2024-12-09, 15:11
Medlem
StoreSvartes avatar
Tänk er att jag är ute och promenerar med min väns hundar (hjälper honom för att han är sjuk) och jag själv har stora skulder.

Låt oss säga att polisen stoppar mig. Kan dom ta hundarna för utmätning av mina skulder? (På samma sätt som bilen som det pratats om så mycket senaste tiden)
Citera
2024-12-09, 15:18
Medlem
Gränsen går vid hästar typ, de får man oftast inte behålla.
Citera
2024-12-09, 15:20
Medlem
SvenHelsings avatar
Normalt utmäter inte kfm sällskapsdjur.

Och jag har svårt att se att de skulle bedöma det på samma sätt. En hund "används" inte riktigt på samma sätt. Att be om hjälp med att gå ut med hunden är vanligt, men man ber ytterst sällan någon om hjälp med att motionera bilen.
Citera
2024-12-09, 15:30
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Tänk er att jag är ute och promenerar med min väns hundar (hjälper honom för att han är sjuk) och jag själv har stora skulder.

Låt oss säga att polisen stoppar mig. Kan dom ta hundarna för utmätning av mina skulder? (På samma sätt som bilen som det pratats om så mycket senaste tiden)

Citat:
Gäldenären har rätt att som beneficium behålla
sällskapsdjur som inte representerar ett större värde. Som
sällskapsdjur räknas hundar och katter men även kaniner,
ormar och ödlor m.fl. Däremot räknas inte hästar som
sällskapsdjur (prop. 2001/02:93 s. 15 ff.). Bedriver
gäldenären uppfödning av t.ex. hundar kan det dock bli
aktuellt med utmätning eftersom hundarna då inte kan
anses vara personliga tillhörigheter.

Kronofogdens Handbok för utmätning, s. 169

Så nej, sällskapsdjur utmäts inte som regel.
Citera
2024-12-09, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte

Nej, de kommer inte att utmäta hunden!
Citera
2024-12-09, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Normalt utmäter inte kfm sällskapsdjur.

Och jag har svårt att se att de skulle bedöma det på samma sätt. En hund "används" inte riktigt på samma sätt. Att be om hjälp med att gå ut med hunden är vanligt, men man ber ytterst sällan någon om hjälp med att motionera bilen.

Hundarna är lös egendom och lös egendom på påträffas i en gäldenärs besittning anses i första hand vara gäldenärens egendom?

Sen är säkert hundar något man undviker att mäta ut i normalfallet då de är kostsamma att "förvara" och säkert svårvärderade
Citera
2024-12-09, 21:56
Medlem
jag är förvisso en amatör i allt gällande juridik, men kanske inte lika när det gäller straff och rätt

hursomhelst, förstår jag att den heliga kon i de här fallen handlar om ordet "besittning" och dess defintion. jag är helt med på att det finns lagar som är till för att jävlas med (gäng-) kriminella, men alltså, jag hade faktiskt - med min nuvarande kunskap i ämnet, försökt att få det till att den egentliga ägaren - innan du lånat prylen - har full uppsikt över vad som händer med den. t-ex genom att du rapporterar genom varje del i uppdraget. låt säga att du lånat en bil för en tripp till mataffären, då kan du rapportera till den egentliga ägaren så fort du kommit dit genom sms, och så får vi se om kronis sedan anser att du är den rättfärdiga ägaren

fö så har myndigheter en speciell metod att använda sig av när de tycker något är för jobbigt. Avlidning. Knappast unikt för Sverige heller , och jag vet en som begick självmord efter att en sådan historia berättades för han. så försök hålla dig på rätt sida av lagen, är mitt råd

MEN, låt säga att din vän är riktigt sjuk, och att det inte finns några direkt tvivel på att det är bluff och båg, då kan du komma undan med mycket - om dina intentioner är rena och du gör det i kärlekens namn. IOFS, i den här världen kanske du får fängelstraff ändå, men det var det ju värt
Senast redigerad av litenfiskare 2024-12-09 kl. 22:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in