det verkar endast vara jag som ärvt dessa engelska gener om det nu stämmer? Däremot hade hon ett finskt inslag som jag helt saknar.

Min fars resultat på MyHeritage:

57,1 % Skandinav
42,9 % Nord- och västeuropé

Min systers resultat på MyHeritage:

62,6 % Skandinav
34,2 % Nord- och västeuropé
3,2 % Finsk

Frågorna är många:

Min far borde ju ha en mor- eller farförälder som är 100 % Nord- och västeuropé?

Hur kan jag ha fått så hög andel engelskt när min syster inte har något?

Kan det vara MyHeritage som blandar ihop det engelska med det nord- och västeuropéiska? Jag har ju förhållandevis lite Nord- och västeuropé jämfört med min far och min syster? Däremot om man lägger ihop mit engelska och nord- och västeuropéiska, är det i någorlunda härad av procentsats som min fars och systers nord- och västeuropéiska procentsatser?

Kan någon eller hela delen av det engelska vara gammalt engelskt DNA från vikingatiden, där hypotetiskt skandinaviska vikingar fortplantat sig med engelska damer och sedan rest hem till Skandinavien igen med sina avkommor, alternativt engelsk invandring som lär ha varit utbredd i nuvarande mellansverige under vikingatiden?

/ Thegn
Citera
2024-12-09, 18:33
Medlem
zombie-nations avatar
Gener fördelas inte jämnt. Man kan olika släktskap med sitt eget syskon. Man har 30-70 % av syskonets gener som du skriver. De brittiska generna kan kommit tidigt eller sent i din historia, man kan inte se det. Man jämför med nutida folk, så bara det är missvisande.
Citera
2024-12-09, 18:37
Moderator
Maviels avatar
De där siffrorna på släktskap varierar lite beroende på hur man tittar på det och är ingen exakt vetenskap. Jag hade en uppsättning när jag först testade mig för några år sedan men när de förfinat metoderna har jag blivit mer svensk och mindre brittisk. Jag vet inte hur pass mycket man kan lita på de där uppgifterna. Man kan nog mest få en hint var man kan leta i sin släktforskning tänker jag.

Roligt blir det när man kommit en bit med släktforskningen och kopplar ihop det med dna.
Citera
2024-12-09, 18:39
Medlem
De där pocentsiffrorna skall man nog ta med en rejäl nypa salt, isht som de inte redovisar hur de räknar fram dem egentligen.

När det gäller din syster så om man misstänker fuffens här så ligger det ju närmast till hands att jämföra med din far också. Gissningsvis så matchar det rätt mycket där också och då kan man ju nästan vara säker på att ni har samma far.

Det förekommer förvisso att modern inte är den man antar, men det är ovanligare än för fadern. Man kan luska i gemensamma nära träffar och se om de är på moderns sida. Har man någon kusin att testa eller nästkusin så kan det också nyttjas som indicium.
Citera
2024-12-09, 18:43
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegn
Hej!

Jag köpte ett DNA-kit åt mig själv på MyHeritage, mest för skojs skull, men även för att jag var nyfiken på resultatet. Min far, som släktforskat länge, har på sin sida endast svensk härkomst ner till 1600-talet enligt kyrkoböckerna. På min mors sida är det enligt den sidan släkten uteslutet svenskt, med någon tysk invandrad gren på 15/1600-talet.

74,5 % Skandinav
16,2 % Engelsk

Blev nyfiken på var det engelska kom ifrån (har många DNA-träffar på avstånd med engelsmän, så det verkar stämma), så jag köpte genast ytterligare två DNA-kit på MyHeritage, ett åt min far och ett åt min syster (min mor är dessvärre inte längre i livet, så den sidan är svår att kolla).

Min far och systers DNA-resultat visade att jag hade fått 49,9 % DNA av min far och att jag "bara" hade 36,9 % gemensamt DNA med min syster. Trodde först att jag och min syster inte kunde vara helsyskon med den relativt låga procentsatsen, men efter lite googling visade det sig att helsyskon generellt kan dela alltifrån ca 37 till 61 % DNA - alltså är vi tillsynes helsyskon.

Det visade sig att min far verkligen inte var helsvensk som hans släktforskning visat. Han hade heller inget engelskt, så det torde komma från min mors sida. Dock hade min syster inget engelskt, så det verkar endast vara jag som ärvt dessa engelska gener om det nu stämmer? Däremot hade hon ett finskt inslag som jag helt saknar.

57,1 % Skandinav

62,6 % Skandinav
3,2 % Finsk

Frågorna är många:

Min far borde ju ha en mor- eller farförälder som är 100 % Nord- och västeuropé?

Kan det vara MyHeritage som blandar ihop det engelska med det nord- och västeuropéiska? Jag har ju förhållandevis lite Nord- och västeuropé jämfört med min far och min syster? Däremot om man lägger ihop mit engelska och nord- och västeuropéiska, är det i någorlunda härad av procentsats som min fars och systers nord- och västeuropéiska procentsatser?

Kan någon eller hela delen av det engelska vara gammalt engelskt DNA från vikingatiden, där hypotetiskt skandinaviska vikingar fortplantat sig med engelska damer och sedan rest hem till Skandinavien igen med sina avkommor, alternativt engelsk invandring som lär ha varit utbredd i nuvarande mellansverige under vikingatiden?

/ Thegn

De där siffrorna är baserade på tidigare testade människor och säger egentligen bara just det.
Är övertygad om att du har en förklaring någonstans på deras sida vad dessa procent är baserade på.
Citera
2024-12-09, 18:45
Medlem
Thegns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Gener fördelas inte jämnt. Man kan olika släktskap med sitt eget syskon. Man har 30-70 % av syskonets gener som du skriver. De brittiska generna kan kommit tidigt eller sent i din historia, man kan inte se det. Man jämför med nutida folk, så bara det är missvisande.

Jag vet att gener inte fördelas jämnt. Någon förklarade det som att en mor och far har "tårtbitar" av genetiska härkomster, vilka bildar en full cirkel för varje förälder och deras barn kan ärva vilken del av "tårtbitarna" som helst, ca 50 % av modern och lika mycket från fadern.

Menar du att mina 16,2 % engelska gener vara rester från t ex vikingatiden, lika gärna som senare tillkomna engelska gener? Det finns ju britter av idag som har så mycket som 15-20 % skandinaviska gener från vikingatiden, så det borde även kunna vara vice versa i mitt fall?
Citera
2024-12-09, 18:45
Ladda upp era autosomala DNA-tester på https://www.gedmatch.com/ eller https://www.familytreedna.com så ser du hur ni kan vara släkt med varandra. Det dyker också upp några tusen genetiska släktingar, och med lite tur kan du hitta var i släktträdet någon kvinna fått barn med en man som inte är den som fanns angiven i släktträdet.
Citera
2024-12-09, 18:58
Se också till att göra såväl Y-DNA och mtDNA-tester på dig och din syster och pappa. Y-DNA ärvs enbart från far till son, så du ska ha samma Y-DNA haplogrupp som din far. mtDNA ärvs bara från moder till barn, vilket betyder att du och din syster ska ha samma mtDNA om ni är helsyskon medan din pappa har en annan mtDNA-haplogrupp än sina barn.
Citera
2024-12-09, 19:01
Medlem
Thegns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
De där siffrorna på släktskap varierar lite beroende på hur man tittar på det och är ingen exakt vetenskap. Jag hade en uppsättning när jag först testade mig för några år sedan men när de förfinat metoderna har jag blivit mer svensk och mindre brittisk. Jag vet inte hur pass mycket man kan lita på de där uppgifterna. Man kan nog mest få en hint var man kan leta i sin släktforskning tänker jag.

Jag har i min enfald tänkt att mitt DNA-resultat skulle ändras på MYHeritages sida efter att min fars och systers DNA-resultat blivit färdigt, men icke, mina siffror är exakt de samma trots att de nu kan koppla ihop mig, min syster och min far.

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
När det gäller din syster så om man misstänker fuffens här så ligger det ju närmast till hands att jämföra med din far också. Gissningsvis så matchar det rätt mycket där också och då kan man ju nästan vara säker på att ni har samma far.

Min syster hade också ärvt ca 50 % (strax över 50 % till och med, vill jag minnas) DNA av min far, så de är definitivt far och dotter.

Citat:
Ursprungligen postat av Impudicus
Ladda upp era autosomala DNA-tester på https://www.gedmatch.com/ eller https://www.familytreedna.com så ser du hur ni kan vara släkt med varandra. Det dyker också upp några tusen genetiska släktingar, och med lite tur kan du hitta var i släktträdet någon kvinna fått barn med en man som inte är den som fanns angiven i släktträdet.

Tack för tips, får göra det alla tre. Jag har tidigare laddat upp mitt DNA till FamilyTree och får väl be min far och syster att göra detsamma.
Citera
2024-12-09, 19:07
Medlem
Citat:
Hej!

74,5 % Skandinav
16,2 % Engelsk

57,1 % Skandinav

62,6 % Skandinav
3,2 % Finsk

Frågorna är många:

/ Thegn

Det är inte så att genvarianterna skiftar vid statsgränsen som nummerplåtarna om du trodde det.

En etnisk svensk har i allmänhet inte 100% typiskt skandinaviska genvarianter.
Citera
2024-12-09, 19:17
Medlem
Thegns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impudicus
Se också till att göra såväl Y-DNA och mtDNA-tester på dig och din syster och pappa. Y-DNA ärvs enbart från far till son, så du ska ha samma Y-DNA haplogrupp som din far. mtDNA ärvs bara från moder till barn, vilket betyder att du och din syster ska ha samma mtDNA om ni är helsyskon medan din pappa har en annan mtDNA-haplogrupp än sina barn.

Det är endast jag av oss tre har kollat upp min Y-DNA haplogrupp (min är R-YP269 som bildades ca år 200 e Kr). Ska be far och syster att göra detsamma. Tack!
Citera
2024-12-09, 20:46
Medlem
Citat:
Hej!

74,5 % Skandinav
16,2 % Engelsk

57,1 % Skandinav

62,6 % Skandinav
3,2 % Finsk

Frågorna är många:

/ Thegn

Jag skickade också in en sådan efter jag fått den i present. Enligt samma företag är jag bla asiat kombinerat med eskimå, på allvar, hela min släkt är från Sydamerika så det är sådan jävla bullshit i dessa företag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in